artykuły o kpopie i idolach

Inside kpop, pt. III – W każdym języku JYP oznacza sukces na międzynarodowej arenie

Wonder Girls wciąż zadziwiają świat jako jedna z kpopowych grup aktywnych za oceanem. Pięcioosobowa grupa zaczęła swoją trasę koncertową „Wonder World Tour” w Singapurze przed czterotysięczną widownią. Czterdzieści media outletów pojawiło się Compass Ballroom w Resorts World Convention Centre w Santosie. Według ich agencji, JYP Entertainment, Wonder Girls wystąpią w Malezji w październiku oraz w Indonezji, Tajlandii i Wietnamie w listopadzie.

Na początku tego roku Wonder Girls podpisały kontrakt z DefStar Records, filią Sony Music Japan. Po wypuszczeniu Nobody i byciu supportem na trasie koncertowej Jonas Brothers dziewczyny są pewne, że mogą osiągnąć sukces w Stanach Zjednoczonych. 5 sierpnia wystąpiły w iHeartRadio, największej amerykańskiej stacji radiowej online, a ich show było emitowane na żywo na stronach internetowych około siedemdziesięciu stacji radiowych.

W 2009 roku angielska wersja ich hitowego singla Nobody uplasowała się na 76 miejscu Billboard Hot 100, co było pierwszym razem, kiedy koreańska grupa znalazła się na tej liście. W 2010 zespół wszedł na chiński market z albumem kompilacyjnym, na którym znalazły się chińskie wersje Tell Me, Nobody i So Hot. W tym roku można było zobaczyć dziewczyny w amerykańskim filmie telewizyjnym „The Wonder Girls”, a w piosence The DJ Is Mine ze ścieżki dźwiękowej wystąpił także amerykański girlsband School Gyrls. Piosenka dotarła do pierwszego miejsca koreańskich list przebojów, a film został wyemitowany w stacji kablowej TeenNick. W lipcu grupa wypuściła digital single Like Money, który również znalazł się w ich filmie. Amerykański artysta hip-hopowy i R&B Akon występuje gościnnie w tym utworze, a także pojawia się w teledysku. Wonder Girls wystąpiły z Akonem na Green Groove Festival w Korei.

Za pokonującymi granice Wonder Girls stoi ich producent Park Jin Young, tekściarz-piosenkarz i prezes JYP. W trzeciej części serii „Inside kpop” od Korea JoongAng Daily przyjrzymy się bliżej talentowi stojącemu za JYP Entertainment.

12204621

Pośród chętnych na stanie się gwiazdką kpopu SM Entertainment, największa wytwórnia w Korei, znana jest z kładzenia nacisku na wygląd swoich artystów, kiedy YG Entertainment preferuje ludzi z „dystynktywnymi cechami”. JYP, trzecia największa wytwórnia w kraju, znana jest ze swojego skupienia na zagranicy oraz preferencji artystów, którzy znają obce języki.

Kiedy w styczniu 2010 roku z Wonder Girls odeszła Sunmi, żeby skupić się na swojej edukacji, Park zatrudnił Hyelim, która zna biegle koreański, angielski, kantoński i mandaryński. Po jej dodaniu Park zintensyfikował zagraniczne działania grupy. „Osobiście uczyłem dziewczyn angielskiego” powiedział w talk show.

Park, który osiągnął sukces jako piosenkarz, tekściarz, kompozytor i producent, wkroczył na amerykański rynek długo przed tym, jak Wonder Girls zadebiutowały w Stanach. Trenował Jung Ji Huna, który wyrobił sobie imię w domu jak i zagranicą jako obiekt kobiecych westchnień, Rain. Mimo to Rain opuścił JYP w 2007 roku, kiedy wygasł jego kontrakt i założył swoją własną wytwórnię.

W 2005 roku Park powiedział swoim partnerom z JYP, że chciałby spróbować swoich sił na amerykańskim rynku muzycznym nie jako artysta, ale jako kompozytor. „Utwór How to Avoid the Sun z drugiego albumu Raina był moją dwudziestą trzecią piosenką, która stała się numerem jeden na koreańskich listach przebojów” powiedział Park. „Potrzebowałem jakiegoś większego wyzwania, nie ważne jakie by były jego skutki”. Wyjawił, że zdecydował się podbić Amerykę na własny koszt, kiedy inwestorzy mieli odmienne zdanie. Według niego stwierdzili, że były to „za wysokie progi”, ale on „uparcie stawiał na swoim”, aż w końcu wynegocjowali warunki. „Powiedzieli mi, żebym pojechał na własny koszt, ale musiałbym wrócić, jeżeli w ciągu roku żadna napisana przeze piosenka nie przebije się do Top 10 na liście Billboardu.

Pomimo wątpliwości dotyczących „pustej pasji” Parka, sprzedał on swoją piosenkę The Love You Need Maze i dotarła ona do czwartego miejsca na listach zaledwie miesiąc przed datą upływu terminu. „To było jak spełnienie marzenia. Zdołałem osiągnąć swój cel w jedenaście miesięcy podczas mojego pobytu w USA” powiedział Park. Wkrótce po tym otrzymał telefon do agencji Will Smitha. Kupili oni I Wish I Made That, które znalazło się na albumie „Lost and Found”. Album znalazł się na szóstym miejscu listy Billboardu. „Pytano się mnie, ile dostałem za tę piosenkę, więc powiedziałem im po prostu, że tyle, ile daje się początkującym kompozytorom” powiedział Park. „W rzeczywistości dostałem 15 milionów wonów (13.290 dolarów) czyli więcej niż w mojej ojczyźnie, gdzie już jestem całkiem sławny.”

Jako „nieznany kompozytor z Azji” musiał być zawzięty. „Chciałem, żeby amerykańscy artyści słuchali moich piosenek bez żadnych uprzedzeń, dlatego użyłem skrótu JYP zamiast swojego pełnego imienia, ponieważ moje nazwisko Park brzmi bardzo koreańsko. Odwiedzałem wytwórnie każdego dnia. Pewnie nikt tego nie robi poza Koreańczykami. Rozmawiałem z recepcjonistką i prosiłem ją, żeby przekazała moją piosenkę artyście lub menadżerowi. Następnego dnia spytałem się, czy zrobiła to, a jeśli nie, przychodziłem kolejny raz, aż w końcu to zrobiła.”

Park znany jest z dobrze prowadzonego życia. W ostatnim talk show pokazał swój dwupiętrowy dom i opisał codzienne czynności. „Budzę się o ósmej rano każdego dnia już od siedemnastu lat. Piję kubek mleka sojowego wraz z łyżką miodu. Jem co najmniej dwa różne owoce, a potem piję szklankę soku warzywnego. Wszystko to zajmuje piętnaście minut.” Potem rozciąga się przez trzydzieści minut do kawałka, który skomponował siedemnaście lat temu, wykonuje ćwiczenia wokalne przez kolejne trzydzieści, a na koniec trenuje przez dwie godziny.

Jego zdyscyplinowany styl życia ma wpływ na artystów i praktykantów z JYP. „Uwielbiamy występować na międzynarodowych scenach, ponieważ możemy doświadczyć obcych kultur oraz wiele się nauczyć, robiąc jednocześnie to, co kochamy” mówi Hyelim. „Wiem, że jest to możliwe dzięki wsparciu naszego producenta oraz wytwórni.”

Hyelim powiedziała, że nacisk Parka na „edukację” swoich artystów i praktykantów pomaga im „lepiej komunikować się z zagranicznymi fanami”. „Zaczynając od nauki powiedzenia <<Dzień dobry>> w ich języku, od razu sprawia to, że są zachwyceni i szczęśliwi. Nigdy nie zaniedbujemy nauki języków obcych.”

Dodatkowo każdy z trenujących musi uczęszczać na zajęcia wychowania seksualnego prowadzone przez specjalistę, kiedy dołącza do wytwórni. Rain musiał czytać gazety, zarówno te konserwatywne jak i liberalne, i oddawać esej Parkowi każdego ranka. Podczas swojego pobytu w Nowym Jorku Wonder Girls otrzymały od Parka lekcję dotyczącą amerykańskiej polityki. JYP znane jest również z tego, że posiada w bibliotece wytwórni książki konieczne do przeczytania, na temat których praktykanci oddają teksty. Muszą także utrzymywać dobre oceny w szkole, żeby kontynuować trening w wytwórni.

Park mówi, że jest powód stojący za tymi wszystkimi wymaganiami. Większość gwiazd kpopu rozpoczyna swój trening w bardzo młodym wieku i często zwolnieni są ze szkolnych zajęć. Twierdzi, że widział wielu z nich, którzy podążyli złą ścieżką, kiedy ich popularność ulotniła się. „Przykro jest widzieć ich w takiej sytuacji. Aktorzy mogą przynajmniej wziąć się za mniejsze role, ale kiedy piosenkarze tracą swoją popularność, muszą podjąć się innego zawodu. W tym celu muszą być wyedukowani i przygotowani.”

Mimo, że wygląda no to, że wszystkie wytwórnie preferują muzycznych geniuszy, Park woli wybierać tych, którzy mają miękkie serce. „Przyciągają mnie ci, którzy wyglądają, jakby potrzebowali mojej pomocy. Lubię tych, którzy są czyści i niewinni, którzy nie potrafią maskować emocji pojawiających się na ich twarzach” powiedział w talk show. „Znajdą się w JYP artyści, którzy nie przystają w kwestii talentu wokalnego do artystów z innych wytwórni, ale z pewnością nie ma w JYP artystów lub praktykantów, którzy wyglądają nienaturalnie lub sztucznie.”

_____________________

Internetowa strona Korea JoongAng Daily – angielski portal dziennika JoongAng Ilbo – od sierpnia publikuje serię artykułów próbujących przybliżyć wiodące koreańskie wytwórnie, odkrywając, czym się różnią od siebie, zaczynając od ilości artystów, a kończąc na zagranicznej promocji. Przedstawiam moje tłumaczenia tychże artykułów, które na dzień dzisiejszy dostępne są w ilości siedmiu.

0 komentarzy dotyczących “Inside kpop, pt. III – W każdym języku JYP oznacza sukces na międzynarodowej arenie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

%d blogerów lubi to: