To już ten czas… Do tej pory szybko pisałam swoje podsumowania dramowe całych lat, bo publikowałam je już na początku grudnia, ale tym razem chciałam przed tym skończyć oglądanie dwóch dram, więc tak się to opóźniło… Tak samo jak w zeszłym roku podsumowanie Drama Best 2014 zostanie podzielone na dwie części – kapsułkę motywów oraz zwycięzców mojej listy nominacji, która jest na blogu dostępna przez cały rok.

Jeszcze w ramach wprowadzenia powtórzę po raz setny to samo – podkreślam, że moje podsumowanie Drama Best 2014 jest całkowicie subiektywne, ponieważ opiera się wyłącznie na opinii jednej osoby czyli mnie. Przez to analizowana zawartość jest ograniczona wyłącznie do dram, które miałam okazję obejrzeć i które miały premierę między grudniem 2013, a listopadem 2014, chociaż jest to bardziej istotne w moich „nagrodach dramowych”, których zwycięzców poznacie prawdopodobnie jutro. Przejdźmy zatem do dzisiejszej ogólnej analizy koreańskich dram…

Drama Best 2014 - 1. ogólne wrażenia

Jeśli mam zacząć od najogólniejszych spostrzeżeń dotyczących tego roku w dramach, chyba nikt nie będzie zdziwiony tematem niskiej oglądalności, na którą cierpiały dramy dosłownie wszystkich stacji telewizyjnych. Kiedyś uznawane za porażkę 10% stało się nową granicą przyzwoitości, a może nawet wyznacznikiem „sukcesu”, ponieważ doszło już do tego, że nawet 8-9% oglądalności uznaje się za dobry wynik. Powody takiej sytuacji? Nie wiem, wszystko to są moje domysły…

Z pewnością trzeba wskazać to, iż przy rozwoju technologicznym coraz mniej ludzi ogląda dramy w telewizji podczas ich premierowej emisji, ponieważ może równie dobrze obejrzeć je na tablecie lub smartfonie w tym samym czasie lub już godzinę po. Przez to trudno jest ocenić prawdziwą popularność dramy, jeśli opiera się wyłącznie na wynikach oglądalności, bo są one generowane przez siedzące przed telewizorami ahjummy, a młodsze pokolenia korzystają częściej z internetu. Tak więc takie „Discovery of Romance” (KBS), pozostające w granicach 6-7% oglądalności, w internecie było numerem jeden spośród dram z tego samego slotu, ciesząc się oglądalnością, którą można było przełożyć na 20-30% tej „tradycyjnej”. Powoli zaczęto także posługiwać się content power index, aby zmierzyć rzeczywisty wpływ dram, więc mam nadzieję, że w najbliższym czasie wykrystalizuje się wreszcie jakiś nowy sposób mierzenia ich sukcesu, bo oglądanie takich niskich liczb naprawdę psuje humor…

Z drugiej strony można powiedzieć, że zawsze jest hossa i bessa, więc 2014 rok był po prostu słaby. Triumfy święciło MBC, o którym mam zazwyczaj najgorszą opinię. To dla mnie to nieco ambiwalentna sprawa… Mieliśmy tyle świetnie zapowiadających się dram (chociaż nie zabrakło jak zawsze słabizn…), ale większość z nich straciła cały impet dosłownie w kilka odcinków. Ekipie produkcyjnej się odechciało przy niskiej oglądalności? Naprawdę, takie można było odnieść wrażenie… Tak czy siak oto dla przykładu kilka zakończonych dram, które cieszyły się w tym roku „wysoką” oglądalnością:

  1. *MAKJANG* „Jang Bo Ri is Here” (MBC) – najwyższa 35,8% / średnia 20,3%
  2. „You Who Came From The Stars” (SBS) – najwyższa 28,1% / średnia 24%
  3. *MAKJANG* „Two Mothers” (KBS) – najwyższa 24,2% / średnia 17%
  4. „Mama” (MBC) – najwyższa 20,8% / średnia 15,1%
  5. „Jung Do Jeon” (KBS) – najwyższa 19,8% / średnia 15,8%
  6. *KABLÓWKA* „Secret Love Affair” (jTBC) – najwyższa 8,07% / średnia 5,62%
  7. *KABLÓWKA* „Bad Guys” (OCN) – najwyższa 4,13% / średnia 3,08%

Wnioski? Kablówka staje się prawdziwą konkurencją dla telewizji publicznej, od kiedy tvN i jTBC wypuszczają zróżnicowane dramy. Wydawało się, że po „Answer 1994” długo nie będzie żadnego hitu, chyba że kolejna część tej franczyzy, ale wkrótce kończące się „Misaeng” może zdobyć jeszcze większą oglądalność w ostatnich odcinkach. Do stawki dołączyło również OCN, które zawsze miało wiernych fanów, ale w tym roku „Bad Guys” pobiło rekord oglądalności w historii tej stacji.

Powiedziałabym też w ramach ogólnych spostrzeżeń, że cieszę się z coraz większej różnorodności gatunkowej i osiągania sukcesów w niszach (patrz: „Misaeng”, „Bad Guys”). Bardziej szczegółowo będzie za chwilę.

Drama Best 2014 - 2. gatunki

Pamiętam, że na początku roku przeczytałam opinię brzmiącą mniej więcej, iż fajnie, że koreańskie dramy coraz częściej odchodzą od tradycyjnych melodramatów i komedii romantycznych, ale z drugiej strony kręci się dramy, które są „za trudne” i przez to po pierwszym dobrym wrażeniu widzowie po prostu przestają je oglądać – z umysłowego zmęczenia. Chodzi głównie o seriale z elementami kryminalnymi, a w pierwszej połowie roku mogliśmy zobaczyć następujące dramy pasujące do tego opisu: „God’s Gift – 14 Days” (SBS), „3 Days” (SBS), „Golden Cross” (KBS), „Gab Dong” (tvN). Można dorzucić do tego prawnicze „A New Leaf” (MBC).

Na antenie KBSu w zeszłym roku było parę workplace drama, a w tym można było odnieść wrażenie, że wszędzie tylko ta niekończąca się zemsta… Poza wspomnianym „Golden Cross” innymi typowymi przykładami revenge drama były „Full Sun”, „Big Man” i sageuk „The Joseon Gunman”, a do tego odrobinę zemsty można było znaleźć w „Inspiring Generation”. Nawet SBS zerwał na chwilę z komediami romantycznymi w środowo-czwartkowym slocie w ramach większej „różnorodności gatunkowej”. W 2013 mogliśmy przeżyć maraton gatunku wraz z kolejno „All About My Romance”, „I Hear Your Voice”, „The Master’s Sun” i „The Heirs”. Ten zaczął się przewidywalnie kolejnym romantycznym star vehicle pt. „You Who Came From The Stars”, ale kolejnymi następcami slotu byli „3 Days” i „You’re All Surrounded”, kiedy w poniedziałkowo-wtorkowym w ogóle nie zobaczyliśmy w tym roku komedii romantycznych.

Można zatem powiedzieć, że dwoma hasłami przy doborze gatunków tegorocznych dram była „różnorodność” oraz „kind dramas. Nie przełożyło się to oczywiście na oglądalność, bo hitami było właśnie tych parę nielicznych makjangów. Niemniej jednak SBS oficjalnie zapowiedziało zerwanie z makjangami w weekendy i w dramach codziennych. Do tego opisu pasują weekendowe „Angel Eyes”, „Birth of a Beauty”, „Glorious Day” i „Modern Farmer”, a spośród dram codziennych – „Only Love”. Nawet KBS odbił sobie „The Wang Family” dwiema mniej histerycznymi weekendówkami – „Wonderful Days” i „What’s With This Family?”. A MBC? Nie ma o czym mówić, kiedy największym hitem roku jest „Jang Bo Ri is Here!”

Na koniec mogę wyróżnić dramy muzyczne„Secret Love Affair” (jTBC), „Tomorrow’s Cantabile” (KBS), „She’s So Lovable” (SBS) i „Trot Lovers” (KBS).

Drama Best 2014 - 3. remake'i & adaptacje

Przy drugiej młodości Hallyu w Chinach przewidywano na początku roku trend remake’owania chińskich i tajwańskich dram. W zapowiedziach mieliśmy przecież adaptacje dwóch tytułów z Ethanem Ruanem (what a coincidence!) – „Witch’s Romance” (tvN) na podstawie „My Queen” oraz „Fated to Love You” (MBC) na podstawie dramy o tym samym tytule. Skończyło się tylko na tych dwóch, więc trudno to nazwać trendem wobec ilości remake’ów japońskich dram w zeszłym roku, ale musiałam o tym wspomnieć.

Tak czy siak adaptacje były w tym roku na porządku dziennym. Nawet w filmach można zauważyć trend przenoszenia komiksów na wielki ekran, a jeśli chodzi o dramy, objawia się to zarówno w telewizyjnym prime time, jak i niezliczonych web dramas, których ilość w tym roku gwałtownie wzrosła i dosłownie wszyscy zaczynają w takich grać (a już szczególnie idole!). Pozwólcie, że podzielę wszystkie tegoroczne remake’i:

Adaptacje mang:

  • „Tomorrow’s Cantabile” (KBS) na podstawie „Nodame Cantabile”
  • „Liar Game” (tvN) na podstawie „Liar Game”

Adaptacje manhw:

  • „Inspiring Generation” (KBS) na podstawie „Inspiring Generation”
  • „Misaeng” (tvN) na podstawie „Misaeng”
  • „Dr. Frost” (OCN) na podstawie „Dr. Frost”
  • „Magic Hanja” (KBS) na podstawie „Magic Hanja”

Adaptacje seriali:

  • „Witch’s Romance” (tvN) na podstawie tajwańskiego „My Queen”
  • „Fated to Love You” (MBC) na podstawie tajwańskiego „Fated to Love You”

Adaptacje powieści:

  • „Can We Love?” (jTBC) na podstawie koreańskiego „Mom Needs a Man”
  • „Secret Love Affair” (jTBC) na podstawie japońskiego „Tokyo Tower”
  • „The Three Musketeers” (tvN)  na podstawie francuskich „Trzech muszkieterów”
  • „Mr. Back” (MBC) na podstawie koreańskiego „Old Man”
  • „The Greatest Marriage” (TV Chosun) na podstawie koreańskiego „Best Wedding”

Patrząc na taką rozpiskę, można powiedzieć, że w adaptacjach przewodzą KBS i tvN, co nie?

Drama Best 2014 - 4. motywy

Było o gatunkach i wszechobecnych remake’ach, więc przyszedł czas na najważniejszą część dzisiejszego podsumowania – motywy dramowe 2014 roku. Pewnie wielu z was pierwsze, co przychodzi na myśl, to psychologia, psychiatria, rozmnożone osobowości oraz główni bohaterowie będący „specjalni” w sensie cierpiący na jakieś schorzenia lub po prostu niebędący ludźmi. Przynajmniej takie motywy wypłynęły w tym roku i będą kontynuowane w przyszłym…

Ogólnie rzec biorąc, według koreańskich mediów można zauważyć zmianę w doborze głównych bohaterów dram i nie, wcale nie chodzi tu o to, że po Kim Soo Hyunie w „You Who Came From The Stars” (SBS) w modzie są kosmici, wampiry, schizofrenicy i inni czaderscy na papierze bohaterowie. Jung Woong In z zeszłorocznego „I Hear Your Voice” zapoczątkował modę na mocne, czarne charaktery w dramach (patrz: Shin Sung Rok w „You Who Came From The Stars” lub „Liar Game”), ale doprowadziło to również do tego, że nie tylko główni bohaterowie dostają swoje nemezis, ale również samymi głównymi bohaterami stają się anty-bohaterowie (patrz: „Bad Guys”). Rewolucja polega na tym, że kiedyś nikt nie zrobiłby głównym bohaterem postać z zaburzeniami psychicznymi lub Koreańczyka z Północy. [źródło: The Kyunghyang Shinmun / Munhwa Ilbo]

Dla kontrastu trudno jest mówić, żeby główne bohaterki w dramach były wyjątkowe… One wręcz stoją w rozwoju, pozostając w wielu przypadkach po prostu klasyczną Candy, która ma się dopasować do nietypowego bohatera. Czy Park Min Young w „A New Leaf” (MBC) lub Go Ara w „You’re All Surrounded” (SBS) byłyby interesujące bez swoich partnerów? Absolutnie nie.

Trend fantasy trzyma się mocno już od paru lat, więc w 2014 roku swoje trzy grosze dołożyły „You Who Came From The Stars” (SBS) (kosmita z nadnaturalnymi zdolnościami), „Mr. Back” (MBC) (obudzenie się w młodszym ciele), „Flower Grandpa Investigation Unit” (tvN) (obudzenie się w starszym ciele), „Cheoyong” (OCN), „Bride of the Century” (TV Chosun) i „Night Watchman’s Journal” (MBC) (duchy), „Surplus Princess” (tvN) (syrena staje się człowiekiem), „God’s Gift – 14 Days” (SBS) (przeniesienie się w czasie), „High School – Love On” (KBS) (anioł udaje człowieka) oraz „Iron Man” (KBS) (supermoc).

Z bardziej przyziemnych rzeczy modna stała się w dramach druga szansa czyli powrót do siebie ex. Tyczyło się to zarówno powracających rozwodników („Cunning Single Lady” (MBC), „Emergency Couple” (tvN), „My Secret Hotel (tvN), „Wild Chives and Soy Bean Soup” (jTBC)), jak i po prostu ponownego wejścia w tę samą rzekę („Pride and Prejudice” (MBC), „Discovery of Romance” (KBS), „Miss Korea” (MBC)). Według dram zdrady najwyraźniej też można podciągnąć pod „drugą szansę”, a w tym roku było kilka o niewierności małżeńskiej„Kind Words” (SBS), „Secret Love Affair” (jTBC), „Temptation” (SBS) i „Valid Love” (tvN).

Kolejnym popularnym motywem, który był akurat wyjątkowy dla 2014 roku, to reunions czyli obsadzanie w głównych rolach par, które już się sprawdziły, ale napiszę o tym więcej w kolejnej części o aktorach i ich rolach. Tak więc zostały mi tylko drobne spostrzeżenia na temat dramowych tendencji:

  1. całkiem sporo dram z 20-letnią główną obsadą. Podkreślam takie coś, bo wbrew pozorom często aktorzy w dramach są dużo starsi niż grane przez nich role. Przykłady seriali, które powierzono młodym? „Inspiring Generation” (KBS), „Dr. Stranger” (SBS), „You’re All Surrounded” (SBS), „Night Watchman’s Journal” (MBC), „Marriage, Not Dating” (tvN), „Tomorrow’s Cantabile” (KBS), „Modern Farmer” (SBS), „Pinocchio” (SBS)
  2. angielskie tytuły. Istnieje coś takiego, jak promocja używania rodzimego języka, ale pamiętam, że w zeszłym roku wymieniono „The Green Mes” z powodu słowa „mes” na „Good Doctor”, które przecież też było całe wzięte z angielskiego, więc nie miało to najmniejszego sensu. Tegoroczne przykłady dram, które brzmią co najmniej zabawnie w hangeulu? „3 Days” (SBS), „Big Man” (KBS), „Golden Cross” (KBS), „Angel Eyes” (SBS), „Hotel King” (MBC), „Miss Korea” (MBC), „Mama” (MBC), „High School – Love On” (KBS), „Triangle” (MBC), „My Secret Hotel” (tvN), „Reset” (OCN), „Modern Farmer” (SBS), „Iron Man” (KBS), „Pinocchio” (SBS), „Mr. Back” (MBC). Przy okazji mogę też dorzucić naprawdę dziwną tendencję do zapożyczania tytułów z innych znanych dzieł. Nie można się czepiać praw autorskich, kiedy koreańskie nazwy zapisywane są przecież w hangeulu, niemniej jednak „Pride and Prejudice”, „Iron Man” i „Pinocchio” to nieoryginalne tytuły, kiedy to nie są żadne adaptacje.
  3. odwrócenie mody i przedłużanie włosów, bo w dramach bohaterki mają tylko dwie fryzury – proste włosy lub brzydkie boby. Tak, wiem, że się znowu czepiam tego tematu, ale to dość osobliwa sprawa, że kiedy w ostatnich paru latach wiele aktorek ścinało się na krótko, tak w tym roku dla „zmiany wizerunku” przedłużyło swoje włosy (lub je wreszcie odhodowało) jak chociażby Kim So Yeon w „I Need Romance 3” (tvN), Goo Hye Sun w „Angel Eyes” (SBS), Lee Da Hee w „Big Man” (KBS), Hwang Jung Eum w „Endless Love” (SBS), Wang Ji Won w „Fated to Love You” (MBC). Na kilka odcinków z doczepek skorzystały też Park Ha Sun w „Temptation” (SBS) i Go Ara w „You’re All Surrounded” (MBC)

Drama Best 2014 - 5. aktorzy & role

Skoro już o tym wcześniej wspomniałam, to od razu zacznę część o dramowych rolach wyjątkowym trendem ponownego parowania aktorów, którzy już ze sobą grali w przeszłości. Wydaje mi się, że wzięło się to od szumu medialnego, który otoczył Lee Dong Wooka i Lee Da Hae, tak więc producenci musieli w tym zobaczyć nowy sposób na zareklamowanie dramy, szczególnie jeśli niektórzy widzieli się po wielu latach. Tegoroczne reunion pairings to:

  • Lee Dong Wook & Lee Da Hae („Hotel King” (MBC) <— „My Girl” (SBS 2005-06))
  • Jang Hyuk & Jang Nara („Fated to Love You” (MBC) <— „Successful Story of a Bright Girl” (SBS 2002))
  • Lee Jun Ki & Nam Sang Mi („The Joseon Gunman” (KBS) <— „Time Between Dog and Wolf” (MBC 2007))
  • Eric & Jung Yumi („Discovery of Romance” (KBS) <— „Que Sera, Sera” (MBC 2007))
  • Kwon Sang Woo & Choi Ji Woo („Temptation” (SBS) <— „Stairway to Heaven” (SBS 2002-03))
  • Choi Jung Yoon & Kang Sung Min („Cheongdamdong Scandal” (SBS) <— „That Woman Is Scary” (SBS 2007-08))
  • Kim Hyun Joo & Kim Sang Kyung („What’s With This Family?” (KBS) <— „Last War” (MBC 1999))

Song Chang Ui & Lee Yoon Ji, którzy byli second leadami w „The Great Seer” (SBS 2012-13) grają obecnie znowu razem w „Dr. Frost” (OCN), ale jako że nie jest to drama romantyczna, nie wrzuciłam ich do grupy powyżej. Mamy też pary, które przeszły z wielkiego ekranu na mały: Jeon Ji Hyun & Kim Soo Hyuna („You Who Came From The Stars” (SBS) <— „The Thieves” (2012)) oraz nauczyciela i ucznia, którzy stali się ojcem i synem – Han Seok Kyu & Lee Je Huna („Secret Door” (SBS) <— „My Pavarotti” (2013))

To dopiero początek szeregu wyliczeń i statystyk, bo jeśli chodzi o dramowe role, to jest co wymieniać… Najpierw zerknijcie na zestawienie noona romance ze swoją odwrotnością, którą nazywa się bodajże May-December romance. Nie wiem dlaczego nie można zatrudniać w głównych rolach aktorów w podobnym wieku, ale różnice z tym związane stały się już stałym elementem dram. Poza tym starsi aktorzy grają młodszych, a młodsi starszych – to wszystko bardzo logiczne, co nie? Wybrałam te dramy, w których różnica wieku jest częścią fabuły, a więc tyczy się zarówno aktorów, jak i odgrywanych przez nich postaci.

Noona romance:

  • „Witch’s Romance” (tvN) – Uhm Jung Hwa & Park Seo Joon (19 lat różnicy)
  • „Secret Love Affair” (jTBC) – Kim Hee Ae & Yoo Ah In (19 lat różnicy)
  • „Mama” (MBC) – Song Yoon Ah & Hong Jong Hyun (17 lat różnicy)
  • „I Need Romance 3” (tvN) – Kim So Yeon & Sung Joon (10 lat różnicy)
  • „You Who Came From The Stars” (SBS) – Jeon Ji Hyun i Kim Soo Hyun (7 lat różnicy)
  • „Modern Farmer” (SBS) – Honey Lee & Lee Hong Ki (7 lat różnicy)
  • „Emergency Couple” (tvN) – Song Ji Hyo & Choi Jin Hyuk (5 lat różnicy)
  • „King of High School Life” (tvN) – Lee Hana & Seo In Guk (5 lat różnicy)

May-December romance:

(chociaż nie we wszystkich poniższych dramach jest to romance…)

  • „The Spring Day of My Life” (MBC) – Kam Woo Sung & Sooyoung (20 lat różnicy)
  • „The Prime Minister and I” (KBS) – Lee Bum Soo & Yoona (20 lat różnicy)
  • „Reset” (OCN) – Chun Jung Myung & Kim So Hyun (19 lat różnicy)
  • „Secret Door” (SBS) – Lee Je Hun & Kim Yoo Jung (15 lat różnicy)
  • „A New Leaf” (MBC) – Kim Myung Min & Park Min Young (14 lat różnicy)
  • „Miss Korea” (MBC) – Lee Yeon Hee & Lee Sun Gyun (13 lat różnicy)
  • „She’s So Lovable” (SBS) – Rain & Krystal (12 lat różnicy)
  • „Iron Man” (KBS) – Lee Dong Wook & Shin Se Kyung (9 lat różnicy)
  • „Trot Lovers” (KBS) – Ji Hyun Woo & Eunji (9 lat różnicy)
  • „High School – Love On” (KBS) – Kim Sae Ron & Woohyun (9 lat różnicy)
  • „Secret Door” (SBS) – Lee Je Hun & Park Eun Bin (8 lat różnicy)

Jeśli chodzi o tegoroczne pierwsze główne role w mini-seriach, mamy Park Seo Joona (Witch’s Romance), Han Groo i Yeon Woo Jina (Marriage Not Dating), Lee Da Hee (Big Man), Jaejoonga i Siwana (Triangle), Go Sung Hee (Night Watchman’s Journal), Kim So Eun (Liar Game), Jin Yi Hana (My Secret Hotel), Kim Young Kwanga i Kyung Soo Jin (Plus Nine Boys), Lee Hee Joona (Yuna’s Street), Lee Hong Kiego (Bride of the Century / Modern Farmer), Honey Lee (Modern Farmer), Yang Jin Sung (Bride of the Century), Kim Sae Ron i Woohyuna (High School – Love On), Krystal (She’s So Lovable), Lim Soo Hyang (Inspiring Generation), Shim Eun Kyung (Tomorrow’s Cantabile), Choi Jin Hyuka (Emergency Couple), Baek Jin Hee (Pride and Prejudice) i Lee Je Huna (Secret Door). Widać całkiem sporo „eksperymentalnych” par w tym sensie, że złożonych z nowy aktorów, ale bardziej rzuca się w oczy to, że wśród tej grupy znajduje się pięcioro idoli. To dla mnie paradoks, ale w tym roku przy większym zróżnicowaniu gatunkowym, czyli włączeniu w repertuar kryminał, również idoli w głównych rolach było więcej:

  • Eric z Shinhwa (Discovery of Romance, KBS)
  • Eunji z A Pink (Trot Lovers, KBS)
  • Heechul z Super Junior (Flower Grandpa Investigation Unit, tvN)
  • Jaejoong z JYJ (Triangle, MBC)
  • Jung Yong Hwa z CNBLUE (The Three Musketeers, tvN)
  • Kim Hyun Joong (Inspiring Generation, KBS)
  • Krystal z f(x) (She’s So Lovable, SBS)
  • Lee Hong Ki z F.T.Island (Bride of the Century, TV Chosun / Modern Farmer, SBS)
  • *Lee Seung Ki (You’re All Surrounded, SBS)
  • *Rain (She’s So Lovable, SBS)
  • *Seo In Guk (King of High School Life, tvN / The King’s Face, KBS)
  • Siwan z ZE:A (Misaeng, tvN)
  • Sooyoung z SNSD (The Spring Day of My Life, MBC)
  • Sunhwa z Secret (Rosy Lovers, MBC)
  • Woohyun z Infinite (High School – Love On, KBS)
  • Yoochun z JYJ (3 Days, SBS)
  • Yoona z SNSD (The Prime Minister and I, KBS)

Co się dzieje ze światem, kiedy idol gra główne role w dwóch dramach rocznie (patrz: Hongki)?! Dobra, da się to przełknąć, bo wiele aktorów występowało kilkakrotnie w tym roku w dramach:

Aktor z 4 rolami w roku:

  • Shin Sung Rok (You Who Came From The Stars, SBS / Trot Lovers, KBS / Liar Game, tvN / The King’s Face, KBS)

Aktorzy z 3 rolami w roku:

  • Choi Jin Hyuk (Emergency Couple, tvN / Fated to Love You, MBC / Pride and Prejudice, MBC)
  • Namgoong Min (I Need Romance 3, tvN / Wild Chives and Soy Bean Soup, jTBC / My Secret Hotel, tvN)
  • Park Hae Jin (You Who Came From The Stars, SBS / Dr. Stranger, SBS / Bad Guys, OCN)

Aktorzy z 2 głównymi rolami w roku:

  • Han Ji Hye (Full Sun, KBS / Legendary Witch, MBC)
  • Jang Nara (Fated to Love You, MBC / Mr. Back, MBC)
  • Jin Se Yeon (Inspiring Generation, KBS / Dr. Stranger, SBS)
  • Joo Sang Wook (Cunning Single Lady, MBC / Birth of a Beauty, SBS)
  • Kang Sora (Dr. Stranger, SBS / Misaeng, tvN)
  • Lee Bum Soo (The Prime Minister and I, KBS / Triangle, MBC)
  • Lee Dong Wook (Hotel King, MBC / Iron Man, KBS)
  • Lee Hong Ki z F.T.Island (Bride of the Century, TV Chosun / Modern Farmer, SBS)
  • Lee Jong Seok (Dr. Stranger, SBS / Pinocchio, SBS)
  • Lee Sang Yoon (Angel Eyes, SBS / Liar Game, tvN)
  • Seo In Guk (King of High School Life, tvN / The King’s Face, KBS)
  • Siwan z ZE:A (Triangle, MBC / Misaeng, tvN)

Inni aktorzy, o których można jeszcze wspomnieć:

  • Baek Jin Hee (Triangle, MBC / Pride and Prejudice, MBC)
  • Go Sung Hee (Miss Korea, MBC / Night Watchman’s Journal, MBC)
  • Jin Yi Han (A New Leaf, MBC / My Secret Hotel, tvN)
  • Jo Dong Hyuk (Inspiring Generation, KBS / Bad Guys, OCN)
  • Kim Sang Joong (A New Leaf, MBC / Bad Guys, OCN)
  • Kim Young Kwang (Plus Nine Boys, tvN / Pinocchio, SBS)
  • Lee Sang Woo (Kind Words, SBS / Glorious Day, SBS)
  • Park Ha Sun (3 Days, SBS / Temptation, SBS)
  • Sung Dong Il (Gab Dong, tvN / It’s Okay, That’s Love, SBS)
  • Sung Joon (I Need Romance 3, tvN / Discovery of Romance, tvN)
  • Yoo In Na (You Who Came From The Stars, SBS / My Secret Hotel, tvN)

Warto jednak zauważyć, że ta tendencja do ciężkiego pracowania przełożyła się również na to, że w porównaniu z zeszłym roku mieliśmy mniej powrotów po latach:

Powroty z wojska:

  • Ji Hyun Woo („Trot Lovers” (KBS) <— „Queen In Hyun’s Man” (tvN 2012))
  • Lee Joon Hyuk („The Spring Day of My Life” (MBC) <— „The Equator Man” (KBS 2012))
  • Rain („She’s So Lovable” (SBS) <— „Fugitive: Plan B” (KBS 2010))

Powroty po co najmniej 3 latach:

Po 14 latach:

  • Jeon Ji Hyun („You Who Came From The Stars” (SBS) <— „Happy Together” (SBS 1999))

Po 6 latach:

  • Song Yoon Ah („Mama” (MBC) <— „On Air” (SBS 2008))

Po 5 latach:

  • Lee Hana („King of High Schoo Life” (tvN) <— „Triple” (MBC 2009))
  • Uhm Jung Hwa („Witch’s Romance” (tvN) <— „He Who Can’t Marry” (KBS 2009))

Po 4 latach:

  • Han Eun Jung („Golden Cross” (KBS) <— „Gumiho: Tale of the Fox’s Child” (KBS 2010))
  • Jang Seo Hee („Two Mothers” (KBS) <— „Obstetrics and Gynecology Doctors” (SBS 2010))
  • Kam Woo Sung („The Spring Day of My Life” (MBC) <— „King Geunchogo” (KBS 2010))
  • Kim Heung Soo („Night Watchman’s Journal” (MBC) <— „President” (KBS 2010))
  • Kim Hyun Joong („Inspiring Generation” (KBS) <— „Mischievous Kiss” (MBC 2010))
  • Kim Sang Kyung („What’s With This Family?” (KBS) <— „Call of the Country” (KBS 2010))
  • Rain („She’s So Lovable” (SBS) <— „Fugitive: Plan B” (KBS 2010))
  • Shim Eun Kyung („Tomorrow’s Cantabile” (KBS) <— „Bad Guy” (SBS 2010))

Po 3 latach:

  • Cha Seung Won („You’re All Surrounded” (SBS) <— „The Greatest Love” (MBC 2011))
  • Eric z Shinhwa („Discovery of Romance” (KBS) <— „Myung Wol the Spy” (KBS 2011))
  • Han Seok Kyu („Secret Door” (SBS) <— „Tree With Deep Roots” (SBS 2011))
  • Han Ye Seul („Birth of a Beauty” (SBS) <— „Myung Wol the Spy” (KBS 2011))
  • Lee Seo Jin („Wonderful Days” (KBS) <— „Gyebaek” (MBC 2011))
  • Shin Sung Rok („You Who Came From The Stars” (SBS) <— „Definitely Neighbors” (SBS 2011))
  • Yoon Kye Sang („Full Sun” (KBS) <— „The Greatest Love” (MBC 2011))

Zmęczyłam już was tym nagromadzeniem informacji? Przynajmniej będziecie mieli do czego wracać, a zbierałam je przez cały rok w pliku na komputerze, więc nie ma wielu rzeczy, o których mogłabym zapomnieć. Jesli doczytaliście do tego momentu, to wiedzcie, że przed wami tylko ostatnia, najkrótsza część:

Drama Best 2014 - 6. top 10 & bottom 10

Pomyślałam sobie, że mogłabym skomponować Top 10 i Bottom 10 dram zrecenzowanych na moim blogu. Wyciągnęłam po prostu tegoroczne dramy ze spisu recenzji według ocen, abyście mogli porównać moje wcześniejsze, mało miarodajne oceny z jutrzejszą listą zwycięzców.

Zestawienie na dzień 18.12.2014:

Top 10:

  1. [9,75] – „Secret Love Affair” (jTBC)
  2. [9,50] – „It’s Okay, That’s Love” (SBS)
  3. [9,25] – „Miss Korea” (MBC)
  4. [9,00] – „God’s Gift – 14 Days” (SBS)
  5. [8,75] – „Marriage, Not Dating” (tvN)
  6. [8,50] – „Golden Cross” (KBS) / „I Need Romance 3” (tvN)
  7. [8,25] – „Discovery of Romance” (KBS)
  8. [8,00] – „A New Leaf” (MBC)
  9. [7,75] – „The Joseon Gunman” (KBS) / „Mama” (MBC) / „Reset” (OCN)
  10. [7.50] – „Can We Love?” (jTBC) / „Fated to Love You” (MBC) / „Iron Man” (KBS) / „You Who Came From The Stars” (SBS)

Bottom 10:

  1. [2,75] – „Kang Goo’s Story” (SBS)
  2. [3,75] – „Cheoyong” (OCN)
  3. [4,50] – „Bride of the Century” (TV Chosun) / „Night Watchman’s Journal” (MBC)
  4. [4,75] – „Mimi” (Mnet)
  5. [5,00] – „3 Days” (SBS)
  6. [5,25] – „Inspiring Generation” (KBS) / „She’s So Lovable” (SBS) / „Trot Lovers” (KBS)
  7. [5,50] – „20’s” (tvN) / „Her Lovely Heels” (SBS Plus) / „Hotel King” (MBC) / „You’re All Surrounded” (SBS)
  8. [6,00] – „Another Parting” (DRAMAcube) / „Big Man” (KBS) / „Tomorrow’s Cantabile” (KBS)
  9. [6,25] – „Cunning Single Lady” (MBC) / „Full Sun” (KBS) / „My Secret Hotel” (tvN)
  10. [6,50] – „Dr. Stranger” (SBS) / „Emergency Couple” (tvN) / „God’s Quiz 4” (OCN) / „Plus Nine Boys” (tvN) / „The Prime Minister and I” (KBS) / „The Three Musketeers” (tvN)

I tak właśnie wyszło, że wzięłam pod uwagę dziesięć ocen, a nie równo dziesięć dram, więc do Bottom 10 zostały wciągnięte również te tytuły, które na pewno w jakiś aspektach chwaliłam… W każdym razie nie ma to większego znaczenia, prawda? Tak samo jak to, że do końca roku opublikuję jeszcze kilka recenzji właśnie kończących się dram.

Uff, to wreszcie koniec pierwszej części Drama Best 2014. Jeśli nic nie stanie mi na przeszkodzie, już jutro opublikuję część drugą.

Reklamy

Written by Miica

Była studentka filologii koreańskiej, wielka fanka koreańskiego kina i dram.

3 komentarze

  1. Co do obsadzania idoli w głownych rolach to nie sposób nie wspomnieć o L „She’s So Lovable”, który co prawda miał postać drugoplanową, ale swoją osobą zdecydowanie wysunął sie na plan pierwszy i pożarł Raina i Krystal.

    Polubienie

  2. Przyznam ci się, że w moim zestawieniu sobie wpisuję twoje noty i tak w 80% albo mamy podobne noty, albo minimalnie się różniące, Pozostałe 20 to spore różnice (np IOIL, GG, INR3 XD ), ale ciekawie to wygląda dla mnie – może pod koniec zrobię taki nius porównujący, bo to też fajne zestawienie subiektywnych opinii :D

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s