artykuły o kpopie i idolach

Kpop 2013 subiektywnie

Przyszedł wreszcie czas na ostatnie z moich stałych, corocznych podsumowań (są tylko dwa – dramowe i kpopowe – więc w sumie co za „ostatnie”..?). W tym roku z wyjątkowo małym zapałem śledziłam, co się działo w kpopie, niemniej zapraszam na podsumowanie roku w moim odczuciu i ewentualnie do dyskusji.

Gdybym miała na początek ogólnie stwierdzić, czym się charakteryzował 2013 rok w kpopie w porównaniu do poprzednich, miałabym problem, ponieważ nie potrafię sobie przypomnieć żadnego jakiegoś specjalnego trendu w muzyce… Mogłabym za to ogólnie powiedzieć, że moim zdaniem ten rok należał do solistów w porównaniu do grup, co zresztą znajduje odzwierciedlenie w debiutantach. O tym jednak po tradycyjnym wyborze najlepszych. Zarzucę was wtedy statystykami, jak zawsze! A teraz najlepsi moim zdaniem artyści tego roku (zauważyłam, że znowu wybrałam całkowicie inny zestaw niż rok i dwa lata temu):

Najlepszy girlsband:

W sumie sama nie wierzę, że wybieram f(x), bo jeszcze rok temu je krytykowałam, a krótko po debiucie nawet bardzo, ale jeśli wziąć pod uwagę samą wartość wydanego albumu (bo to biorę pod uwagę, dokonując wyboru, żaden tam koncept, taniec czy Bóg wie co), to „Pink Tape” jest świetną płytą, do tej pory jej słucham, a ♫Rum Pum Pum Pum, udało się być lepsze niż zeszłoroczne, całkiem niezłe jak na ten zespół, Electric Shock.

Honorowe wyróżnienie: Brown Eyed Girls, miss A, Nine Muses

Najlepszy boysband:

W tej kategorii SHINee nie mieli konkurencji. Wydali dwa bardzo dobre albumy i jeden w miarę dobry mini-album, pracując przy tym jak woły i jeszcze bardziej mnie zachwycając. ♫Dream Girl♫Why So Serious i ♫Everybody to fajne, SMentowskie single, ale najbardziej podobało mi się oczywiście ♫Symptoms. Ta magia najwyraźniej spłynęła na f(x) skoro też miały bardzo dobrą płytę, SM jest jakieś inne w tym roku…

Honorowe wyróżnienie: B.A.P, Block B, EXO, Infinite, MBLAQ

Najlepsza solistka:

W tym roku można było usłyszeć zaskakująco dużo dobrych solistek. Nie powiedziałabym, że Lee Hyori była ewidentnie najlepsza, ale tak jak w przypadku f(x) chodzi w moim wyborze o to, że wydała naprawdę dobry album, jak na nią. „Monochrome” jest wręcz najlepsze w jej karierze, ponieważ po raz pierwszy wykroczyła poza muzykę stricte popową. ♫Miss Korea jest właśnie czymś pomiędzy kpopem, a innymi gatunkami, jakie można znaleźć na tej płycie, nie mówiąc już o tym, iż jest to kompozycja samej Hyori.

Honorowe wyróżnienie: IU, Kahi, Lee Hi, Park Ji Yoon, Seo In Young, Younha

Najlepszy solista:

…spodziewaliście się po mnie czegoś innego?

Honorowe wyróżnienie: Henry, K.Will, Roy Kim, Seungri, Taeyang

Najlepszy teledysk:

Prawdę mówiąc, gdzieś w środku roku uświadomiłam sobie, że właściwie nie zobaczyliśmy w 2013 jakiś wybitnych teledysków… Mogłabym się zastanowić nad czymś pięknym wizualnie (wyróżniam z tego względu Spicę), ale osobiście wolę coś zaskakującego lub skłaniającego do myślenia. Sądziłam, że nic nie pobije ♫Coup d’Etat, a tu wyskoczył T.O.P z takim ♫Doom Dada… Ten teledysk jest genialny.

Honorowe wyróżnienie: G-Dragon –♫Coup d’Etat, Spica – ♫Tonight

.

Rok 2013 w pigułce

1. Największe hity:

PSY zrobił coś prawie niemożliwego. Może nie osiągnął dokładnie tego samego, ale ♫Gentleman stało się jego drugim hitowym viral video po Gangnam Style, przez co Zachód nie może mówić, że jest artystą jednej piosenki (bo z pewnością nie jest – miał więcej hitów w Korei). Prawdziwym hitowym viral video nazwałabym jednak ♫Bar Bar Bar od Crayon Pop. Wyśmiałam ten zespół na debiucie i nigdy bliżej się z nim nie zapoznałam, a tu nagle kompletnie nieznany girlsband zyskuje niewyobrażalną popularność. Są jak PSY – udało im się dzięki chwytliwemu tańcowi i śmiesznemu konceptowi, chociaż zakładam, że skończy się na tej jednej piosence…

Według artykułów największymi koreańskimi hitami w pierwszej połowie tego roku (oprócz Gentleman) były: ♫Shower of Tears od Baechigi, ♫Gone Not Around Any Longer od Sistar19, ♫What’s Your Name od 4minute i naturalnie ♫I Got a Boy od SNSD. Dokładnie w tej kolejności. Rankingi całego roku wyjdą pewnie dopiero w styczniu, ale jeśli miałabym wskazać jeszcze inne piosenki, które mogą wysoko się uplasować na listach, będą to ♫Who You? od G-Dragona, ♫Missing You od 2NE1, ♫Love, At First od Busker Busker i śmiem powiedzieć ♫Growl od EXO.

2. Rozczarowania:

To oczywiście najbardziej subiektywna rzecz, ale chyba wiele osób się ze mną zgodzi, że Cube Entertainment miało wybitnie słaby rok? Najpierw G.NA wydała wybitnie słaby mini-album „Beautiful Kisses” w porównaniu do zeszłorocznego „Bloom”. 2HOT może nie było jej najlepszym singlem, ale reszta tamtej płyty naprawdę trzymała poziom, kiedy w tym roku zarówno ♫Oops!, jak i całe „Beautiful Kisses”, były słabe. Od 4minute normalnie niczego nie oczekuję, ale kiedy ♫What’s Your Name? było dla mnie niespodziewanie wielkim hitem, tak follow-up ♫Is It Poppin’? uzyskał chyba najgorszą sprzedaż ze wszystkich singli w karierze 4minute. Czy muszę jeszcze dodawać jak bardzo do zapomnienia był sub-unit 2YOON? Beast z kolei wracali po naprawdę długiej przerwie i przy ogromnym oczekiwaniach, jednak skończyło się podnoszenie poziomu z albumu na album i „Fiction and Fact” pozostało jak na razie niedoścignionym ideałem. W tym momencie nie pamiętam kompletnie niczego z „Hard to Love, How to Love” oprócz tego, że ♫Shadow miało ładny teledysk. A BtoB..? Zapomnijcie o świetności z czasów „Press Play”, ♫Thriller to popłuczyny po VIXX, którzy zmonopolizowali mroczny koncept.

Nie znęcając się więcej nad Cube, mogę podać również przykłady rozczarowań z innych wytwórni. JYP Entertainment uratowały w tym roku miss A i Sunmi. ♫All Day I Think of You jest dla mnie PRZEGENIALNĄ piosenką 2PM, ale całą resztę „Grown” wyrzuciłam do kosza. Nic nie pamiętam z tego albumu, bo i niczym nie zaimponował. Sam JYP nie pokazał niczego niezwykłego na „Halftime”, Baek Ah Yeon jest nadal bez wyrazu, a Park Ji Min i Baek Ye Rin są strasznie marnowane w 15&, jeśli w ciągu dwóch lat wydały tylko dwie pioseneczki, a jedna z nich to ♫Somebody. Tak poza tymi dwiema wytwórniami MBLAQ jak zwykle zniszczyli się beznadziejnym repackaged, a After School wreszcie sprawiły, że straciłam do nich całą sympatię, po chyba nie ma co czekać na powtórkę z „Virgin”.

3. Powroty:

Wydaje mi się, że w porównaniu do zeszłego roku nie było w 2013 aż tak wielu epickich powrotów… jeśli chodzi o artystów kpopowych. Znajdą się po prostu „inni” piosenkarze, moja lista przedstawia się następująco:

  • Cho Yong Pil z albumem „Bounce” po 10 latach od albumu „Over The Rainbow”
  • Drunken Tiger z albumem „The Cure” po 4 latach od albumu „Feel gHood Music: The 8th Wonder”
  • Lee Seung Chul z albumem „My Love” po 4 latach od albumu „Mutopia – The Land of Dreams”
  • Lim Chang Jung z single albumem „A Guy Like Me” po 4 latach od albumu „Return to My World”
  • Lee Hyori z albumem „Monochrome” po 3 latach od albumu „H-Logic”
  • Lee Juck z albumem „The Meaning of Solitude” po 3 latach od albumu „Love”
  • Taeyang z digital single ♫Ringa Linga po 3 latach od albumu „Solar”
  • 2PM z albumem „Grown” po 2 latach od albumu „Hands Up”
  • Seungri z mini-albumem „Let’s Talk About Love” po 2 latach od mini-albumu „VVIP”

4. Debiuty:

Ten rok zdecydowanie nie należał do rookie groups… Jeśli spojrzy się na listę nowy grup idoli na Wikipedii, ich ilość co roku jest zatrważająca, ale jeszcze bardziej przeraża to, jak krótkie są żywota większości grup, które potrafią się rozpaść mniej niż w rok. W zeszłym roku mieliśmy prawdziwy boom na nowych artystów z każdej większej wytwórni, często dorabiano istniejącym grupom odpowiednik w przeciwnej płci, jednak w 2013 roku to wszystko zastopowało. Przeglądają tę listę Wikipedii, zorientowałam się, że właściwie niewiele grup obiło mi się o uszy, nie mówiąc już o jakiś sukcesie. Nie wiem, w tym momencie czuję, że mogłabym wymienić z debiutantów Ladies’ Code, Topp Dogg, History, Speed i LC9. Nie jestem jednak pewna ich sukcesu, choć muszę dodać, że ostatnio ♫What Am I To You od History podoba mi się…

Nie ma więc żadnych wątpliwości, iż debiutantami roku są Bangtan Boys! ♫No More Dream było bardzo w porządku, ♫We Are Bulletproof Pt.2 jednak lepsze, a potem wydali jeszcze mini-album długości albumu z ♫N.O. Naprawdę nie mam, na kogo biasować… Niech już debiutują Winner!

Z nowymi solistami było o wiele lepiej. Nie znaczy to, że było ich więcej, ale zdecydowanie osiągnęli większy sukces na listach przebojów… Chciałabym teraz zaprezentować próbki ich piosenek; co ciekawe, wszystkich łączy to, że brali udział w koreańskich programach muzycznych:

Bonusowo macie Graya z ♫Dangerous. To raper, więc pojawił się już w wielu featuringach, ale w tym roku oficjalnie zadebiutował single albumem „Call Me Gray”.

5. Solowe projekty i sub-units:

Taa, to kolejna stała lista do odhaczenia. Oto element, który w porównaniu do wcześniej wymienionych rzeczy był wreszcie silniejszy niż w 2012 roku… Liderami w pobocznych projektach okazali się być BIGBANG i Sistar. Właściwie wszyscy członkowie tego boysbandu działali w tym roku w pojedynkę – Seungri miał mini-album „Let’s Talk About Love”, G-Dragon album „Coup d’Etat”, Taeyang digital single ♫Ringa Linga, T.O.P digital single ♫Doom Dada, kiedy Daesung w ogóle jako pierwszy w tym roku wyskoczył z solowym projektem, jakim był japoński album „D’scover”.

W Sistar było trochę mniej intensywnie, ale trzeba zaznaczyć, że dziewczyny wydały jako grupa w tym roku pełen album „Give It To Me”, kiedy BIGBANG nie mieli wspólnego comebacku. Poza tym mogliśmy usłyszeć nowy single album od Sistar19, pełen album od Hyorin i digital single ♫Stupid In Love Soyu z Mad Clownem. Reszta przedstawia się następująco:

Solowe projekty:

  • CL (2NE1) z digital single ♫The Baddest Female
  • Henry (Super Junior-M) z mini-albumem „Trap”
  • Jaejoong (JYJ) z mini-albumem „I” oraz albumem „WWW”
  • Jieun (Secret) z single albumem „Hope Torture”
  • Junhyung (Beast) z mini-albumem „Flower”
  • Sunmi (Wonder Girls) z digital single ♫24 Hours
  • Xia (JYJ) z albumem „Incredible”

Sub-unity:

  • 100% V (Rokhyun + Jonghwan + Hyukjin + Chanyong z 100%) z digital single ♫Missing You
  • 2YOON (Jiyoon + Gayoon z 4minute) z mini-albumem „Harvest Moon”
  • AOA Black (Choa + Jimin + Yuna + Yookyung + Mina z AOA) z single albumem „MOYA”
  • Infinite H (Hoya + Dongwoo z Infinite) z mini-albumem „Fly High”
  • M&N (Miryo + Narsha z Brown Eyed Girls) z digital single ♫Tonight
  • T-ara N4 (Eunjung + Hyomin + Jiyeon + Ahreum z T-ary) z mini-albumem „Countryside Life”
  • Trouble Maker (Hyuna z 4minute + Hyunseung z Beast) z mini-albumem „Chemistry”
  • uBEAT (Eli + AJ z U-KISS feat. Kevin) z mini-albumem „Should Have Treated You Better”
  • ZE:A FIVE (Siwan + Hyungshik + Kevin + Minwoo + Dongjun z ZE:A) z mini-albumem „Voulez-vous”

6. Trendy (?):

Jak już wspomniałam we wprowadzeniu, nie mam pojęcia, co można by było nazwać trendem w tegorocznym kpopie. Tak czysto stylistycznie, ponieważ w innym przypadku mam kilka spostrzeżeń. Parokrotnie już wspomniałam, że w 2013 soliści rządzili nad idolami – najwięcej zyskali bodajże PSY i Cho Yong Pil. Nie zauważycie jednak tego w wynikach programów muzycznych… Jedna sprawa jest taka, że nałożone są ograniczenia, żeby jak najróżniejsi artyści wygrywali cotygodniowe trofea, druga to fakt, że tacy ludzie jak PSY czy Cho Yong Pil nie pojawiają się obecnie w telewizji, więc trzeba kombinować, aby komuś innemu dać tę nagrodę. Włączając takie solistki jak Hyori, Lee Hi czy Ailee do idoli, okazuje się, że sumując wyniki do dnia dzisiejszego (20 grudnia) z czterech programów (Music Bank, Inkigayo, Music Core, M! Countdown), nie-idole wygrali zaledwie 33/168 programów. Wydaje się to bardzo mało, ale nie jest to miarodajne, kiedy listami przebojów rządzą inni.

Tak na marginesie wśród artystów, którzy wygrali w tym roku swoje pierwsze trofeum w karierze, byli: B1A4 (Music Core), Block B (Inkigayo), Crayon Pop (Music Bank), Dynamic Duo (M! Countdown), EXO (Music Bank), Girl’s Day (Inkigayo), Roy Kim (Music Core) i VIXX (Music Bank).

…miałam pisać o tegorocznych trendach, tak? Tych artystów można nazwać poniekąd nowymi trendami. Przyszło mi jednak do głowy, że przecież było w tym roku raperskie diss battle! To dopiero ogólnoświatowy trend! Zaczęło się od ataku Swingsa na Amoeba Culture, ale potem wielu innych raperów do tego dołączyło, nie mając tak naprawdę nic wspólnego z głównym sporem, ale kto im zabroni?! Zacytuję samą siebie z dwudziestego pierwszego 뭐대해:

Tak czy siak postanowiłam prześledzić co kto komu i zaczęło się od wyżej wspomnianego Swingsa. Zaczepił tam dwie ekipy Buckwilds i Do’main, Ugly Duck i TakeOne mu odpowiedzieli, jednak nie trafiło to do newsów. Była tam jednak linijka, dzięki której Swings postawił się za E-Sensem, który odszedł z Amoeba Culture oraz obraził Simona D za bycie gwiazdeczką. Potem E-Sens zdissował swojego byłego szefa, Gaeko z Dynamic Duo. Gaeko po odpowiedział, E-Sens wypuścił kolejny kawałek na Gaeko, SamDi odpowiedział Swingsowi, Choiza jako druga połowa Dynamic Duo siedzi cicho i też mu się obrywa.

7. Poza kpopem:

To już ostatni segment. W sumie wydaje mi się, że słucham coraz więcej nie-kpopu albo przynajmniej staram się być na bieżąco z idolami, ale szybko się nimi nudzę. Nie jest jednak tak, że szukam czegoś nowego na siłę lub mam wyszukany gust. Chciałabym podzielić się z wami tegorocznymi albumami, które spodobały mi się, ale na które wcale nie było tak trudno natrafić…

Untitled 1

Zaczynając zawsze od lewej, mamy: John Park – Inner Child, Dok2 – The Ruthless, Nell – Escaping Gravity, Jinbo – Fantasy, Gray – Call Me Gray, Beenzino – Dali Van Picasso, Glen Check – Youth!, Yi Sung Yol – V, Crucial Star – Drawing #2: A Better Man, Busker Busker – 버스커 버스커 2집, Lee Juck – 고독의 의미, Dynamic Duo – Luckynumbers, The Quiett – Ambitiqn, Zion.T – Red Light i Drunken Tiger – The Cure. Najwięcej hip-hopu, ale też większość albumów zrecenzowana na blogu. W sumie nic nowego.

Na tym kończę swoje kpopowe podsumowanie 2013 roku. Nie powiem, żeby coś szczególnego utknęło mi z tego okresu w pamięci.

6 komentarzy dotyczących “Kpop 2013 subiektywnie

  1. Rozczarowanie roku? Brak albumu 2NE1 i single zapychacze.
    Niedługo miną 3 lata od ich ostatniego fizycznego wydawnictwa, a biorąc pod uwagę, że są prawie pięć lat po debiucie, a mają na koncie zaledwie dwa mini i jeden pełny album, to słabo. SHINee wydali więcej w ciągu tego roku.
    Bardzo nad tym ubolewam, jako że 2NE1 to mój ulubiony zespół.

    Polubienie

  2. Leniwa Panda

    Chociaż jestem totalną i skończoną fanką SM, nie mogę się zgodzić z f(x) jako najlepszym girlsbandem – wydaje mi się, że w tym roku Brown Eyed Girls wydały, mimo wszystko, lepszy album, chociaż może to mniej rzucało na kolana niż Krystal z koleżankami, które nagle dostały coś porządnego… ale ja bym wszędzie wyróżniała BEG, więc to chyba bez znaczenia.
    Za to nie rozumiem, czemu nigdzie nie znalazły się tak agresywnie promowane (chociaż głównie poza Koreą…) WASSUP. Nie, żeby były jakieś przełomowe, ale dawno żadna grupa nie wywołała tylu negatywnych emocji niebędących narzekaniem, „że za słodko i popłuczyny po Girls’ Generation”…

    Polubienie

  3. W mojej opinii największe rozczarowanie tego roku to Sunny Hill i Secret. Uroczy styl do mnie nie przemawia. Najlepszy girlsband – miss A, szkoda tylko, że tak długo trzeba było czekać na ich comeback. Boysband – nie umiem zdecydować. Solista – Seungri, solistka – Kahi. Niedoceniany band- SPICA.

    Polubienie

  4. Rozczarowała Cię cała płyta 2yoon, czy tylko główny singiel?

    Polubienie

    • W sumie cała płyta, chociaż kompletnie nie potrafię sobie przypomnieć, jak brzmiała. To z pewnością nie świadczy o niej dobrze… O ile pamiętam, podobała mi się tylko jedna piosenka, choć musiałabym zajrzeć we własną recenzję.

      Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

%d blogerów lubi to: