Lubiana przeze mnie wytwórnia. Powstała niedawno, wprost z JYPE, a już zdążyła wyryć swe imię trzema artystami – Beast, 4minute i G.NĄ. Sports Seoul wypuścił specjalny pięcioczęściowy raport o Cube Entertainment, ich polityce i praktykantach, który w języku angielskim był dostępny na stronie Allkpop. Poniżej prezentuję moje własne tłumaczenie (adaptację) tegoż artykułu, ponieważ uważam go za dość ciekawy, aby się nim podzielić.

Wydaje się, że co kilka tygodni grupa nowych idoli wypływa na powierzchnię koreańskiego showbiznesu. Przemysł ten jest w tym roku zdecydowanie w szczytowej formie z debiutantami wyskakującymi z każdej dziury. Typowy przebieg wywiadu z nimi obejmuje wyjawianie trudności oraz przeszkód, jakie musieli pokonać w celu zadebiutowania, ale co właściwie dzieje się za kulisami?

W swoim raporcie Sports Seoul przygląda się jednej z najjaśniej wschodzących wytwórni, Cube Entertainment, by sprawdzić, co takiego jest potrzebne, żeby stać się idolem w tym wymagającym biznesie.

1. Poznajcie dwóch praktykantów (trainee) Cube Entertaiment, Lim Hyun Shika i Han Yeji

Sports Seoul zdołał dotrzeć do dwóch praktykantów, którzy są w Cube od dwóch lat, żeby przeprowadzić wywiad prosto u źródła. Lim Hyun Shik (19 lat) jest studentem college’u, który przyjeżdża z Ilsan. W celu nadążania za młodszymi praktykantami z liceum, przychodzi na treningi wcześniej niż reszta. Po powtarzaniu do 22 wraca całą drogę z powrotem do Ilsan.

Tak jak wielu innych śpi po cztery, maksymalnie pięć godzin. „Każdego dnia myślę, że muszę skrócić czas snu. Jestem fizycznie wykończony, ale wtedy najszczęśliwszy. Denerwuje mnie to, że tracę czas, który przeznaczyłbym na tren z powodu dojeżdżania.”

Han Yeji (17 lat) brała udział w przesłuchaniach piętnastu agencji, zanim stała się praktykantką w Cube. Ponieważ jest uczennicą liceum, musi najpierw skończyć wszystkie lekcje, zanim pozwolą jej trenować. „Idę spać o 1 w nocy, a budzę się o 6:30. Kończę swój trening o 22. Myślałam, że będzie łatwo, ale nie miałam pojęcia, że będzie to wymagało takiego wysiłku.”

Będąc zapytaną o jej największe ostatnio zmartwienie, odpowiada „Bycie na diecie jest ciężkie. Uwielbiam pikantne ryżowe ciastka, ale po nich łatwo tyję, więc nie mogę jeść, kiedy mam na to ochotę.” Hyun Shik mówi „Czuję się sfrustrowany za każdym razem, kiedy zostawia się mnie w zastoju, ponieważ nie jestem zadowolony ze sposobu i szybkości, w jakiej się rozwijam. Nawet jeśli zadebiutuję, nie jestem pewny, czy osiągnę sukces.” Yeji dodaje „Zdecydowanie będę gotowa do stanięcia przed publicznością, niż gdybym miała zadebiutować szybko, ale nieprzygotowana.”

Najpierw szkoła, potem trening – skąd oni biorą taką siłę woli, żeby kontynuować życie w ten sposób? „Warto jest, kiedy widzi się własny postęp. Wystąpiliśmy ostatnio na pokazie naszej wytwórni i uczucie było nie do opisania. Nasza pasja przesłania zmęczenie.”

Kiedy zapytano ich o opinie na temat programów rozrywkowych, po których piosenkarze błyskawicznie debiutują, Hyun Shik odpowiedział „Byłoby kłamstwem powiedzenie, że nie denerwuje nas to. Jednak wciąż nauczyłem się wiele przez ostatnie dwa lata treningu. Jestem pewien, że są jakieś negatywne konsekwencje zbyt szybkiego debiutu.”

2. Czego trzeba, by stać się gwiazdą Cube Entertainment?

Dyrektorka castingów Shin Min Jung zdradza „Każdego tygodnia dostajemy za pośrednictwem internetu około pięciuset taśm z nagraniami. Tylko od stu do dwustu zazwyczaj przechodzi pierwszy etap, po którym można wziąć udział w faktycznym przesłuchaniu, które jest organizowane dwa razy w miesiącu. Nie patrzymy, co kandydat już potrafi, ale na potencjał rozwoju. Kiedy oglądamy przesłuchania, zwracamy uwagę na charakter, wolę oraz umiejętności. Ludzie z potencjałem rozwoju mogą piąć się tylko w górę, kiedy bierzemy ich, by pielęgnować ich zdolności.”

Będąc zapytaną, ilu praktykantów wychowuje obecnie Cube Entertainment, odpowiada „Dwadzieścioro troje. Troje z nich pochodzi z Chin, Hong Kongu i Tajwanu. W celu nadążania za nauką w szkole, praktykanci z obcych krajów używają swoich przerw i wakacji, by przyjechać do Korei trenować. Mamy także czworo praktykantów żyjących wraz z doradcami stylu życia w osobnych dormitoriach.”

Kiedy przejdziesz pomyślnie przesłuchanie, wstępujesz do wytwórni jako praktykant. Kiedy osiągniesz wystarczający poziom umiejętności, które są uznane za wystarczające do debiutu, dołączasz do project team, by się do niego właściwie przygotować. Mimo że termin „praktykant (trainee)” jest powszechnie używany, w rzeczywistości istnieją trzy poziomy: preparation trainee (praktykant w przygotowaniu), trainee i project trainee.

Praktykanci mają zajęcia ze śpiewu, tańca, aktorstwa, języków obcych. Kiedy wejdzie się do biura Cube, widać na tablicy listę z wynikami comiesięcznych ewaluacji umiejętności i opiniami trenerów. Kolorowe gwiazdki-naklejki przy nazwiskach wskazują, że dana osoba się poprawiła, kiedy czarne gwiazdki oznaczają potrzebę zmobilizowania się.

Dyrektorka Shin wyjaśnia „Praktykanci z kolorowymi gwiazdkami mają więcej szans, by wejść na scenę i zadebiutować. Innym dajemy czarne gwiazdki, by się zmobilizowali i naprawdę wzięli do roboty. W skrócie eliminuje to lenistwo.”

Jedną z najbardziej godnych uwagi rzeczy w systemie treningowym Cube Entertainment jest ich kurs kształtowania charakteru. Trenerzy traktują swoją pracę poważnie i uważają się niemal za opiekunów ich praktykantów, więc w celu uformowania z nich praworządnych członków społeczeństwa, zawsze naciskają na jasną komunikację oraz kontakt na poziomie osobistym.

Dyrektorka Shin stwierdza „Ponieważ większość naszych praktykantów jest wciąż w wieku nastoletnim, są dobierani na własne życzenie z trenerami-wychowawcami. Kiedy wchodzą do budynku, muszą oddać do depozytu komórki i pamiętniki. Pamiętniki są używane do zapisywania emocji oraz problemów, jakie pojawiają się podczas treningu. Nasi trenerzy są także odpowiedzialni za sprawdzanie stanu zdrowia praktykantów oraz ocen w szkole. Jeśli komuś źle pójdzie na klasówce, trener z nim usiądzie, by wymyślić, jak poprawić ocenę.”

Praktykanci trenują nie tylko śpiew i taniec, ale mają tez zajęcia z wychowania do życia w rodzinie, testy na depresję oraz uczestniczą w wolontariacie. „Raz w miesiącu praktykant musi odbyć pracę wolontariacką. Raz na dwa tygodnie zbiera śmieci w swoim sąsiedztwie. Pielęgnujemy nie tylko talent, staramy się stworzyć artystę, który posiada zarówno umiejętności jak i dobry charakter.”

3. Recepta na sukces prezesa Hong Seung Sunga

Prezes Cube Entertainment Hong Seung Sung (47 lat) ma pięćdziesięcioro dzieci. Każdą osobę z wytwórni traktuje jak córkę lub syna, a są wśród nich 4minute, Beast, G.NA, A Pink i wszyscy praktykanci. Właśnie ta rodzinna więź pomogła stworzyć mu jedną z czołowych wytwórni w Korei w zaledwie trzy lata. Jeśli jego trening charakteru nie porusza, to na pewno: „Planuję na siedem lat, że [artyści] są ze mną, a także przez kolejne siedem, kiedy wyfruną z mojego gniazda. Moją rolą jest upewnienie się, że nic nie stoi im na przeszkodzie w miłości do muzyki.”

Prezes Hong nie jest nową twarzą w branży. Pracował w niej przez dwadzieścia lat, a rzeczą jakiej nauczył się w tym czasie jest znaczenie komunikacji. Dla praktykantów, którzy każdego dnia zmagają się z fizyczną i mentalna presją, staje się ona ważnym narzędziem.

„Zamiast formować ich w określony kształt, chciałbym wychowywać ich, aby potrafili pokonywać przeciwności. Kiedy przez trzy lata swojego życia twoją jedyną czynnością jest trening, nieuchronnie poczujesz się zmartwiony lub pod presją. Ważne jest więc, abym pomógł im pokonać uczucie strachu lub tortury, żeby mogli powziąć następny krok w realizacji ich marzeń.” Dlatego zamiast krytykować brak umiejętności podczas comiesięcznych ewaluacji, kładzie on nacisk na to, w czym się udoskonalili i na pewność w swe umiejętności.

Praktykanci o trudnej sytuacji finansowej dostają pokój i wyżywienie, a jeśli potrzebne, nawet kieszonkowe. Prezes Hong stał się jednym z naprawdę niewielu liderów branży, którzy wyszli poza role prezes-idol do ojciec-dziecko.

„Moi praktykanci i ja jesteśmy współinwestorami. Wiele dzieciaków wkracza w showbiznes zbyt szybko, licząc tylko na siłę swych marzeń i niestety nie potrafią sobie poradzić. Ta ścieżka kariery wymaga ogromu włożonego wysiłku, więc ważne jest, aby praktykanci uświadomili sobie znaczenie odpowiedzialności. Nie goń ślepo za pieniędzmi, ponieważ jeśli jesteś odpowiedzialny za to, kim jesteś, bogactwo i poważanie same przyjdą. To im zawsze powtarzam.”

Cube Entertainment inwestuje 30% swoich dochodów w system treningowy. Jako że są to większe pieniądze niż przeciętnie, zapytany o powód, tak wyjaśnia „W sali treningowej możesz zobaczyć przyszłość dziesięciu następnych lat branży muzycznej. Jeśli miałbym zasoby, z chęcią zainwestowałbym jeszcze więcej. W dzisiejszych czasach istnieje mnóstwo programów rozrywkowych, które wystrzeliwują ludzi w branżę za wcześnie, kiedy wszyscy musimy sobie uświadomić, że przygotowanie jest podstawą sukcesu. Możesz stracić to, co zyskałeś, jeśli nie zdołasz naprawić tego, czego ci brakuje.”

Prezes Hong wspomniał czasy treningu Raina. „Był jednym z najlepszych, jeśli chodziło o pasję i wysiłek. Spał tylko dwie do trzech godzin, a resztę dnia przeznaczał na trening. Dzięki tak mocnej podstawie, stoi teraz tam, gdzie jest. Wyszliśmy już poza pokolenie gwiazd Azji i stoimy przed pokoleniem światowych gwiazd. Przez dziesięć ostatnich lat przygotowywaliśmy się do podboju Azji i czuję, że nie jesteśmy tak daleko od osiągnięcia statusu amerykańskich gwiazd popu w ciągu następnych pięciu do dziesięciu lat. Uważam obecną generację za pokolenie treningu. Liczę dni do momentu, kiedy moja wytwórnia stanie się jedną z czołowych na świecie i będziemy mogli ponownie zainwestować w nasze dzieciaki.”

4. Dzień z życia praktykanta Cube

Kiedy dowiedzieliśmy się już więcej o podstawach i ideologii Cube Entertainment, czas powrócić na sale treningową. Jednym z najczęściej zadawanych pytań jest czy przy tak napiętym planie zajęć praktykanci mają w ogóle czas na uczęszczanie do szkoły? Trenerzy odpowiadają „To stereotyp, błędne myślenie. Myśli się, że praktykanci prowadzą znacznie bardziej komfortowe życie niż uczniowie przygotowujący się do egzaminów na studia, a to nieprawda.” Jak więc wygląda dzień praktykanta Cube?

◆ 6:00

Tak jak każdy inny rówieśnik praktykant wstaje o szóstej rano, by przygotować się do szkoły. Uczęszczają do normalnej klasy, ale wykorzystują mądrze przerwy, aby przygotować się do cotygodniowych ewaluacji.

Misją tego tygodnia było napisanie własnego rapu. Praktykanci otrzymują określony bit i muszą wymyślić tekst piosenki, który zaprezentują przed trenerami. W celu kompletnego zajęcia się misją, praktykanci słuchają każdego hip-hopowego kawałka, jaki wpadnie im w ręce.

Po lunchu powtarzają choreografię w auli lub idą na dach szkoły, by trenować śpiewanie. W porównaniu do swych rówieśników, praktykanci nie mają ani chwili wytchnienia w szkole, ponieważ każdą chwilę muszą wykorzystywać na uzupełnianie swoich braków.

◆ 17:00

Po skończeniu lekcji żegnają się z kolegami i idą prosto do siedziby Cube. Przy wejściu z czytnikiem linii papilarnych oddaje się do depozytu pamiętniki i telefony komórkowe, jako że się uważane za rozpraszacze uwagi. Oddawane są przy wyjściu. Zanim jeszcze rozpocznie się trening, wydaje się kupony na jedzenie do zrealizowania w stołówce wytwórni. Mimo dużej różnorodności potraw, trzeba uważać na dietę, więc praktykanci zamawiają zazwyczaj sałatkę z kurczaka.

◆ 18:00

To najbardziej pracowity czas dla praktykanta, jako że rozpoczyna się ich dzień treningu. Tak jak wspomniano wcześniej, praktykanci dzielą się na odpowiednie grupy (preparation trainee, trainee, project trainee) i podążają za rozkładem zajęć.

Lekcje śpiewu prowadzone są jeden-na-jednego z instruktorami. Jest ich tylko dwóch, więc potrafią wyłapać błąd lub poprawę każdej osoby. Jako że to jedno z najbardziej podstawowych zajęć, nikt się nie obija. Lekcje tańca wykonywane są w godzinnych blokach. Nawet jeśli instruktor nie jest obecny, praktykanci zobowiązani są do pracy przez godzinę. Lekcje języka obcego skupiają się na mandaryńskim i japońskim. W każdej klasie jest biała tablica oraz ławki, zupełnie jak w szkole. W soboty w zależności od planu praktykanci uczestniczą w treningu charakteru, wychowaniu do życia w rodzinie, pro-orientacji zdrowotnej i czasem testach na depresję. Raz na dwa tygodnie muszą zbierać śmieci ze swojego sąsiedztwa, a raz w miesiącu wykonują bardziej rygorystyczny wolontariat lub pracę charytatywną.

Ponieważ rozkład zajęć różni się każdego dnia, są godziny, kiedy nic nie jest ustalone. Wtedy dziewczyny zazwyczaj uczęszczają na jogę, a chłopcy idą do siłowni. Inni mogą wykorzystać ten czas na poduczenie się z języków lub śpiewu.

◆ 22:00

Wszystkie zajęcia kończą się o 22. Ci, którzy mieszkają dalej, zazwyczaj są w domu po północy.

◆ 1:00

Po skończeniu tygodniowych misji praktykanci spisują swoje myśli i uczucia w pamiętnikach Cube. Podzielone są one na lekcje, więc pisanie kończy się zazwyczaj o trzeciej nad ranem. Po krótkim śnie znowu rozpoczyna się ten sam cykl.

5. Końcowe słowa prezesa Hong

Cube Entertainment nie skąpi, jeśli chodzi o trening. Większość ich dwadzieściorga ekskluzywnych trenerów jest byłymi piosenkarzami, więc wywyższają talent wokalny ponad wszystko. Jest też od pięciu do sześciu, których rola nie różni się niczym od wychowawcy w szkole. Sprawują pieczę nad podejściem praktykantów do zajęć, rozwojem, ocenami w szkole i doradztwem, jeśli jest ono potrzebne. Praktykanci z dormitoriów Cube mają także specjalnych trenerów, którzy są bardziej jak rodzice niż instruktorzy, by pomóc im się lepiej przystosować i skupić.

Dyrektorka Shin stwierdza „Cechą numer jeden, którą nasi praktykanci muszą mieć, jest charakter. Śpiewać i tańczyć można się nauczyć, ale charakter jest bardzo podatny i może zostać zmieniony przez środowisko lub wychowanie, więc musimy zachować ostrożność i upewnić się, że nie schodzą na złą ścieżkę.”

Prezes Hong kończy „Naszym standardem zawsze będzie pasja i potencjał, nie talent. Zawsze informuję moich artystów i praktykantów, że nie są oni jedynie piosenkarzami z mojej wytwórni, ale współinwestorami. Mówiąc im to, mam nadzieję, że pielęgnuję ich poczucie odpowiedzialności i że pewnego dnia, będą mogli odpowiadać za swe słowa i czyny jako dorosłe osoby.”

Reklamy

Written by Miica

Była studentka filologii koreańskiej, wielka fanka koreańskiego kina i dram.

2 komentarze

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s