„Why Do Dramas Do That?” – trochę o książce autorek bloga Dramabeans

W trakcie pisania swojego licencjatu o motywach w dramach potrzebowałam jakiegoś źródła, które potwierdziłoby to, co sama wiem lub rzeczywiście coś dodałoby do mojej wiedzy. Niewiele istnieje na rynku książek traktujących o fenomenie koreańskiej popkultury. Mam zakupione „East Asian Pop Culture: Analysing the Korean Wave” aut. Chua Beng Huata i Iwabuchi Koichiego, „Women, Television and Everyday Life in Korea: Journeys of Hope” aut. Kim Youny oraz „Pop Goes Korea: Behind the Revolution in Movies, Music, and Internet Culture” aut. Marka Jamesa Russella, ale gdyby ktoś chciałby podejść do tematu koreańskich dram ze strony teoretycznej, są to średnio zadowalające tytuły. Skupiają się na samym Hallyu czyli innymi słowy przeczytacie mnóstwo o fenomenie „Winter Sonaty”, a przecież ile to było lat temu… Kim Youna natomiast przeprowadza wywiady z kobietami dotyczące oglądania telewizji w ogóle – trudno się doszukiwać w tym antropologicznym podejściu powiązania z konkretnymi tytułami.

Najprzyjemniejszą lekturą niewątpliwe był e-book Javabeans i Girlfriday z bloga Dramabeans, „Why Do Dramas Do That?, Part 1”. Duża czcionka, trochę ponad 90 stron, nieformalny styl i humor sprawiają, że czyta się to naprawdę błyskawicznie. Pamiętam, że kiedy autorki ogłosiły na Dramabeans wydanie tego tytułu, pośród wielu gratulacji znalazło się kilka sceptycznych głosów, które kwestionowały ich prawo do zarabiania na czymś takim, kiedy nie są dyplomowanymi specjalistkami. Powiem tyle – wydałam na tę książkę zaledwie 3-4 dolary na Amazonie i nie żałuję.

Nie czuję się jakoś specjalnie oświecona, bo zrobiłam w życiu wystarczająco dużo researchu, że nic nie było dla mnie nowością, ale „Why Do Dramas Do That?, Part 1” zbiera w formie pigułki znane motywy i stereotypy dram, tłumacząc ich pochodzenie. Nie jest to broń Boże nic naukowego, bardziej nakreślenie w zwięzły sposób tła kulturowego dla obcokrajowców, którzy nie potrafią np. pojąć, skąd taka fiksacja na punkcie motywu pierwszej miłości. Za przykłady służą dramy z ostatnich kilku lat.

Jak uważacie, czy właściwe jest spieniężanie wiedzy, która równie dobrze mogłaby zostać opublikowana za darmo na blogu? Cena „Why Do Dramas Do That?, Part 1” nie jest wysoka, ale z drugiej strony, tak jak wspomniałam, nie jest wybitnie oświecająca lektura, gdyż ten e-book to po prostu zebranie znanych motywów w jednym miejscu. Żaden tam leksykon od A do Z, ale posegregowane tematycznie najpopularniejsze stereotypy. Mogę jednak przyznać jedno – tak jak zostało obiecane we wprowadzeniu, autorki pomagają wyjaśnić czy sytuacje widziane w dramach to kwestia jednego tytułu, czy jednak naprawdę tak się dzieje w prawdziwym życiu. Podam wam kilka moich ulubionych fragmentów:

  1. „If the perpetually popular trope of the cold-on-the-outside, fuzzy-on-the-inside hero can look to Mr. Darcy as archetype, then the quintessiential oppa is surely Mr. Knightley”

  2. „Being called oppa implicitly reinforces a masculine ideal – the protective alpha male whom a girl can lean on, defer to. (It’s an ideal propped up by both sides of the gender divide, not some nefarious plot; it simply conforms to the most orthodox gender roles there are.)”

  3. „However, given dramaland’s obsession with chaebol heroes, perhaps it makes sense that Candy is his preferred mate – it’s certainly a poetic choice. It’s the ultimate Lizzy-and-Darcy-setup, with the wealthy, cold man being thawed by the poor girl’s warmth and looking past the social chasm that divides them to find true love. Sure, normal people fall in love with each other all the time in real life, but where’s poetry in that?”

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s