Billboard: 20 najlepszych kpopowych piosenek 2012 roku

21 grudnia na stronie Billboardu został opublikowany ranking dwudziestu najlepszych kpopowych piosenek tego roku według redaktorów strony. Zadziwiająco na pierwszym miejscu na było Gangnam Style, dlatego postanowiłam podzielić się tą listą, która jak żadna inna odzwierciedla mój gust.

Oczywiście, żeby zobaczyć ten ranking wystarczy wejść na stronę Billboardu i go z łatwością znajdziecie, dlatego postanowiłam poczynić trochę wysiłku i oprócz przetłumaczenia krótkich opisów, jakie można było przeczytać przy każdej piosence, dodaję też parę słów od siebie…

20. TVXQ – Catch Me

Billboard: Królowie kpopu powrócili w tym roku z elektronicznym hitem. Mając walący bas wsparty emocjonalnym fortepianem, duet połączył swoje eteryczne wokale z ciężkimi rykami, udowodniając, dlaczego zdołali przetrwać w tym przemyśle ponad dekadę.

Miica: Z początku piosenka ta nie wydawała mi się tak epicka jak Keep Your Head Down czy tym bardziej Before U Go, ale przekonałam się do niej jeszcze tego samego dnia, przez co leciała u mnie non-stop przez pierwszych kilka dni od premiery. To kwintesencja nowego TVXQ – wrzaski Changmina, nieprawdopodobna choreografia i obrzydliwe kostiumy.

19. The KOXX – Love Dance

Billboard: Kiedy artyści tacy jak Calvin Harris czy Kaskade spotkali się w tym roku z wielkim, międzynarodowym sukcesem, The KOXX mogliby wycisnąć z nich ostatnie poty ze swoim Love Dance. Indie zespół spróbował dance’u z trzaskającymi syntezatorami i najlepszym momentem piosenki, kiedy jej refren buduje moment rockowej euforii.

Miica: Love Dance trochę odeszło od krzykliwego stylu z poprzednich albumów polegającym na głośnej gitarze. Osobiście wolę Take Me Far From Home z tego mini-albumu.

18. miss A – Touch

Billboard: Klimat mrocznego disco na Touch pokazał prawdziwą przemianę miss A od czasów ich poprzedniego singla Goodbye Baby. Utwór był tak seksowny, jak tylko miss A mogły legalnie być ze względu na to, że Suzy wciąż nie jest pełnoletnia Korei, ale oczekujcie jeszcze dojrzalszej przemiany, kiedy będzie miała 19 lat w przyszłym roku.

Miica: Kompletnie nie rozumiem, dlaczego Touch spotkało się z mieszanymi uczuciami, kiedy dla mnie do jedna z najlepszych piosenek miss A zarówno muzycznie, jak i wizualnie. Ten mini-album był świetny.

17. G-Dragon – One of a Kind

Billboard: Z powalającym hip-hopowym bitem, dla którego wiele z obecnie największych raperów mogłoby zabić, lider BIGBANG popisuje się swoim zręcznym flow i tekstem w utworze otwierającym jego mini-album. Ta piosenka stawia na pierwszy plan jego talent w porównaniu do dziecinności z Crayon.

Miica: Naprawdę dobry bit i wiele dziwactw, które uchodzą płazem tylko G-Dragonowi.

16. Dynamic Duo – Without You

Billboard: Giganci hip-hopu Dynamic Duo nie stracili na umiejętnościach podczas ich długiej przerwy. Melodyjna, rapowa ballada ma chwytliwy refren i wraz z talentem duetu do obrazowego liryzmu i ostrego flow ponad wyszukanymi bitami stała się natychmiastowym hymnem dla porzuconych.

Miica: Słyszałam tę piosenkę raz, próbowałam też przesłuchać ich nowego albumu. Dynamic Duo po prostu do mnie nie trafiają.

15. Spica – Painkiller

Billboard: W hiper-wystylizowanym świecie kpopu Painkiller od Spica działa jako perfekcyjny popis talentu tej rookie grupy. Ten prosty, inspirowany R&B singiel podkreśla ich wokale, które czynią z nich jedną z najbardziej imponujących nowych grup w tym roku.

Miica: Mam dystans do nowych grup z nieznanych wytwórni, dlatego właśnie przesłuchałam Painkiller po raz pierwszy w życiu. Robi wrażenie, ale i tak w dramatycznych nutach najlepsze jest SM.

14. Urban Zakapa – Same Love, Same Farewell

Billboard: Ta dramatyczna ballada natychmiastowo wciąga słuchaczy w bolesny świat złamanych serc za pomocą potężnych wokali Urban Zakapa. Piosenka wydobywa bezbronność za pomocą bolesnego tekstu, z którym zarówno mężczyźni jak i kobiety mogli się identyfikować w tym roku.

Miica: Też na tę okazję przesłuchałam tę piosenkę po raz pierwszy z powodu mojego naturalnego wstrętu do ballad. Jest dobra, ale muszę jej dać jeszcze kilka szans.

13. Verbal Jint – Good Morning feat. Kwon Jung Yeol z 10cm

Billboard: Good Morning jest błyskotliwą odpowiedzią na koreańską grupę z lat 90. Exhibition i ich balladę Confession of the Drunk. Verbal Jint i jego talent do gry słowami zmieszał się umiejętnie z uzależniającym wokalem Kwon Jung Yeola i świetną melodią, która przemieniła klasyk we wspaniały, współczesny hit.

Miica: Uwielbiam, kiedy Verbal Jint nie jest zbyt tradycyjnie hip-hopowy. Ta piosenka wprawia mnie w naprawdę dobry nastrój jak połowa utworów z jego ostatniej płyty.

12. F.T.Island – I Wish

Billboard: Z melodią inspirowaną hiszpańską gitarą I Wish wkracza sambowym krokiem w ucho słuchacza zanim wybucha chwytliwym, rockowym refrenem.

Miica: Nie lubię zarówno F.T.Island jak i CNBLUE jako boysbandów udających zespoły, ale przypadkowo zdarzyło mi się przesłuchać I Wish parę razy i nie jest to zła piosenka – zdecydowanie bardziej do mnie trafiła niż inne single F.T.Island. Zwrotki nie brzmią typowo.

11. EXID – Every Night

Billboard: Hitowy producent Shinsadong Tiger odniósł sukces w tym roku z Volume Up od 4minute i Lovey-Dovey T-ary, ale użył też swojej magii dla nowicjuszek EXID, pomagając im wybić się z masy nowych girlsbandów. Zaraźliwa melodia tej piosenki oraz bezpośredni tekst (współ-skomponowany i napisany przez członkinię LE) o nocnym booty call od byłego zwróciły uwagę mas, tworząc z nich kolejną top grupę debiutantek.

Miica: Znowu utwór, który słyszę pierwszy raz w życiu. Łatwo wpadł mi w ucho, ale zdążył już wypaść.

10. Beast – Beautiful Night

Billboard: Charyzmatyczni Beast powrócili na scenę po ponad roku z Beautiful Night – utworem, który łączy olśniewające syntezatory z potężnym wykonaniem chłopców i przystępną choreografią.

Miica: Letni, klubowy hiciorek, który jednak nie chce się ze mną rozstać. Chyba go lubię jeszcze bardziej niż na początku…

9. Busker Busker – Cherry Blossom Ending

Billboard: Busker Busker wnieśli coś nowego i słodkiego w tym roku wraz z ich hitowym debiutanckim singlem. Indie grupa dowiodła, że ich dźwięk został usłyszany ponad tłumem, będąc połączeniem charyzmatycznego głosu Jang Bum Juna i prostych melodii.

Miica: Zdążyłam już zapomnieć o tej piosence, chociaż pamiętam, że mi się spodobała. To naprawdę niesamowite, że taki rodzaj utworu stał się wielkim hitem.

8. PSY – Gangnam Style

Billboard: Nieodparty utwór, który przedstawił kpop masom (i doliczył się miliarda obejrzeń na YouTube!). Gangnam Style wyróżnia się nie tylko swoją elektroniczną melodią, ale także głębszą krytyką najbogatszych. Następnym razem, kiedy będziecie robić horse dance, przyjrzyjcie się tekstowi.

Miica: Piosenka roku. Czy tego chcecie, czy nie.

7. BoA – Only One

Billboard: Królowa kpopu BoA powróciła w tym roku po długim czasie wyczekiwania z chwytliwym Only One w średnim tempie. Razem z inną diwą, Son Dam Bi, BoA przypomniałam nam, dlaczego w ogóle jest taką wielką gwiazdą, dzięki utworowi z cukierkowym tekstem i teledyskowi, w którym popisuje się swoimi imponującymi umiejętnościami tanecznymi.

Miica: Nowy album BoA jest moją ulubioną płytą w tym roku od SM. Być może zwiastuje to nową erę dla tej wytwórni, której albumy nigdy mi nie podchodziły, a może trzeba stwierdzić, że BoA się starzeje. W końcu to weteranka pomimo swoich dwudziestu kilku lat i jakoś tak nie potrafię już nazywać ją wykreowaną idolką.

6. After School – Flashback

Billboard: Tekst tego utworu mówi o tęsknocie za byłą miłością i chęci zrobienia retrospekcji, żeby być z nią, ale ta taneczna piosenka kłania się również oryginalnemu, seksownemu konceptowi grupy, kiedy zadebiutowały w 2009 w stylu inspirowanym Pussycat Dolls. Jakiekolwiek znaczenie ma ten utwór, podziałał i fani byli zachwyceni charyzmatycznym powrotem.

Miica: Jestem zdziwiona, że piosenka ta w ogóle znalazła się na tej liście i to jeszcze tak wysoko. Uwielbiam After School i zdecydowanie lepiej widzieć je we Flashback niż w Shampoo, ale co by było, gdyby w tym utworze była Kahi…

5. BIGBANG – Bad Boy

Billboard: Fenomenalny boysband miał niezwykły rok wypełniony hitami, w tym klubowym bangerem Fantastic Baby, melancholijnym Blue i wiedzionym niepokojem Monster. Mimo to hip-hopowo-R&B Bad Boy w średnim tempie przyćmił je wszystkie. Chłopcy na zmianę na zmianę prezentują swoje głosy, kiedy emocjonalnie nucą, rapują i śpiewają o byciu „złym” chłopakiem na tle bujającego bitu od Choice 37.

Miica: Blue, a potem Bad Boy z pewnością były zaskoczeniem, kiedy BIGBANG kojarzą się teraz z elektroniką, chociaż Fantastic Baby przywróciło normalny stan rzeczy. „Alive” zdecydowanie było wspaniałym albumem, który wyszedł poza gatunek kpopu.

4. 2NE1 – I Love You

Billboard: Dyskografia tych pań zawiera kilka hymnów ku samo-umocnieniu się, ale 2NE1 zagłębiły się całkowicie nowy temat na ich singlu z 2012 – miłość. Każda członkini brzmi, jakby idealnie pasowała do swojej partii w tym nietypowo skonstruowanym, na wpół-melancholijnym, na wpół-euforycznym utworze, którego momentum nie nadchodzi aż do ostatniej nuty.

Miica: Rozczarowujący jest brak w tym roku nowego albumu 2NE1, niemniej singiel wydały fantastyczny. W tym momencie to może być moja ulubiona ich piosenka, ponieważ jest zwyczajnie oryginalna w repertuarze 2NE1. Po prostu piękna.

3. Naul – Memory of the Wind

Billboard: Naul, weteran R&B, zdobył uszy i serca słuchaczy ze swoją ujmującą balladą z fletem. Memory of the Wind zawiera rozdzierający serce, a mimo to pełen nadziei tekst, którego Naul wykorzystuje pełen potencjał przy swoim pięknym wykonaniu. Jego muzyka jest pieszczotliwie nazywana „uleczającą” w Korei i z pewnością skleiła kilka złamanych serc tej jesieni.

Miica: Muszę mieć nastrój na ballady, ale ta zawsze chwyta mnie za serce.

2. Sistar – Alone

Billboard: 2012 był rokiem eksperymentu dla Sistar, które zawsze polegały na sukcesie energetycznych i radosnych utworów dance’owych. Alone było prawdziwą zmianą „serca” i dźwięku: slow disco groove. Członkinie zaprezentowały mocne wokale jako grupa wspierająca bezbronny lead vocal.

Miica: Już zdążyłam uznać Sistar za girlsband roku. Mając takie umiejętności, powinny śpiewać więcej R&B niż chwytliwych, ale kiczowatych piosenek w stylu How Dare You.

1. Infinite – The Chaser

Billboard: To arcydzieło grupy bierze słuchacza na przejażdżkę, która zaczyna się już od pierwszej sekundy utworu. Z wprowadzeniem napakowanym zaciekłym śpiewem, dynamicznymi liźnięciami gitary i dramatycznymi smyczkami wydaje się, że piosenka nigdy nie znajdzie właściwego kierunku. Ale po pięćdziesięciu sekundach szybko ewoluuje w wodospad syntezatorów z lat 80., wokalną energię i wybuchowy, napędzany trąbkami refren. Ten utwór stawia Infinite i Sweetune na czele najlepszych gatunku w 2012, dowodząc, że ryzyko i innowacje mogą w kpopie zwyciężyć wszystko.

Miica: To piosenka, która mi się nie nudzi, ale Infinite awansowało do ścisłej czołówki moich ulubionych kpopowych grup już w zeszłym roku. Uwielbiam skomplikowaną strukturę melodii The Chaser oraz fakt, że finałową część piosenki powierzono Woohyunowi, a nie Sungkyu.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s