artykuły o celebrytach

Piękni ludzie stadami czyli o agencjach aktorskich

Jest to coś, o czym od dawna chciałam napisać. Konkretnie od chwili, w której zaczęłam orientować się, że w jest w przemyśle koreańskim coś poza wytwórniami muzycznymi i że też istnieją pewne przewidywalne schematy działania w ich przypadku. Mowa o wytwórniach, które specjalizują się w aktorach, choć chyba bardziej odpowiednim określeniem byłoby „agencjach”.

Jeśli chodzi o koreańskie wytwórnie muzyczne, a już w szczególności Wielką Trójkę czyli YG Entertainment, SM Entertainment i JYP Entertainment, to raczej nie sprawi kłopotu określenie ich cech charakterystycznych, które odróżniają je od innych wytwórni. Każda posiada tzw. „własny styl”, który akurat w tym przypadku przejawia się celem, do którego dążą, najważniejszymi wyznawanymi wartościami oraz jaki rodzaj artystów jest produkowany i jaka muzyka. Trudno przełożyć to na agencje aktorskie, ponieważ nie zajmują się one odpowiednimi sobie boys- i girlsbandami, ale pojedynczymi osobami, z których każda musi mieć jakiś indywidualny urok, aby odróżnić się od reszty aktorów, których w dramach i filmach są setki, jeśli nie tysiące. Zauważyłam jednak ostatnio, że agencje aktorskie zaczynają przejmować co nieco po wytwórniach muzycznych… A jest to pojęcie „rodziny”.

Może po prostu taka jest moda, albo jest to sposób na wykreowanie przyjaźniejszego wizerunku, ale coraz częściej aktorzy z tej samej agencji zbierają się razem, najczęściej w celach charytatywnych lub żeby zrobić wspólną sesję zdjęciową do magazynu (która prawie zawsze ma motyw bohemy). Przykładem tego pierwszego może być akcja „Save The Polar Bears” aktorów z King Kong Entertainment, a żeby nie powtarzać znowu tej samej agencji, proponuję obejrzeć sesję zdjęciową aktorów Eyagi Entertainment dla Marie Claire.

Innym przykładem na tworzenie wrażenia zwartego kolektywu jest wspieranie kolegów z agencji poprzez pojawianie się na premierach ich projektów. Oczywiście jest to niczym siatka i na takich wydarzeniach pojawiają się znajomi lub aktorzy, z którymi wcześniej się grało, ale czasami mam takie wrażenie, jakby niektóre osoby pojawiały się bardziej z obowiązku uczestniczenia w premierze kolegi z pracy niż gdyby rzeczywiście były w bliskich relacjach. Przykładem na to może być premiera tegorocznego filmu „Psychometry”, na której pojawiło się wyjątkowo dużo gości Kim Buma.

Jeśli chodzi o przewidywalne schematy działania agencji aktorskich, mają one wytłumaczenie ekonomiczne i są dla mnie krystaliczne jasne. Mowa o tzw. package deals czyli kilku aktorach w cenie jednego. Wyobrażam sobie, że pewnie wpływowe agencje opierają wszystko na kilku swoich największych gwiazdach, a potem same próbują wykreować kolejne, tworząc im szansę do pokazania się publiczności poprzez zagranie ról drugoplanowych w dramach swoich sunbae. Przykład? Zgoda Song Joong Ki na zagranie w „Nice Guy” zależała od tego, czy twórcy dramy podpiszą też kontrakt z Lee Sang Yeobem i Lee Yoo Bi, a wszyscy troje należeli do Sidus HQ (Song Joong Ki przeszedł w tym roku do Blossom Entertainment…). Są też tacy, którzy nie lubią takich wiążących umów… Ich znaną przeciwniczką jest scenarzystka Kim Eun Sook. Podobno Jang Hyuk zrezygnował z „Secret Garden”, ponieważ nie zgodziła się ona na Jay Parka w roli Suna, która ostatecznie powędrowała do Lee Jong Seoka. Nawiasem mówiąc, oni też są z Sidus HQ. Widać jednak pewną niekonsekwencję scenarzystki, ponieważ angaż Jonghyuna z CNBLUE w „A Gentleman’s Dignity” poskutkował cameo Yonghwy i Juniel oraz soundtrackiem tych idoli.

Rzadko jest tak, żeby w dramach dwoje głównych aktorów pochodziło z tej samej agencji (Kim Sun Ah i Lee Dong Wook z King Kong Entertainment w „Scent of a Woman”?)… Zdecydowanie częściej zdarza się to w filmach, ponieważ agencje te nierzadko są związane z samą produkcją filmu, dlatego na przykład Jung Kyeo Woon i Yoon Seung Ah z Fantagio zostali zatrudnieni w komedii romantycznej „Become Pretty Things”, chociaż teraz ucichło o filmie i nawet nie wiem, czy w ogóle powstanie. Przesuwa się też premiera „The Huntressess” od Wellmade STARM z Ha Ji Won i Kang Ye Won, a obie aktorki zdążyły już zmienić agencję po wygaśnięciu kontraktów.

Żeby nie przechodzić jednak w negatywny ton, chciałabym przytoczyć ankietę TV Report pt. „Top 4 agencji aktorskich, dla których menadżerowie chcieliby pracować”. Pojawiło się to w newsach półtora roku temu i muszę stwierdzić, że niektóre rzeczy przestały być aktualne, ale sądzę, że będzie to dobry początek dla omówienia poszczególnych agencji. Tłumacząc słowo w słowo tamten artykuł, oto agencje wybrane przez menadżerów, którzy nie mogli oczywiście wybrać w ankiecie własnego miejsca pracy:

20111231_actinglabels_11

1. Barunson Entertainment

Menadżerowie wyższego szczebla wybrali Barunson Entertainment jako agencję, z którą współpracowaliby z ochotą. Jest to dom dla takich aktorek jak Son Ye Jin, Lee Min Jung i Moon Chae Won, które wszystkie znane są z jednych z najwyższych dochodów w branży. Agencja słynie również z zawierania najlepszych dodatków w kontraktach. Jeden z menadżerów wyjaśnił, „Ich jedyną słabością jest to, że nie trenują własnych rookies. Te trzy posiadane przez nich aktorki są materiałami na główne role w filmach i dramach oraz aktywnie promują się w reklamach. Są także modelkami dla dziesięciu różnych, poważnych reklam. To agencja, do której z chęcią bym się przyłączył, gdyby tylko była taka okazja.” Wielu uważa, że prezes Kim Min Sook posiada najlepsze umiejętności kierownicze oraz najwięcej doświadczenia w całej branży. Ta weteranka założyła swoją agencję wraz z Hwang Shin Hye, Lee Mi Yeon i Kim Ha Neul i jest uznawana za szanowaną „unni biznesu” przez inne menadżerki. Przedkłada przyjaźń i lojalność nad resztę i często dzwoni do byłych menadżerów, aby postawić im obiad.

20111231_actinglabels_2

2. Sim Entertainment

Shim Jung Woon zaczynał jako road manager dla Sol Kyung Goo, póki nie stał się prezesem firmy, która teraz przynosi 5 milionów dolarów zysku rocznie. Wielu obecnych menadżerów wybrało go jako mentora, od którego chcieliby się uczyć. Agencja obecnie opiekuje się Uhm Tae Woongiem, Uhm Jung Hwą, Joo Wonem i innymi, posiadając najlepszy teamwork swoich pracowników. Znani są z wybierania najlepszych scenariuszy dla swoich artystów. Jeden prezes studia filmowego stwierdził, „Nigdy nie widziałem żadnej agencji poza Sim, która byłaby tak zaangażowana w projekty od samego ich początku. Nie tylko pomagają wybrać reżyserów, ale także dzielą się pomysłami, kogo zatrudnić do ról.” Inny menadżer, który przestał pracować w Sim, zdradził, „Pod koniec każdego roku zależnie od tego jak dobrze sobie poradziłeś, nawet nowi menadżerowie otrzymują premie w wysokości 10 tysięcy dolarów. Nikt nie jest zazdrosny o większe agencje, dostając takie bonusy.”

20111231_actinglabels_3

3. King Kong Entertainment

W zaledwie trzy lata od założenia prezes Lee Jin Sung, który pracował w Sidus HQ dla takich gwiazd jak Park Shin Yang czy Han Go Eun, zdołał umieścić King Kong w czołówce agencji dzięki imponującemu zestawowi aktorów. Od Sung Yuri po Kim Buma, King Kong jest domem dla takich gwiazd jak Park Min Young, Kim Sun Ah i Lee Dong Wook. Wielu przypisuje sukces prezesa w werbowaniu tak wielu topowych gwiazd do jego agencji zaufaniu, które zbudował, pracując z nimi jako menadżer w przeszłości. Jeden menadżer stwierdził, „King Kong znane jest ze swojego sumiennego i szczerego prezesa. Nie ważne ile by wypił w nocy, zawsze jest punktualnie w pracy następnego dnia.” Ich bonusy w porównaniu do innych agencji są nieco mniej zachęcające, ale są agencją w rodzinnym stylu, której może ufać do końca.

20111231_actinglabels_4

4. Eyagi Entertainment

Wszyscy menadżerowie szybko się zgodzili, że Eyagi jest agencją, z której żaden aktor nie odszedł. Dom dla Park Shi Yeon, Jo Yeo Jung i Park Shi Hoo jest agencją znaną z tego, że jej aktorzy wydłużają swoje kontrakty bez żadnych nowych warunków. Nigdy nie zalegali z wypłatami swoich artystów i zawsze upewniali się, że rozdano bonusy na święta.

W tym momencie dochodzimy do niezgodności z dniem dzisiejszym, ponieważ Eyagi Entertainment trochę straciło na reputacji z powodu oskarżenia Park Shi Hoo o gwałt na początku tego roku. Pozwał on swoją agencję za konspirowanie (cokolwiek miałoby to znaczyć), a prezes w podzięce pozwał go o zniesławienie…

Chciałabym jeszcze wspomnieć o dwóch wpływowych agencjach… Parę razy przewinęła się już nazwa Sidus HQ – jest to gigant zajmujący się nie tylko kierownictwem aktorów, ale również produkcją różnych mediów, w tym przede wszystkim filmów. Agencja ta posiada wielu podwykonawców i nawet musiała rozszczepiać się na kolejne agencje, aby poradzić sobie z ogromem gwiazd, które mają z nią kontrakt. W głównym Sidus HQ pozostali Jang Hyuk, Hwang Jung Eum i Uhm Ki Joon, ale znajdziemy tam także mnóstwo popularnych i utalentowanych aktorów dziecięcych.

Osobiście darzę sympatią Fantagio, nie tylko ze względu na jej aktorów, ale również na wysiłek, jaki wkładają w ich promowanie. Śledzę oficjalnego Facebooka tej agencji i jestem pod wrażeniem skrupulatności, z jaką umieszczają każdy wywiad, każde zdjęcie i każdą reklamę, która zawiera którąś z ich gwiazd. A są to na przykład: Ha Jung Woo, Ji Jin Hee, Jung Kyung Ho, Joo Jin Mo, Lee Chun Hee, Jung Kyeo Woon, Jung Yumi, Jo Yoon Hee, Kim So Eun czy Yeom Jung Ah… Oczywiście jak każda szanująca się rodzina z agencji musieli mieć wspólną sesję

Reklamy

1 komentarz dotyczący “Piękni ludzie stadami czyli o agencjach aktorskich

  1. wtf? gdzie Park Si Yeon ma resztę swojego ciała?

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

%d blogerów lubi to: