Assassination

AssassinationZnane też jako: Zabójstwo, Amsal, 암살

Na podstawie: pomysł oryginalny

Gatunek: sensacyjny, dramat historyczny, szpiegowski

Reżyseria: Choi Dong Hun

Premiera: 2015

Obsada: Jeon Ji Hyun, Lee Jung Jae, Ha Jung Woo, Oh Dal Soo, Jo Jin Woong, Choi Deok Moon, Lee Kyung Young, Kim Hae Sook, Jo Seung Woo, Park Byung Eun, Heo Ji Won

.

Filmy Ha Jung Woo zawsze stają się hitami koreańskiego box office, dlatego aż trudno uwierzyć, że „Assassination” jest jego pierwszym, który przekroczył imponującą granicę ponad dziesięciu milionów widzów w kinach jako dwunasty tytuł w historii. Sprawił przy tym, że dołączył do elitarnego grona aktorów pokroju Choi Min Shika lub Hwang Jung Mina, do których moim zdaniem od dawna należy. Zaskakujące jest przy tym również to, że jego rola w „Assassination” jest właściwie drugoplanowa, gdyż pierwsze skrzypce gra Jeon Ji Hyun, a Lee Jung Jae pomimo krótszego czasu ekranowego gra ważniejszą postać. Oboje zagrali u Choi Dong Huna w jego poprzednim hicie „The Thieves”, nie mówiąc już o „Il Mare” sprzed dekady, natomiast Ha Jung Woo i Jeon Ji Hyun odegrali małżeństwo w thrillerze Ryu Seung Wana „The Berlin File”.

Można zatem zauważyć kilka rzeczy: po pierwsze powoli zmniejsza się lista najsłynniejszych koreańskich reżyserów, u których Ha Jung Woo jeszcze nie grał. Po drugie Choi Dong Hun utrzymuje niemożliwie dobrą passę, bo nie zdarzył mu się jeszcze w karierze film, który nie byłby wielkim hitem. Jednak po trzecie to wszystko jest do pewnego stopnia przewidywalne – na co mieliby pójść Koreańczycy, jeśli nie na kolejny film z Jeon Ji Hyun, Ha Jung Woo lub Lee Jung Jae? Czy tak jak w dramach z reguły dostajemy podobne historie różniące się detalami, taki proces zaczyna powoli  dotykać również koreańskich filmów?

Nie czepiam się samej fabuły, ale powiedziałabym, że ostatnimi czasy wybór ról grupy największych obecnie aktorów jest zwyczajnie przewidywalny, podobnie jak repertuar reżyserów. Choi Dong Hun tak jak Ryu Seung Wan wyspecjalizował się w kinie sensacyjnym, chociaż jego jest bardziej popcornowe. W sumie to sprawia, że temat okupacji japońskiej w „Assassination”, które dzieje się w latach 30., zostaje nieco pozbawione melodramatyczno-patriotycznego wydźwięku na rzecz scen akcji, ale mimo wszystko poczułam (choć prawdę mówiąc dopiero po czasie!), że obejrzałam krewnego „The Thieves”. Niekoniecznie powtórkę z rozrywki, gdyż tamten film mnie rozczarował, a ten się spodobał w kinie, niemniej jednak „Assassination” odznacza się podobnym skomplikowaniem relacji bohaterów, z których każdy w pewnym momencie działa na własną rękę, no i film jest zdecydowanie o jeden akt za długi.

Mogę tak streścić fabułę – koreański agent Yeom Seok Jin (Lee Jung Jae) tworzy w Chinach trzyosobową grupę zamachową składającą się ze snajperki Ok Yoon (Jeon Ji Hyun), wojownika Big Gun (Jo Jin Woong) i specjalisty od bomb Deok Sama (Choi Deok Moon), aby zabili japońskiego guwernora i pro-japońskiego biznesmena, ale potem wystawia ich, nasyłając na nich płatnego zabójcę Hawaii Pistol (Ha Jung Woo) i jego partnera Old Mana (Oh Dal Soo). Żaden z planów nie wypala, dlatego Ok Yoon dużo improwizuje, aby wykonać zadanie i przy okazji zakochuje się w Hawaii Pistol. Tak więc pomysł zamachu, który nie idzie po myśli, to prosta wyjściowa, ale „Assassination” posiada ogromną ilość postaci, które zapewniają niekończące się zwroty akcji, co w pewnym momencie robi się męczące. Normalnie nie narzekałabym na nieco bardziej „wymagającą” od widza fabułę, ale jej ogarnięcie nie daje intelektualnej satysfakcji, bo to nie jest film tego rodzaju.

„Assassination” jest pierwszym koreańskim filmem o tej epoce, który zyskał jakikolwiek sukces, co jest zaskakujące, zważywszy na to, że dramy o okupacji cieszą się dużą popularnością. Czy to przez ten brak czasu na melodramat historyczny, w którym wręcz toną dramy? Choi Dong Hun nie bawił się w narodowe symbole, tylko skupił się na sensacyjnej stronie filmu, ale mimo to podejrzewam, że do jego sukcesu przyczyniły się głównie nazwiska. Pomijając jednak kwestie historycznych rekordów w kinie, „Assassination” prezentuje ten rodzaj filmów, których coraz mniej i mniej – szpiegowską akcję na tle wielkich scenografii. Trochę oldskulowego blichtru, a mniej chłodnego realizmu współczesnych thrillerów.

Zdobyte nagrody

2015 Buil Film Awards:

  • najlepszy aktor – Lee Jung Jae
  • najlepsze kierownictwo artystyczne

2015 Korean Association of Film Critics Awards:

  • najlepsze zdjęcia
  • Technical Award
  • Top 10 Films of the Year

2015 Grand Bell Awards:

  • najlepsza aktorka – Jeon Ji Hyun

2015 Blue Dragon Film Awards:

  • najlepszy film
  • najlepsze osiągnięcie techniczne

2015 Korean Association of Film Writers Awards:

  • najlepszy film
  • najlepsze kierownictwo artystyczne

2016 KOFRA Film Awards:

  • najlepszy aktor drugoplanowy – Oh Dal Soo

2016 Max Movie Awards:

  • najlepsza aktorka – Jeon Ji Hyun

2016 Chunsa Film Arts Awards:

  • najlepsza reżyseria
  • najlepszy aktor drugoplanowy – Jo Jin Woong

52nd Baeksang Arts Awards:

  • najlepszy film

Jedna myśl nt. „Assassination”

  1. Jest to pierwszy film Choi Dong Hun’a,który mi się spodobał.Pierwszy raz nie przeszkadzało mi szybkie tempo akcji, które zawsze widzimy w jego produkcjach. Warto też zauważyć, że reżyser nawiązał do „Popiołu i diamentu” Wajdy: na pewno w scenie z podpaleniem alkoholu i zapewne też na koniec filmu,gdy postać grana przez Lee Jung Jae, ginie obok wywieszonych prześcieradeł. To bardzo interesujący cytat, który ukrywa być może trochę głębszą treść tego blockbuster’a.

    Lubię

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s