artykuły o kpopie i idolach

Inside kpop, pt. IV – DSP Media jedzie na popularności KARA jako marki o wzrastającej wartości

Powracając z nowym mini-albumem „Pandora”, pięcioosobowy girlsband KARA jest tutaj, tam, wszędzie. Dziewczyny odniosły szczególny sukces w Japonii: tylko w zeszłym roku grupa wygrała Japan’s Golden Disc Award, K-pop Lovers! Award i Japan Record Award. Każdy mini-album od czasów ich debiutu w Japonii był hitem. Wypuszczono wzorowaną na nich kolekcję lalek, a poza tym są twarzą wielu perfum oraz firm spożywczych.

Sukces KARA może zostać przypisany ciężkiej pracy jej członkiń, a także talentowi kryjącemu się za kulisami. Mimo to droga z DSP Media nie zawsze była gładka… W czwartej części serii „Inside kpop” od Korea JoongAng Daily odkryjemy, jak popularna grupa doszła do sukcesu i jaką rolę jej agencja DSP Media miała w tym nieoczekiwanym wzniesieniu się.

03190741Jako mniejsza wytwórnia, w porównaniu do swoich rywali YG, SM i JYP, DSP Media nie organizuje corocznych koncertów mogących się pochwalić wypełnionym gwiazdami line-upem. Założona przez Lee Ho Yeona agencja nie jest wielką marką, ale wielu mogłoby rozpoznać grupy, które wyprodukowała od wczesnych lat 90. Przed KARA, Rainbow i A-Jax byli Sechs Kies, Fin.K.L i SS501. Niestety większość miała trudności z utrzymaniem swojej popularności. KARA ma nadzieję przerwać tę złą passę. „Poza Shinhwą tylko kilka grup pokonało czteroletni termin ważności jak Super Junior, SNSD, Wonder Girls i oczywiście KARA” mówi Yoon Heung Kwan, dyrektor DSP Media.

W przeciwieństwie do swoich trzech bardziej znanych rywali DSP nie zwraca się w stronę globalnych odbiorców – agencja skupia się na jakości swoich artystów oraz formowaniu grup idoli niż na marketingowych chwytach. Jest to podstawą ich kpopowego modelu, na dobre i złe.

Formowanie KARA

W 2005, kiedy agencja zdecydowała się wypuścić girlsband, nie było to takie łatwe, jak można było sobie wyobrazić. „Po pierwszej rundzie przesłuchań naprawdę nie byliśmy pod wrażeniem” zdradza Yoon. To doprowadziło DSP do myślenia poza schematem, odwołując się do rozległej siatki Hallyu. Seungyeon została w końcu zwerbowana poprzez szkołę tańca, która trenowała tancerzy Lee Hyori. Gyuri, aktorka dziecięca, została przedstawiona DSP przez inną agencję. Nicole przedstawił znajomy, kiedy prezesi agencji odwiedzali Stany Zjednoczone. „Rodzimy użytkownik języka angielskiego jest teraz potrzebny, więc z tego powodu zatrudniliśmy Nicole.”

Początkowo do grupy należała również inna członkini Sunghee, która była praktykantką DSP od czasów gimnazjum. Po jej odejściu Hara dołączyła do grupy poprzez przesłuchanie. Potem doszła Jiyoung, którą przedstawiła NS Yoon-G, kuzynka.

Jeśli talent byłby jedyną rzeczą, której szukałoby DSP, wtedy NS Yoon-G mogłaby być dzisiaj członkinią KARA. Ale kiedy dwudziestoczteroletnia solistka przyszła na przesłuchanie, powiedziano jej, że nie pasowała do klimatu grupy. Poleciła wtedy swoją młodszą kuzynkę.

Polerowanie klejnotu

Wraz z małymi zmianami personalnymi KARA spędziły tylko dwa miesiące na treningu przez wypuszczeniem ich drugiego albumu „Rock You” w 2008, który był debiutem dzisiejszego składu. Nie trzeba chyba mówić, że nie były to łatwe miesiące. Losy praktykantów przyciągają obecnie więcej uwagi, kiedy idole  po osiągnięciu sukcesu, przypisują go procesowi treningu. Każdy aspekt potencjalnego artysty jest uważnie badany, od jego lub jej wieku do wyglądu, głosu, umiejętności tanecznych oraz zdolności komunikacji z przyszłą widownią. „Z tego wszystkiego zadajemy proste pytanie – czy będą pasować do grupy?” mówi Yoon.

Zdradza on też, że to „coś” potencjalnej gwiazdy, jego lub jej zdolność odnoszenia się do publiczności, również bardzo się liczy podczas przesłuchania. „Bycie piosenkarzem to bawienie mas, dlatego jeśli kandydat nie może stanąć przed tłumem i zaśpiewać, to nie możemy wiele dla niego zrobić.”

Ważne jest także to, żeby w erze interaktywnego środowiska medialnego gwiazdy były uczone dobrych manier od samego początku. „Praktykanci nie są celebrytami i wpajamy im to” mówi menadżerka PR, Cha Hee Jin. „W wielu kwestiach trenerzy są dla nich tak samo surowi jak nauczyciele dla uczniów.”

Życie praktykantów

Tak wiele innych wytwórni DSP chwali się nowym zespołem odkrywania talentów, który nadzoruje comiesięczne przesłuchania. Każdego miesiąca 150 chętnych rejestruje się online, ale tylko około 20-25 z nich przechodzi dalej. Finałowe cięcia są jeszcze ostrzejsze, kiedy tylko garstka staje się praktykantami DSP.

Obecnie jest około dwudziestu osób, które meldują się w DSP po zajęciach w szkole. Mimo że agencja nie płaci im wynagrodzenia, oferuje w zamian bonusy takie jak rabaty na siłownię. Praktykanci – obie grupy, które meldują się o 13:00 i 15:00 – spędzają od pięciu do sześciu godzin dziennie na ćwiczeniach wokalnych i tanecznych. Aby wyposażyć ich również w umiejętności przydatne w podbijaniu większego rynku muzycznego, Japonii, uczęszczają na lekcje japońskiego.

Jeśli chodzi o życie prywatne praktykantów, agencja stara się jednak kontrolować je do pewnego stopnia. „Tak jak inni nastolatkowie, kiedy praktykanci zaczynają chodzić na randki, tracą wiele czasu, który mogliby poświęcić na próbach, dlatego raczej im to odradzamy” mówi Yoon, który stara się mieć czas na wyciągniecie praktykantów na bok i skarcenie, jeśli widzi się ich kombinujących, a nie ćwiczących nowe ruchy taneczne.

Bycie elastycznym wobec mediów

Pomimo tego Yoon przyznaje, że dzieci pozostaną dziećmi i nie można tak naprawdę powstrzymać ich od zauroczeń. Koniec końców DSP jest jedną z niewielu agencji, których artysta jest publicznie w związku z innym idolem. W stosunku do romansu Hary z członkiem Beast, Junhyungiem, Yoon wyznaje politykę nieingerencji. „Po dłuższym zastanowieniu się życzyliśmy im szczęścia” powiedział, wracając do czasów, kiedy paparazzi uwiecznili tych dwoje.

Yoon mówi, że powinien dziękować zmieniającym się czasom za nieco złagodzone zasady umawiania się pomiędzy grupami. „Dziesięć lat temu byłoby to zabójcze [dla ich kariery], ale teraz relacja gwiazd z fanami zmienia się.” W rzeczywistości Hara otrzymała wiele wsparcia od fanów zamiast listów z pogróżkami. „Pewnego razu zagraniczny fan wręczył Harze list z serduszkami, na którym było napisane <<Hara dla Junhyunga>>.

Yoon twierdzi, że agencja stara się zawsze nadążać za tym, co myślą fani i dopiero potem zapadają decyzje. „Obserwujemy, co się dzieje w internecie, dlatego wiemy, jak reagować. Nawet w sprawach takich jak operacje plastyczne w dzisiejszym społeczeństwie wyszlibyśmy na głupców, jeśli zaprzeczylibyśmy, że artyści cokolwiek poprawili.”

Promowanie marki

Agencja przyznaje, że sukces KARA w Japonii był trochę dziełem przypadku, ale to, jak spieniężyli go za pomocą napływających kontraktów reklamowych, było już kreatywnym reagowaniem. Z powodu nieoczekiwanego sukcesu w Japonii grupa spędza tam około 45-50 dni w roku.

Zamiast opracowywać plan marketingowy na rynki zagraniczne, jak to robi wiele większych wytwórni, DSP utrzymuje swoje skupienie na formowaniu grupy. „Oczywiście przy wyborze członków do zespołów patrzy się teraz na znajomość języków, wokal, rap i umiejętności taneczne. Tak jak inne agencje patrzymy na te umiejętności, jednak różnica polega na tym, że szukamy także konkretnych cech, które każdy członek może wnieść.” Yoon chwali się, że nawet fizycznie w porównaniu do innych girlsbandów każda członkini KARA ma swój niepowtarzalny urok. Jeśli chodzi o ich wkład w grupę, Nicole rapuje i mówi po angielsku, Seungyeon i Gyuri są wokalistkami, a Hara i Jiyoung najlepszymi tancerkami.

03190414

Spoglądanie w przyszłość

DSP ma nadzieję na nabranie rozpędu w przemyśle kpopowym dzięki wyczynom swoich artystów i ewentualne rozszerzenie swojej działalności na cały świat. „Dzisiejszy rynek muzyczny się zmienia i wielu fanów zespołów staje się fanami wytwórni” mówi Cha, menadżerka PR, która widziała listy zaadresowane do niej i inne cudaczne propozycje. Dodaje, że pomaga to w postrzeganiu agencji jako marki. „Jeśli lubisz Apple, to z reguły kupujesz wiele produktów tej firmy i tak samo jest z showbiznesem.”

Okazuje się, że filozofia ta ma swoje zastosowanie również przy rekrutacji. „Są osoby, które będą brać udział w przesłuchaniach konkretnej agencji co dwa miesiące” mówi Yoon. „Ma to wiele wspólnego z pewnego rodzaju mentalną fiksacją.” Jeden z członków A-Jax, Jaehyung, był takim przypadkiem. Wielbił Kim Hyun Joonga z SS501 i przyszedł do DSP, żeby zająć jego miejsce. „Powiedział na przesłuchaniu <<Chcę osiągnąć sukces tutaj, w DSP, ponieważ Kim Hyun Joong jest moim wzorem.>> Nawet po dziś dzień zachwyca się wytwórnią w różnych wywiadach.”

DSP mówi, że nie byłoby to później dziwne, gdyby otworzyli filię w Stanach. „Skupiając się na naszej marce, mamy nadzieję trochę rozszerzać działalność krok po kroku wraz z nowym studiem i zatrudnianiem większej ilości pracowników” mówi Yoon. Jako że agencja odnotowuje stały postęp, ma nadzieję, że czas jest i będzie po ich stronie. „Kwestia w tym, że przemysł muzyczny jest płynny. Jeszcze w latach 90. koreańska scena muzyczna była zdominowana przez zachodni pop. Teraz jest odwrotnie. W Stanach Zjednoczonych ludzie słuchają kpopu, więc tak naprawdę nigdy nie było takich czasów dla koreańskich artystów.”

_____________________

Internetowa strona Korea JoongAng Daily – angielski portal dziennika JoongAng Ilbo – od sierpnia publikuje serię artykułów próbujących przybliżyć wiodące koreańskie wytwórnie, odkrywając, czym się różnią od siebie, zaczynając od ilości artystów, a kończąc na zagranicznej promocji. Przedstawiam moje tłumaczenia tychże artykułów, które na dzień dzisiejszy dostępne są w ilości siedmiu.

Reklamy

0 komentarzy dotyczących “Inside kpop, pt. IV – DSP Media jedzie na popularności KARA jako marki o wzrastającej wartości

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

%d blogerów lubi to: