artykuły o kpopie i idolach

Kpop 2011 subiektywnie

Koreański pop po osobistemu, wersja 2011. Tegoroczna kapsułka (mimo że jeszcze rok się nie skończył) z tym, co rządziło listami przebojów, które tym razem śledziłam równo pełen rok od stycznia. Bardzo subiektywny wybór w postaci rankingu odzwierciedla mój gust, więc ostrzegam już na początku, będą uprzedzenia i sympatie…

Najpierw chciałabym zwrócić uwagę na to, co pewnie w ogóle jest niezauważane – daty napisania publikowanych tekstów mają znaczenie… Staram się tym uświadomić, że zawarte w recenzjach opinie odpowiadają temu, co sądziłam w tamtym czasie, a podczas tego roku wiele rzeczy się zmieniło, przekonałam się do niektórych piosenek (np. w końcu do albumu „BLAQ Style”), kiedy inne zdążyły mi zbrzydnąć.

Jak poprzedni rok 2010 był rokiem girlsbandów, tak ten jest rokiem debiutów ogólnie, których ilość wypala modę na idol groups. Zadebiutowało jakieś kilkadziesiąt nowych zespołów, a część z nich nie zdołała nawet regularnie się pojawiać w programach muzycznych, co z miejsca zwiastuje porażkę. Poza tym jak walczyć z gigantami? W 2011 swój powrót po nieco dłuższej przerwie mieli TVXQ, BIGBANG, Brown Eyed Girls i Wonder Girls. Nowi nie zabłysnęli, starzy wyjadacze tylko wzrośli w siłę. Tegoroczne trendy postaram się jednak uchwycić w dalszej części tekstu, oto najlepsi według mnie artyści kpopowi w roku 2011:

Najlepszy girlsband:

2NE1 były moimi murowanymi faworytkami w tej kategorii, jednak szał spowodowany ich singlami szybko opadł, a drugi mini-album jako płyta był już tak przeze osłuchany, że jako całość nie sprawiał już tak wielkiego wrażenia.

Wybrałam Brown Eyed Girls, ponieważ spośród wielu grup zwiastujących zmianę wizerunku, one dokonały tego nie tylko na polu wizualnym, ale nawet za ich muzyką stała jakaś ideologia. ♫Sixth Sense oszałamiało teledyskiem, jak i eklektyczną muzyką, ♫Cleansing Cream wzruszało i jednocześnie wprowadzało jakiś taki niepokój w sercu… BEG pokazały się po prostu jako artystki, bo tym razem nie zaserwowały ani jednego kawałka choreografii, którym byłby słynniejszy niż sama piosenka (patrz: Abracadabra), a zrobiły odwrotnie – pokomplikowały występ wokalnie.

Honorowe wyróżnienie: 2NE1

Najlepszy boysband:

Technicznie rzecz biorąc, Infinite są jeszcze rookies, ale zaimponowali mi tak samo, jak w zeszłym roku Beast. Ich debiut w 2010 został trochę przyćmiony przez rywali Teen Top, ale w tym roku wyprzedzili ich o lata świetlne. W styczniu rozpoczęli swój własny trend z ♫Before The Dawn i scorpion dance, krótko potem wypuścili ♫Nothing’s Over, które jednak w tamtym czasie nie zwróciło mojej uwagi.

Zapowiedź pełnego albumu zaskoczyła mnie, ponieważ teraz rzadko która grupa tak szybko się na to pisze, ale ♫Be Mine po strasznie długim okresie promowania wygrało dwa razy w M!Countdown, kiedy potem piosenka z repackaged’u ♫Paradise raz w tym programie i raz w Inkigayo. Cztery wygrane w rok po debiucie to coś, czego nawet Beast nie dokonali i stawia to Infinite wyżej od m.in. MBLAQ. Błyskawicznie się rozwinęła kariera Infinite, ale nie sądzę, żeby dorównywali w tym momencie Beast…

Honorowe wyróżnienie: BIGBANG, Beast, TVXQ

Najlepsza solistka:

Nie było żadnej piosenkarki, która byłaby w tym roku tak mocna jak IU. W 2010 udało mi się wymienić pięć solistek, które coś zdziałały, ale teraz nie było to już takie łatwe zadanie… Chociaż zupełnie niespodziewanie okazało się, że piosenką, która w tym roku najwięcej zarobiła na ściągnięciach w internecie jest Black & White G.NY…

Nie jestem jakąś wielką fanką IU, ale lubię jej muzykę. ♫Good Day i ♫You and I były coraz fajniejsze, im więcej się ich słuchało, co stworzyło z IU megagwiazdę i do tego królową reklam. Patrzę z optymizmem na jej przyszłe wydania, ponieważ najbardziej podoba mi się w „dojrzałych” utworach, jakimi według mnie były dwie ostatnie piosenki z albumu „Last Fantasy” oraz ♫The Story Only I Didn’t Know z repackaged’u mini-albumu „Real”.

Honorowe wyróżnienie: G.NA

Najlepszy solista:

Przyznaję, że ten wybór jest w stu procentach spowodowany moimi osobistymi sympatiami, ale jakby się nad tym zastanowić, nie było w tym roku wielu solistów poza raperami… Seungri z BIGBANGU zawsze wydawał się najmniej utalentowanym maknae, który więcej mówi, niż robi, ale jego solowy mini-album „VVIP” był wielką niespodzianką, był aż tak dobry. Z czasem przekonałam się nawet do elektroniczno-popowego ♫What Can I Do, ale wciąż najlepszą piosenką albumu jest dla mnie ♫Magic.

Fakt, że Seungri prawie wszystkie piosenki sam napisał i skomponował, dodaje mu punktów. Teraz poważnie się zastanawiam kto jest lepszy jako solista – Taeyang czy Seungri – ponieważ gdy ten pierwszy jest bardziej „międzynarodowy”, maknae próbuje większej ilości gatunków. Co z tego, że jest czasem pretensjonalny?

Honorowe wyróżnienie: Tablo, Verbal Jint

Najlepszy teledysk:

W tym roku było kilka dobrych teledysków i trudno było mi się zdecydować na ten naprawdę najlepszy. Interesującym faktem jest jednak to, że większość z nich pochodzi z dwóch wytwórni – LOEN Entertainment i Nega Network – które blisko ze sobą współpracują.

Wybrałam ♫Pray od Sunny Hill, ponieważ było kontrowersyjne, przerażające, piękne, smutne i wzruszające. Przy pierwszym obejrzeniu nie pozostawiło na mnie przyjemnego wrażenia, ale chciałam obejrzeć Pray jeszcze raz. Zrobiła się chyba moda na inteligentne teledyski, ale ten nie zbombardował mnie mnóstwem symboli, tylko przedstawił poruszającą historię, która może być jedną z interpretacji tekstu piosenki.

Honorowe wyróżnienie: Brown Eyed Girls – ♫Sixth Sense, Brown Eyed Girls – ♫Cleansing Cream, Sunny Hill – ♫Midnight Circus, Infinite – ♫Before The Dawn, Verbal Jint – ♫It’s Minute

Kultowe tańce, trendy i inne fenomeny:

Chcąc opisać trendy, jakie zauważyłam w 2011 roku, postanowiłam rozbić to na punkty:

1. Pełne albumy

W tym roku wydano wyjątkowo dużo pełnych albumów. Na początku nie mogłam dojść do tego, co się właściwie stało, że zrezygnowano z wydawania seriami mini-albumów, ale chyba podziałało to jak reakcja łańcuchowa – już w styczniu mieliśmy „Keep Your Head Down” TVXQ, „BLAQ Style” MBLAQ i „Black & White” G.NY, więc może reszta podążyła tym tropem. Inna sprawa, że te wszystkie grupy, które zadebiutowały rok, dwa i trzy lata temu, zyskały wreszcie jakiś poziom popularności, który pozwolił na zaryzykowanie wydania pełnego albumu. Tłumaczy to tak wielką ilość pierwszych płyt. Dla porównania przedstawiam tabelę:

 

Pierwsze albumy w dorobku wykonawcy zaznaczone są na niebiesko, kiedy albumy repackaged to kolor fioletowy.

Pominęłam piosenkarzy, których trudno nazwać idolami oraz artystów hip-hopowych. Jak widać, w 2011 roku pełen album wydała chyba każda bardziej popularna grupa jaka istnieje, brakowało tylko płyt ze strony YG Entertainment, którzy właśnie w zeszłym roku mieli 2NE1, Taeyanga i GD&TOP, a w tym tylko Tablo, który dzięki powodom wymienionym przed chwilą nie znalazł się w zestawieniu.

Innym wnioskiem może być to, że rozpowszechnia się polityka wydawania albumów repackaged poza SM Entertainment, czego przykładem są MBLAQ, CNBLUE i Infinite. Oznacza to też, że mimo szału na girlsbandy, to męskie grupy wciąż się najlepiej sprzedają, kiedy w pierwszej połowie roku najwięcej albumów sprzedali TVXQ, BIGBANG, Beast, Kim Hyun Joong, CNBLUE i 2PM. Czyżby kpop był tylko dla kobiet? Na pełne podsumowanie rocznej sprzedaży trzeba pewnie poczekać do stycznia…

Mimo takiego wysypu najlepsze według mnie albumy tego roku to „Go Easy” Verbal Jinta i „Asura Balbalta” Leessang. Gdyby się uprzeć przy wyborze spośród idol groups, wybrałabym „Sixth Sense” Brown Eyed Girls i „Over the Top” Infinite. Mimo wielkiej miłości do YG, mini-albumem roku jest dla mnie „Rebirth” od Soulstar, którzy zresztą kiedyś należeli do tej wytwórni.

2. Kpop goes global

Korea uświadomiła sobie, że kpop jest modny w internecie. Zaowocowało to koncertem SM Town w Paryżu i Nowym Jorku, United Cube w Londynie i São Paulo, wycieczką grup w różne strony świata z okazji ogólnoświatowego konkursu tańca, BIGBANG jako Best Worldwide Act na MTV EMA i 2NE1 jako Best New Band in the World według MTV Iggy. Czuję się rozdarta, bo fajnie, że koreańska muzyka znajduje uznanie wśród krytyków całego świata dzięki kreowanemu image’owi czy umiejętnościom wokalnym i tanecznym, ale portal Seoulbeats nazywa kpopowy szał „fad” czyli z angielskiego szybko przemijający trend.

Nie dziwię się, że świat się intryguje kolorowym i oryginalnym światem kpopu, ale koreańskie media tak rozdmuchały tę bańkę, że może ona w każdej chwili pęknąć. Kpopowe koncerty poza Azją nie wyprzedają biletów w kilka minut, a na imprezy te uczęszczają i tak w 90% Azjaci żyjący w danych krajach. To nie jest tak, że nagle przeciętny Smith zaczyna słuchać TVXQ… Niektórzy zwiastują koniec pewnej ery – przewiduje się, że są małe szanse, aby jeszcze zadebiutowały grupy na miarę BIGBANG czy SNSD… A wy jak myślicie, kiedy minie moda?

3. Eksperymenty w grupach:

Po 2010 utrzymuje się trend solowych piosenek członków grup lub unitów, jednak najczęściej są to tylko digital single, żeby za wiele nie ryzykować. Największym sukcesem cieszyli się chyba GD&TOP, którzy zadebiutowali jako unit 24 grudnia 2010 i w styczniu walczyli z TVXQ jako duetem, a potem własnym Seungrim z BIGBANGU.

Jeśli chodzi o solowe poczynania poszczególnych członków grup (w 99% przypadków głównych wokalistów) to jest tego całkiem sporo… Niespodziewanym sukcesem cieszyła się Jieun z Secret, gdyż jej singiel ♫Going Crazy całkiem nieźle się ściągał, chociaż to może zasługa Bang Yong Guka, rapera z TS Entertainment, który dopiero ma zadebiutować w grupie, a już poza tym featuringiem nagrał własny singiel z Yoseobem z Beast (♫I Remember) oraz w unicie z kolejnym członkiem tego zespołu, Zelo (♫Never Give Up). Dzięki popularności w programie „Immortal Song 2” G.O z MBLAQ nagrał solowe ♫In My Dream, kiedy Junsu z 2PM ♫Alive. Liderka After School Kahi miała swój mini-album w lutym z tytułowym ♫Come Back You Bad Person. Park Bom z 2NE1 nagrała drugi w karierze solowy singiel ♫Don’t Cry, który zdobył all-kill na listach przebojów. Solowe kariery rozpoczęli wszyscy członkowie SS501, odpowiednio: Park Jung Min z ♫Not Alone, Kim Hyun Joong z ♫Break Down i ♫Lucky Guy, Heo Young Saeng z ♫Let It Go, Kim Kyu Jong z ♫Yesterday i Kim Hyung Jun z ♫oH! aH!. Simon D, połowa duetu raperskiego Supreme Team, wydał solowy album „SNL League Begins”, kiedy Tablo z Epik High „Fever’s End”. Jinwoon z 2AM spróbował sił w rocku z ♫You Walking Toward Me.

Cube Entertainment poszło na całość z Hyuną z 4minute, która wydała własny mini-album ♫”Bubble Pop!” (w zeszłym roku spróbowano tylko z piosenką Change), a w grudniu zadebiutowała w unicie z Hyunseungiem z Beast jako ♫Trouble Maker.

Jeśli już o unitach mówimy, duży sukces osiągnęły Sistar19 (Hyorin i Bora) z piosenką ♫Ma Boy. Changmin z 2AM i Lee Hyun z 8eight znowu połączyli siły i jako duet Homme wydali ♫Man Should Laugh w lipcu. Stary girlsband CSJH The Grace powrócił w połowie jako unit Dana & Sunday piosenką ♫One More Chance. Po Super Show 4 Donghae i Eunhyuk z Super Junior zaczęli promocję ♫Oppa Has Arrived. Heechul połączył siły z gitarzystą TRAX, Jungmo, przy ♫Close Ur Mouth jako M&D. Orange Caramel miały dwie „azjatyckie” piosenki – ♫Bangkok City i ♫Shanghai Romance, a oprócz tego After School podzieliło się na Red z ♫In The Night Sky oraz Blue z ♫Wonder Boy.

4. Kultowe tańce

Nie może się obyć bez jednego z najważniejszych filarów kpopu czyli tańca. Osobiście utknęły mi w głowie ruchy Beast w Fiction oraz Infinite w Be Mine, chociaż z moimi umiejętnościami tanecznymi mogę tylko pokręcić palcem jak Dana & Sunday w One More Chance.

Oczywiście w kultowych choreografiach przoduje SM Entertainment, a całkiem zabawnie jest w gronie znajomych odgrywać partię „keep your head doooown”, machać nogą jak w Hot Summer czy wycierać szybę w Pinocchio. Cokolwiek od Secret też zajmie czas, kiedy próbuje się dojść, w jaki sposób machają rękami w Starlight Moonlight…

Osobiście chciałabym wręczyć małe wyróżnienie dla Jang Woo Hyuka za ♫Weekend Night – chwytliwe to, bo w różnych momentach nachodzi mnie na „주말밤, 주~, 주~, 주말밤” i w dodatku facet niesamowicie tańczy. Druga taką zaraźliwą piosenką jest dla mnie ♫Be Quiet Kim Wan Sun i Junhyunga z Beast, ale trudno ją zmieścić w jakąkolwiek kategorię…

Reklamy

0 komentarzy dotyczących “Kpop 2011 subiektywnie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

%d blogerów lubi to: