KBS recenzje dram

The Joseon Gunman

Joseon ShooterZnane też jako: Gunman in Joseon, The Joseon Shooter, Gunfighter in Joseon, Joseon Chongjabi, 조선 총잡이

Na podstawie: pomysł oryginalny

Gatunek: dramat historyczny, revenge drama, romans

Ilość odcinków: 22 x 70 min.

Premiera: 2014

Obsada: Lee Jun Ki, Nam Sang Mi, Jeon Hye Bin, Han Joo Wan, Yoo Oh Sung, Lee Min Woo, Choi Chul Ho, Otani Ryohei, Choi Jae Hwan, Kim Ga Eun

.

Trudne czasy

Wydaje mi się, że „The Joseon Gunman” jest w tym roku jedyną dramą KBSu z prime time’u, która prowadziła w oglądalności przez dłuższy czas. Oczywiście nie była ona wysoka, ale to przecież tegoroczna dolegliwość…

Twórcy „The Princess’ Man” powrócili po trzech latach z nowym projektem, który z pewnością wymagał wiele przygotowań. Dziewiętnasty wiek i czasy ostatniego króla Gojonga z pewnością nie są popularnym motywem w dramach, ponieważ rewolucja sama w sobie wymaga akcji na ekranie, a nie siedzenia w królewskiej sali obradowej. To temat na film, więc „The Joseon Gunman” tym bardziej mogło narobić apetytu. Plakaty tej dramy są akurat bardzo filmowe…

Jak wyszło w rzeczywistości? Zaskakująco bardzo dobrze. Zawsze spadająca jakość dram przyzwyczaiła mnie już, że nie należy się zbytnio ekscytować początkiem, ponieważ później będzie gorzej, a tu wbrew wszystkiemu (nawet niepotrzebnemu wydłużeniu!) „The Joseon Gunman” sprawia wrażenie, jakby wykonało cały plan od pierwszego do ostatniego punktu. Nie obyło się bez paru potknięć po drodze, mam nawet jeden dość poważny problem z tą dramą, ale obiektywnie rzecz biorąc, z pewnością jest bardzo dobrym sageukiem.

Zemsta na miarę swoich czasów

Można odnieść wrażenie, jakby większość fikcyjnych bohaterów w dramach historycznych jest skazana na zemstę, aby nadać innego wymiaru znanym wydarzeniom… Tak więc główny bohater „The Joseon Gunman”, Park Yoon Kang, będzie się mścił za śmierć swojego ojca i wielkiego szermierza Park Jin Hana, który został zamordowany przez strzelców na usługach partii politycznej, która paradoksalnie jest przeciw takiej modernizacji. W dodatku musi uratować swoją młodszą siostrę Yeon Ha z niewoli, ponieważ kiedy Park Jin Han został uznany za zdrajcę, oboje zostali aresztowani według prawa. Yoon Kangowi udaje się uciec dzięki swojej ukochanej Jung Soo In, jednak zostaje uznany za zmarłego, kiedy podczas pościgu zostaje postrzelony i wpada do wody.

W rzeczywistości ratują go Japończycy, dlatego po długich trzech latach wraca do Korei pod tożsamością japońskiego kupca Hasegawy Hanjo. Zdesperowana Soo In próbuje udowodnić, że on to on, natomiast Yoon Kang szukając winnych za tragedię jego życia, staje się nocą zamaskowanym strzelcem.

Pojedynek dwóch ludzi i wszystko wokół

Czarnymi charakterami tej dramy są kupcy Choi Won Shin i Choi Hye Won, ojciec i córka. Kiedy grają ich tak znakomici aktorzy, jak Yoo Oh Sung i Jeon Hye Bin, niewiele mogłoby zepsuć ten obraz. Na szczęście nieważne, jak bardzo mogliby się wydać uparci lub nękający tych dobrych bohaterów, odwalono świetną robotę ze zbudowaniem dla nich tła i powodu takiego, a nie innego zachowania.To świetne, że główny czarny charakter dramy jest w gruncie rzeczy bardzo podobny do jej bohatera. Obaj Park Yoon Kang i Choi Won Shin zaczynając osobistą zemstę, próbują w końcu złamać dotychczasowy porządek, tyle że główny bohater staje się stopniowo wciągnięty w ruch rewolucyjny, kiedy Choi Won Shin jest po prostu postacią, która wiele przeżyła, więc stała się przez to bardzo chciwa i jego zemsta dotyczy tylko jego i jego córki – nie rozciąga się na innych ludzi, jak w przypadku Yoon Kanga, który ma ich sporo do ochrony.

Uważam, że przy konflikcie takich dwóch bohaterów (Won Shin zabił ojca Yoon Kanga, Yoon Kang staje się nemezis Won Shina, który wini go za swoje niepowiedzenia), którzy w dodatku posługują w walce bardzo nowoczesnymi jak na tamte czasy strzelbami, intrygi dworskie stają się czymś anachronicznym. Jednak nie można było porzucić politycznego kontekstu i skupić się tylko na akcji, ponieważ twórcy „The Joseon Gunman” posłużyli się fikcyjnymi postaciami, aby przedstawić właśnie dziewiętnastowieczną rewolucję oraz wielkie wówczas ideały.

Brakujące kilka procent

Brzmi to nieźle, choć w rzeczywistości nie wiem, czy to takie porywające. Bohaterowie mówią o wielkich rzeczach, ale tak naprawdę niewiele jest w ich mocy. Tyczy się to w szczególności głównej bohaterki Jung Soo In, która jest nowoczesną, szeroko obeznaną kobietą, ale to wciąż szlachcianka w Joseon, którą trzeba chronić pod kloszem, żeby jej nowoczesność nie stała się dla niej zgubna. Jeszcze bardziej przykry jest przypadek second leada Kim Ho Kyunga, który jako bękart ministra Kim Byung Jae był rozdarty między tym, w co naprawdę wierzy, a posłuszeństwem wobec ojca, więc w rezultacie stał w miejscu.

To wszystko jest logiczne i ma sens, więc nawet jeśli za dużo myślący bohaterowie nie dostarczają olbrzymiej rozrywki, to nie uważam tego za wadę „The Joseon Gunman”. Zasygnalizowany wcześniej przeze mnie zarzut wobec tej dramy jest zgoła inny i do tego naprawdę problematyczny… „The Joseon Gunman” po prostu nie było dramą, która mnie całkowicie porwała. Zobaczyłam znakomite aktorstwo, ładne zdjęcia i dobrą reżyserię, ale zabrakło jakiejś magii, która sprawiłaby, że byłabym uzależniona od tej dramy. W końcu patrzcie, po jakim czasie ją recenzuję! Prawda jest taka, że zapomniałam o „The Joseon Gunman” w chwili, w którym skończyłam to oglądać, a pierwsze, co mi przychodzi do głowy, słysząc teraz ten tytuł, to tylko w ogóle niesageukowa, krótsza fryzura Lee Jun Ki, a więc coś bardzo powierzchownego…

Z ulgą odkryłam, że nie tylko ja odebrałam takie wrażenie, jest to ogólna wada tego tytułu. Być może ktoś uznałby „The Joseon Gunman” za coś o wiele lepiej skonstruowanego niż „The Princess’ Man”, niemniej jednak drama nie ma zadatków na popkulturowy fenomen.

Zdobyte nagrody

2014 KBS Drama Awards:

  • Excellence dla Lee Jun Ki
  • Excellence dla Nam Sang Mi
  • najlepsza para – Lee Jun Ki & Nam Sang Mi

2014 Korea Drama Awards:

  • Global Star – Otani Ryohei

2015 Seoul International Drama Awards:

  • Hallyu Drama Excellence Award
  • Hallyu Drama Actor Award dla Lee Jun Ki

Ocena:

Fabuła – 7/10

Kwestie techniczne – 8/10

Aktorstwo – 9/10

Wartość rozrywki – 7/10

Średnia – 7,75/10

0 komentarzy dotyczących “The Joseon Gunman

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

%d blogerów lubi to: