artykuły o kpopie i idolach

Kpop 2012 subiektywnie

Mimo, że rok się jeszcze nie skończył, tradycyjnie publikuję już kpopową kapsułkę, która streści cały rok w świecie idoli moimi oczami. Jeśli macie odmienne zdanie od mojego, to oczywiście liczę na jakąś dyskusję, ale końcoworoczne podsumowania zawsze były rzeczą osobistą, prawda?

Rok 2012 w porównaniu do poprzedniego należał do większych wytwórni, których artyści mieli wyczekiwane comebacki lub debiutowały nowe zespoły. Niestety wydaje się, że moda na idol groups chyli się już ku końcowi, ponieważ prawdziwymi zwycięzcami w tym roku byli soliści, uczestnicy programów wyszukujących talentów, zespoły niekpopowe i raperzy… Zanim przejdę jednak do bardziej szczegółowego omówienia różnych trendów, jakie można było zauważyć, jak zwykle na początek chciałabym zaprezentować najlepszych moim zdaniem artystów tego roku:

Najlepszy girlsband:

2NE1 nie miały w tym roku albumu, dlatego nie mogło przeważyć moje totalne zbiasowanie. Wybrałam Sistar, ponieważ zdołały zdobyć nie tylko moje serce, ale też milionów innych ludzi, odchodząc wreszcie od chwytliwego, ale kiczowatego dance’u i przechodząc w bardziej wyszukany koncept. W tym roku naprawdę przeżyły szczyt kariery z ♫Alone, co potem potwierdziła jeszcze wygrana w Music Banku z ♫Loving U, pokonując Super Junior. Mam nadzieję, że w przyszłości nie będzie gorzej.

Honorowe wyróżnienie: miss A, Secret, Wonder Girls

Najlepszy boysband:

To, że BIGBANG są moim ulubionym kpopowym zespołem w ogóle, nie ma nic do rzeczy… Ten rok naprawdę należał do nich, mając cztery hity – Blue, Bad Boy, Fantastic Baby i Monster – i wieńcząc to jeszcze solowym albumem G-Dragona. Zeszłoroczny mini-album „Tonight” nie zachwycał jako całość, mimo że były na nim takie cuda jak Cafe, ale tegoroczne „Alive” oraz „Special Edition” obfitują w dobre piosenki, które sprawiają, że BIGBANG nie wydają się śpiewać „jedynie” electropopu.

Honorowe wyróżnienie: Block B, Infinite, SHINee, TVXQ

Najlepsza solistka:

Koreańska księżniczka popu chyba po raz pierwszy w całości skomponowała swoje utwory i może album „Only One” wydawał się leniwym wydawnictwem SM Entertainment, to mimo swojej krótkości szalenie mi się spodobał już od pierwszego przesłuchania. Był połączeniem nowej, elektronicznej BoA z tą starą, popowo-balladową. Only One jest tanecznym majstersztykiem, ale osobiście nie mogę przestać słuchać Not Over U.

Honorowe wyróżnienie: Ga-In, Younha

Najlepszy solista:

Zaskoczeni? Mogłam wybrać PSY ze względu na sukces Gangnam Style albo G-Dragona, bo to mój bias absolutny, ale Tarantallegra Junsu to taki instant classic. Sam album nie spodobał mi się tak bardzo, ale wystarczyło tylko, żeby znalazły się na nim Tarantallegra i Intoxication i już mi wystarczy. Xia Junsu posiada ekscentryczny wygląd, wokal i umiejętności taneczne, aby zawojować świat.

Honorowe wyróżnienie: G-Dragon, Jay Park, JYP, PSY

Najlepszy teledysk:

Drugim poważnym pretendentem też był teledysk Nell. Z tych dwóch wybrałam The Day Before, ponieważ porywa, pokazując właściwie tylko jedną scenę, po raz pierwszy widziałam dobre aktorstwo ze strony modela Song Jae Rima, a Lee Min Ki po raz kolejny umiera, co spowodowało nawet raz, że się rozpłakałam. Najbardziej podoba mi się z tego wszystkiego to, ile w tym głębi.

Honorowe wyróżnienie: G-Dragon – That XX, Ga-In – Bloom, Nell – White Night, Sunny Hill – The Grasshopper Song, Younha – Run

Trendy roku 2012:

1. Gangnam Style

Kto by pomyślał? Widząc zwiastun nowej piosenki PSY, wiedziałam, że to będzie hit, ale nie aż na taką skalę… Jest to piosenka, o której chyba każdy na świecie słyszał, w tym moi rodzice, dlatego stoi według mnie ponad Party Rock Anthem LMFAO, Baby Justina Biebera i czymkolwiek od Lady Gagi. Teledysk na YouTube zbliża się do liczby miliarda obejrzeń, a pomyśleć, że jeszcze niedawno najczęściej oglądanym kpopowym teledyskiem było Gee od SNSD, które szczyciło się kilkudziesięcioma milionami kliknięć… Dzięki ♫Gangnam Style YG Entertainment po raz pierwszy w historii miało większy przychód niż SM Entertainment, co wykreowali przypadkowi słuchacze, a nie oddani fani kupujący po kilka wersji tego samego albumu. PSY ośmieszył wszystkie kpopowe gwiazdki, które próbowały swoich sił w Ameryce, wcale tego nie planując. A przy okazji rozbudził jeszcze bardziej ogólnoświatową modę na kpop, co potwierdzają szybko rosnące liczniki obejrzeń przy teledyskach innych artystów

Co ciekawe, kiedy szał dopiero się zaczynał i wyskoczył news o tym, że PSY prawdopodobnie rozpocznie promocję w USA, byłam wielce sceptyczna. Możecie o tym się przekonać, czytając mój felieton o PSY, w którym przepowiadałam jego porażkę, jak wielu innych gwiazd kpopu próbujących wcześniej swoich sił w Ameryce. Teraz trochę mi wstyd, ale z drugiej strony zostawiłam ten tekst na dowód tego, jak bardzo można się mylić… To zabawne. Mam nadzieję, że inni Koreańczycy, którzy będą próbowali podążyć przetartym przez PSY szlakiem, wyciągną wnioski z jego amerykańskiej eskapady – można być ładnym i utalentowanym, ale nie ma się szans na sukces, nie znając angielskiego!

2. Powroty wielkich

W 2012 mogliśmy ujrzeć na scenie praktycznie wszystkich wykonawców z wielkich wytwórni. Co prawda comeback 2NE1 tak się przesunął, że chyba o nim zapomniano, ale niemniej występowały w telewizji z digital single ♫I Love You. Jeśli miałabym wymienić powroty artystów po dłuższych przerwach, zdecydowanie warci wspomnienia są:

  • Lexy z digital single ♫Nolza po 4 latach od albumu „The Lexy”
  • Nell z albumem „Slip Away” i single albumem „Holding Onto Gravity” po 4 latach od albumu „Separation Anxiety”
  • Epik High z albumem „99” po 3 latach od albumu „[e]”
  • G-Dragon (BIGBANG) z mini-albumem „One of the Kind” po 3 latach od solowego albumu „Heartbreaker”
  • JYP z mini-albumem „Spring – Five Songs For One Love” po 3 latach od mini-albumu „Back to Stage”
  • Younha z albumem „Supersonic” po 3 latach od albumów „Part A: Peace Love & Ice Cream” oraz „Part B: Growing Season”
  • BoA z albumem „Only One” po 2 latach od albumu „Hurricane Venus”
  • Ga-In (Brown Eyed Girls) z mini-albumem „Talk About S.” po 2 latach od solowego mini-albumu „Step 2/4”
  • PSY z mini-albumem „PSY Best 6 Part.1” po 2 latach od albumu „Psy Five”
  • Se7en z mini-albumem „2nd Mini Album” po 2 latach od mini-albumu „Digital Bounce”
  • SHINee z mini-albumem „Sherlock” po 2 latach od albumu „Lucifer”
  • Son Dam Bi z mini-albumem „Dripping Tears” po 2 latach od mini-albumu „The Queen”

Były to udane powroty z wyjątkami w postaci Lexy i Son Dam Bi. PSY na tyle zmiótł konkurencję, że pod koniec roku przez długi czas nikt nie potrafił z nim wygrać w Music Banku, który nie uznaje zasady tylko trzech wygranych. Myślę, że to trochę zdemotywowało inne wytwórnie, ponieważ teraz w ogóle jest taka posucha w kpopowym światku, a programy wygrywa aktor i balladzista Lee Seung Ki.

3. Debiuty

Według Wikipedii w 2012 roku zadebiutowały jak na razie 63 grupy (nie licząc sub-unitów już istniejących zespołów) oraz wielu uczestników programów muzycznych szukających nowych gwiazd. To więcej niż w zeszłym roku, a dodatkowo do gry włączyły się największe i najbardziej wpływowe wytwórnie, co praktycznie eliminuje jakiekolwiek szanse osiągnięcia sukcesu, będąc w mniejszych. Dzieląc to wszystko agencjami, mamy następujących nowych wykonawców:

  • YG Entertainment – Lee Hi
  • SM Entertainment – EXO
  • JYP Entertainment – JJ Project, Baek Ah Yeon, 15&
  • Cube Entertainment – BtoB, Roh Ji Hoon
  • Pledis Entertainment – NU’EST, Hello Venus
  • DSP Entertainment – A-Jax, Puretty
  • Core Contents Media – Gangkiz, The SeeYa
  • FNC Entertainment – Juniel, AOA
  • TS Entertainment – B.A.P
  • LOEN Entertainment – Fiestar
  • Woollim Entertainment – Tasty

Poza tym nowych kolegów zyskali Teen Top (100%), Block B (EvoL), MBLAQ (Two-X) i Brown Eyed Girls (Lunafly). Mogliśmy też zobaczyć trzy nowe sub-unity – Rainbow Pixie (Seungah, Jisook i Hyunyoung z Rainbow), Taetiseo (Taeyeon, Tiffany i Seohyun z SNSD) Eunhyuk & Donghae z Super Junior (♫Oppa, Oppa) oraz SPEED (męska część Co-Ed School). Oczywiście jakikolwiek sukces osiągnęły tylko i wyłącznie Taetiseo ze swoim ♫Twinkle, ponieważ fandom SNSD jest na tyle silny, że nie potrzebuje mieć na scenie wszystkich członkiń. Debiut SPEED z coverem T-ary ♫Lovey-Dovey Plus był jedną z najbardziej żałosnych rzeczy, jakie widziałam.

Można było zauważyć dwa trendy, które dominowały w tegorocznych debiutach – po pierwsze napływ duetów, co musieli najwyraźniej spopularyzować TVXQ w okrojonym składzie. Dwoma członkami i wysokimi umiejętnościami tanecznymi szczycą się JJ Project oraz bliźniacy z Tasty; chodzą też plotki, że Eunhyuk i Donghae powrócą we dwójkę z nową piosenką. Żeńskie duety popularne są wśród balladzistek pragnących zostać kolejnymi Davichi.

Drugą charakterystyczną rzeczą była intensywność promocji, co tylko odzwierciedla zaostrzającą się wraz z napływem artystów rywalizację w kpopie. Nic nie przebije B.A.P, którzy w ciągu tego roku wydali 3 single albumy, 1 mini-album i jego repackaged, co daje nam w sumie siedem promowanych singli. Może Beast w 2010 roku z trzema mini-albumami i jednym cyfrowym? B.A.P mogli się już obrzydzić, ale pracowali ciężej niż EXO, którzy z racji przynależności do SM Entertainment sukces mieli niemalże zagwarantowany (nie brać sobie moich uwag do serca, bo i tak ich lubię, w szczególności Suho…). Te dwie grupy są największymi z tegorocznych rookies.

4. Solowe projekty członków idol groups

Co rok to nowe wyzwania! Niektórzy powrócili z solowymi albumami jak G-Dragon z BIGBANG lub Ga-In z Brown Eyed Girls (która, co ciekawe, należąc z grupą do Nega Network podpisała solowy kontrakt z LOEN Entertainment), ale cała grupa idoli z zespołów kpopowych zadebiutowała jako soliści. Nikt jednak nie osiągnął oszałamiającego sukcesu, chociaż myślę, że Xia z JYJ mógłby ze swoją ♫Tarantallegrą, gdyby tylko występował w telewizji…

Miryo z Brown Eyed Girls jako trzecia z grupy (po Narshy i Ga-In) wypuściła solowy mini-album, promując ♫Dirty. Ciekawa była rywalizacja była pomiędzy Wooyoungiem z 2PM i Jo Kwonem z 2AM, którzy promowali swoje ♫Sexy Lady i ♫I’m Da One w tym samym czasie, a należą przecież do siostrzanych grup… Hyuna już chyba bardziej znana jest z bycia solistką niż raperką 4minute, a w tym roku dręczyła nas ♫Ice Cream. Stephanie z CSJH The Grace wydała ♫Game poza SM Entertainment, ale to największa porażka ze wszystkich wymienionych nazwisk. Ostatnimi, jeszcze świeżymi debiutami są główni wokale Infinite i Beast – Sungkyu z ♫60 Seconds i Yoseob z ♫Caffeine. Wszystkie członkinie KARA wydały również własne utwory, jednak są to koreańskie wersje piosenek wydanych najpierw w języku japońskim.

5. Lekki kryzys idoli?

Porównując zeszłorocznych i tegorocznych zwycięzców Music Banku i M!Countdown (Inkigayo przestało dawać nagrody, to nie wliczam jego wyników), boysbandy lub girlsbandy ustąpiły solistom i grupom balladowym. Jeśli chodzi o Music Bank, to w 2011 roku idol groups wygrały 38/51 odcinków, kiedy proporcje w tym roku wynoszą 27/49 (zostały jeszcze dwa tygodnie do końca roku, ale niczego to nie zmienia). W M!Countdown mamy wynik 43/52 (2011) do 33/50 (2012). Artystami, którym udało się pokonać szalenie popularne idol groups byli Ailee, Busker Busker, G-Dragon, G.NA, Ga-In, IU, Jay Park, K.Will, Lee Hi, Lee Seung Ki i oczywiście PSY.

Wyszło parę artykułów komentujących to zjawisko, ale chyba można powiedzieć, że moda na liczne zespoły idoli pomalutku przemija, mimo że wytwórnie najwyraźniej tego nie widzą. Wiele uczestników programów typu Idol plasuje się wysoko na listach przebojów ze swoimi utworami, chociaż ich sława też jest krótkotrwała, chyba że jest się Lee Hi, która na debiucie zgarnęła już potrójną koronę w M!Countdown. Niekwestionowanymi gwiazdami tego roku są Busker Busker, których każdy utwór z debiutanckiego albumu uplasował się w Top 100 pierwszej połowy roku wg Gaon, w tym ich intro.

Poza kpopem:

Nie wydawało mi się, żebym w tym roku słuchała dużo kpopu, ponieważ liczba debiutantów zwyczajnie mnie zmiażdżyła, a poza tym wciągnęłam się w inne gatunki, w tym koreański hip-hop. Poniżej macie okładki płyt, które w tym roku mi się spodobały – niektóre z nich możecie znaleźć zrecenzowane na blogu:

Właściwie prawie każdy z tych artystów jest moim wielkim, tegorocznym odkryciem – w szczególności The KOXX, Nell, Glen Check, Handsome People, Rude Paper, Junggigo oraz paczka raperów, z których upatrzyłam sobie w tym roku Beenzino (dzięki, 콧 언니), Double K i Crucial Star. Ostatnio powróciłam sobie do słuchania mini-albumu „The Crucial Album” Giriboya… Verbal Jinta i Leessang zaczęłam słuchać w tamtym roku, dlatego na tegoroczne albumy już wyczekiwałam. Nie nazywam siebie jednak wielką fanką tych wszystkich artystów, ponieważ znam (lub lubię) ich dyskografie bardzo wybiórczo. Przedstawione albumy jednak siedzą u mnie w komputerze na stałe… W porównaniu do grup kpopowych, w których przypadku często usuwam płytę po zrecenzowaniu jej.

Jakbym mogła podsumować kpop w roku 2012? Jest to rok z pewnością przełomowy, bo kpop staje się globalnym zjawiskiem dzięki pomocy Internetu oraz portali społecznościowych, ale nie mogę przestać myśleć o tym, że po hossie zawsze musi nastąpić bessa…

1 komentarz dotyczący “Kpop 2012 subiektywnie

  1. 콧 언니

    Wiadomka… 콧언니 jest jaskinią pomysłów. Cieszę się, że nagrodziłaś Sistar i wyróżniłaś Block B (za to szczególnie *-*). Największym zaskoczeniem jest dla mnie Xia, ale powiem szczerze, że pozytywnym. Jego dance version mnie kupiło. Myślałam, że podarujesz jeszcze nagrodę dla najlepszych rookies (ale komentarz z Suho najlepszy).
    To był rok pełen emocji… aż boję się następnego. Tak więc oczekując na koniec świata dziękuję całemu k-popowemu tworowi za zrobienie z mojego mózgu schizofrenicznej papki dziwacznych skojarzeń.
    Dibi dibi dib…

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

%d blogerów lubi to: