Dramy 2015 subiektywnie – część I

W tym roku jestem rekordowo spóźniona, gdyż wcześniej pisałam podsumowania dramowe na początku grudnia, ale mam nadzieję, że mi wybaczycie… Wydaje mi się, że w tym roku byłam dość aktywna, jeśli chodzi o inne podsumowania oraz tłumaczenie artykułów, dlatego może nie chciało mi się znowu przedstawiać całego roku dram w liczbach, kiedy tyle się mówiło o ich motywach i nielicznych hitach. Niemniej, oto właśnie nadrabiam zaległości w podsumowaniach, bazując na zeszłorocznym sposobie, w jaki to zrobiłam. Tak więc na początek ogólne wrażenia. Pamiętajcie, że analizuję dramy mające premierę między grudniem 2014, a listopadem 2015!

ogólne wrażenia

Chyba nikogo już to nie dziwi, ale podtrzymuje się bessa z 2014 roku czyli zmniejszenie oglądalności dram o ponad połowę. Wynik 8% jest obecnie zadowalający, a 10% wyznacza przeważnie zwycięzcę slotu, co mogłoby bardzo martwić, ale wydaje mi się, że czasie przedłużającego się dołka oglądalnościowego widzowie jak i producenci powoli przestają się tym przejmować, a większa waga przypisywana jest wynikom VOD. Szkoda tylko, że nie są one tak powszechnie dostępne…

Gdybym miała ogólnie jakoś określić 2015 rok pod względem koreańskich dram, podkreśliłabym wyższość kablówki nad telewizją publiczną i to zarówno w aspekcie serialowym, jak i variety shows. Co prawda jTBC i OCN nie miały w tym roku żadnych wielkich hitów, a tvN potrzebował pół roku na rozkręcenie się, ale mimo to można optymistycznie założyć, iż jest to wyższość oryginalnych treści nad oklepanymi motywami, ponieważ wiele było w internecie opinii, że dramy z Big 3 wieją nudą w porównaniu do kablówki, gdzie ucieka coraz więcej słynnych aktorów, scenarzystów i reżyserów. Może to pokusa tworzenia „bez stresu”, skoro nie oczekuje się konkretnych wyników oglądalności? Cóż, kablówka ma wiele zalet, ale powoli pojawia się też wada rodem z telewizji publicznej – tvN przyzwyczaił się już do sukcesów i też wymaga pewnego poziomu oglądalności… Dlatego „Ex-Girlfriend Club” niemogące się przebić przez granicę 1% zostało skrócone z 16 do 12 odcinków.

Jest to jedyna taka porażka tvNu, jak i ogólnie drugie obcięcie dramy w tym roku po tragedii „My Heart Twinkle Twinkle”, ponieważ stacje telewizyjne obrały zupełnie inny plan w czasie bessy – od razu produkują krótsze dramy, dlatego w tym roku mieliśmy aż 7 produkcji krótszych niż zwyczajowe 16 odcinków (nie liczę OCN) – wspomniane „Ex-Girlfriend Club” (tvN, 12 odc.), „Awl” (jTBC, 12 odc.), „Seonam Girls High School Investigators” (jTBC, 14 odc.), „Orange Marmalade” (KBS, 12 odc.), „The Producers” (KBS, 12 odc.), „Eccentric Daughter-in-Law” (KBS, 12 odc.) i „Sassy Go Go” (KBS, 12 odc.).

Taka liczba dwunastu odcinków mogłaby się stać nowy standardem, a także pozwolić na bardziej zróżnicowany content dram, ale niestety wiodący w tym trendzie KBS po prostu żałośnie próbuje wybrnąć ze swojej beznadziejnej od lat oglądalności, „eksperymentując”, jednak co tak naprawdę z tego wyszło? Hybrydowe „The Producers” porzuciło koncept i reżysera po pierwszych odcinkach i stało się zwykłą komedią romantyczną, „Orange Marmalade” i „Eccentric Daughter-in-Law” były kiepskie i tylko „Sassy Go Go” się obroniło jako przedmiot kultu, ale za to miało jedną z najgorszych oglądalności roku (około 3%).

Nawet wśród dram weekendowych zabrakło w tym roku wielkich hitów, tzw. „nation’s drama„, ale jako że w ogóle nie biorę pod uwagę familijnych kobył w tym podsumowaniu, tak się bez nich przedstawia ranking wybranych „hitowych” dram i ich najwyższych oglądalności (wg AGB Nielsen):

DRAMY TELEWIZJI PUBLICZNEJ:

  1. Yongpal (SBS) – 21,5%
  2. She Was Pretty (MBC) – 18%
  3. The Producers (KBS) – 17,7%
  4. Mrs. Cop (SBS) – 15,8%
  5. Six Flying Dragons (SBS) – 15,4% (najwyższy wynik w 2015)
  6. Punch (SBS) – 14,8%
  7. Unkind Women (KBS) – 13,7%
  8. Heard It Through The Grapevine (SBS) – 12,8%

DRAMY TELEWIZJI KABLOWEJ:

  1. Answer 1988 (tvN) – 15,372% (najwyższy wynik w 2015)
  2. Oh My Ghostess (tvN) – 8%
  3. Twenty Again (tvN) – 7%

Widać na tym przykładzie, że SBS i tvN miały najwięcej hitów, mimo że dużo się mówiło w mediach o „She Was Pretty” i dramach weekendowych MBC. Czołówka powyższego zestawienia to mniej-więcej przypadkowe hity, które się rozkręciły dzięki star power swoich aktorów, choć cieszy mnie, że inne pozycje prezentują naprawdę szerokie spektrum gatunkowe… Można to nazwać jednym z tegorocznych trendów.

gatunki i motywy

Mówiło się, że z reguły to dramy medyczne są pewniakami, choć w ostatnich latach, jak jakaś jedna załapała, to zaraz pojawiały się inne jak grzyby po deszczu, co doprowadziło do tego, że nie jest to już gatunek gwarantujący oglądalność. W końcu jest to na tyle hermetyczny motyw, że niewiele można w nim zawrzeć oryginalności. Próby eksperymentowania skończyły się kiepsko („Dr. Stranger” <SBS> z 2014) i podobnie zapowiadało się „Yongpal” (SBS), chociaż końcowy wynik był nieco lepszy.

Zmierzam jednak do tego, że pomimo spadku popularności dram medycznych można było zauważyć w tym roku wzrost ilości dram, których bohaterowie parali się konkretnymi, wyspecjalizowanymi zawodami i przez to gatunkowo wykraczały one poza zwykłe „workplace drama„. Mogliśmy zobaczyć mnóstwo seriali łączących elementy kryminalne z innymi gatunkami, co poniekąd obejmuje też trend mocnego czarnego charakteru jako jednego z second leads. Dla przykładu mieliśmy:

  • lekarzy w „Yongpal” (SBS), „Blood” (KBS)” i „D-Day” (jTBC)
  • policjantów i prokuratorów w „Missing Noir M” (OCN), „Cheoyong 2” (OCN), „Mrs. Cop” (SBS), „Hidden Identity” (tvN), „I Remember You” (KBS), „Masked Prosecutor” (KBS), „The Girl Who Sees Smells” (SBS) i „Punch” (SBS)
  • prawników w „Divorce Lawyer in Love” (SBS), „Awl” (jTBC) i „Oh My Venus” (KBS)
  • polityków w „Assembly” (KBS) i „Punch” (SBS)
  • gangsterów w „Last” (jTBC), „My Beautiful Bride” (OCN) i „Sweet Savage Family” (MBC)
  • dziennikarzy w „Healer” (KBS)

Elementy thrillera były również popularne przy wspomnianych wielu czarnych charakterach, chociaż jedynymi dramami rzeczywiście reprezentującymi ten gatunek były „The Village” (SBS) i „My Beautiful Bride” (OCN). Ja się tam cieszę z takiego obrotu spraw oraz z zanurzenia się w mroczniejsze motywy niż gdyby produkować kolejne komedie romantyczne i melodramaty. Wręcz trzeba podkreślić, że mieliśmy w tym roku jedynie 6 zwykłych rom-comów bez większych domieszek„Ho Goo’s Love” (tvN), „Divorce Lawyer in Love” (SBS), „Ex-Girlfriend Club” (tvN), „Warm and Cozy” (MBC), „She Was Pretty” (MBC) i „Oh My Venus” (KBS).

Zatem czym był jeszcze wypełniony ten rok poza szeroko pojętymi komediami romantycznymi, workplace drama i kryminałami? Właściwie mogłabym jeszcze wyróżnić tylko 4 motywy tegorocznych dram: elementy kulinarne/żywieniowe w „Let’s Eat 2” (tvN), „Late Night Restaurant” (SBS), „I Order For You” (SBS Plus), „Oh My Ghostess” (tvN), „Warm and Cozy” (MBC), wampiry w „Blood” (KBS), „Orange Marmalade” (KBS) i „The Scholar Who Walks The Night” (MBC), gatunek szkolny reprezentowany przez „Who Are You – School 2015” (KBS), „Sassy Go Go” (KBS), „Orange Marmalade” (KBS), „Angry Mom” (MBC) i „Twenty Again” (tvN), a na koniec elementy psychologiczne w „Heart to Heart” (tvN), „Kill Me, Heal Me” (MBC) i „Hyde, Jekyll and I” (SBS). Zapowiadało się na początku roku, że będziemy mieć go wypełnionego schizofrenią, psychologią i mnogimi osobowościami, ale trend szybko wymarł po tych dwóch ostatnich tytułach, które były emitowane równocześnie w tym samym slocie…

Co ze starymi, dobrymi melodramatycznymi revenge dramas? Tylko jedna w 2015 – „Mask” (SBS), a choć „Yongpal” (SBS) tak się skończyło, to jednak nie jest typowym przedstawicielem gatunku. Generalnie chciałabym pochwalić SBS, szczególnie za ich bardzo różnorodny poniedziałkowo-wtorkowy slot, a także jTBC, które wyemitowało tylko 7 dram, ale za to każdą w kompletnie innym gatunku!

adaptacjeRozdrobniłam się powyżej na temat różnych większych i mniejszych motywów, które raczej nie stają się tematem analiz mediów. Trzeba podkreślić, że takim z kolei są właśnie adaptacje dram. Co roku wymieniam remake’i i ekranizacje, ale ten jest szczególny pod względem ilości adaptacji koreańskich webtoons, jak i samych webdram, które zmniejszyły trochę ilość idoli w dramach emitowanych w telewizji. W podsumowaniu roku 2014 wymieniłam 2 adaptacje japońskich mang, 4 manhw, 2 innych seriali i aż 5 adaptacji różnych powieści, ale rok później te liczby przedstawiają się zupełnie inaczej:

Adaptacje mang:

  • „Late Night Restaurant” (SBS) na podstawie „Shinya Shokudo”

Adaptacje manhw/webtoons:

  • „Hyde, Jekyll and I” (SBS) na podstawie „Dr. Jekyll is Mr. Hyde”
  • „Ho Goo’s Love” (tvN) na podstawie „Ho Goo’s Love”
  • „Super Daddy Yeol” (tvN) na podstawie „Super Daddy Yeol”
  • „The Girl Who Sees Smells” (SBS) na podstawie „The Girl Who Sees Smells”
  • „Orange Marmalade” (KBS) na podstawie „Orange Marmalade”
  • „The Scholar Who Walks The Night” (MBC) na podstawie „The Scholar Who Walks The Night”
  • „Last” (jTBC) na podstawie „Last”
  • „Awl” (jTBC) na podstawie „Awl”
  • „Imaginary Cat” (MBC every1) na podstawie „Imaginary Cat”

Adaptacje seriali:

  • „Spy” (KBS) na podstawie izraelskiego „The Gordin Cell”
  • „The Time We Were Not In Love” (SBS) na podstawie tajwańskiego „In Time With You”

Adaptacje powieści:

  • „Seonam Girls High School Investigators” (jTBC) na podstawie koreańskiego „Seonam Girls High School Investigators: After School Mystery”
  • „Shine or Go Crazy” (MBC) na podstawie koreańskiego „Shine or Go Crazy”
  • „I Order For You” (SBS Plus) na podstawie koreańskiego „I Order For You”

Liczba ekranizacji koreańskich komiksów wzrosła z 4 do 9, nie mówiąc już o webdramas na podstawie webtoons… A co z sequelami? Trzy – „Let’s Eat 2” (tvN), „Rude Miss Young Ae 14” (tvN) i „Cheoyong 2” (OCN).

aktorzy i ich role

To przedostatnia i najbardziej obszerna część mojego dramowego podsumowania, ponieważ role aktorów można dzielić dosłownie pod każdym względem…

Pierwszą rzeczą, o której wspomniałam w zeszłym roku, był trend ponownego parowania aktorów, którzy współpracowali już ze sobą w przeszłości, ale w 2015 tendencja ta wymarła. Znajdą się oczywiście ponowne pary, ale już nie w takiej ilości. Jedynymi „właściwymi” są:

  • Ji Sung & Hwang Jung Eum – „Kill Me, Heal Me” (MBC) <— „Secret” (KBS 2013)
  • Yoo Ah In & Shin Se Kyung – „Six Flying Dragons” (SBS) <— Fashion King (SBS 2011)
  • Jung Joon Ho & Moon Jung Hee – „Sweet Savage Family” (MBC) <— „Mama” (MBC 2014)

Te „niewłaściwie”, że tak to ujmę, to połączenia aktorów, którzy byli częścią głównego kwartetu jako leads i second leads, ale ich pozycje się zmieniły lub aktorzy, którzy grali ze sobą wcześniej w filmach:

  • Hwang Jung Eum & Park Seo Joon – „She Was Pretty” (MBC) <— „Kill Me, Heal Me” (MBC 2015)
  • Hyun Bin & Han Ji Min – „Hyde, Jekyll and I” (SBS) <— film „The King’s Wrath” (2014)
  • Jung So Min & Kim Young Kwang – „D-Day” (jTBC) <— „Can We Get Married?” (jTBC 2012)
  • Kim Tae Hee & Jo Hyun Jae – „Yongpal” (SBS) <— „Forbidden Love” (KBS 2004)
  • Yoo In Young & Jung Kyeo Woon – „Oh My Venus” (KBS) <— „Wonderful Mama” (SBS 2013)

Trudno jest w tym wypatrywać jakiegokolwiek trendu poza małą różnorodnością partnerów Hwang Jung Eum… Ale jeśli już jesteśmy przy powtórzeniach, pora na dokładny spis aktorów z wieloma rolami w 2015 roku. Znowu nie są to tak duże ilości jak w 2014, bo raczej mało kto wybił się na tyle, aby kuć żelazo póki gorące… Oczywiście biorę pod uwagę jedynie osoby, które odegrały jedną z obowiązkowych czterech głównych ról (wyjątkiem jest sekstet z „Six Flying Dragons”). Do czego zaliczyć Ji Sunga mającego 7 osobowości w „Kill Me, Heal Me”?

Aktorzy z dwiema głównymi rolami w roku:

  • Choi Kang Hee (Heart to Heart, tvN / Glamorous Temptation, MBC)
  • Hwang Jung Eum (Kill Me, Heal Me, MBC / She Was Pretty, MBC)
  • Jang Hyuk (Shine or Go Crazy, MBC / Gaekju, KBS)
  • Ji Hyun Woo (Angry Mom, MBC / Awl, jTBC)
  • Joo Sang Wook (Masked Prosecutor, KBS / Glamorous Temptation, MBC)
  • Oh Ji Ho (Maids, jTBC / Cheoyong 2, OCN)
  • Shin Se Kyung (The Girl Who Sees Smells, SBS / Six Flying Dragons, SBS)
  • UEE z After School (Ho Goo’s Love, tvN / High Society, SBS)

Aktorzy z trzema rolami w roku:

  • Hyeri z Girl’s Day (Seonam Girls High School Investigators, jTBC / Hyde, Jekyll and I, SBS / Answer 1988, tvN)

Aktorzy z dwiema rolami w roku:

  • Byun Yo Han (Ex-Girlfriend Club, tvN / Six Flying Dragons, SBS)
  • Go Sung Hee (Spy, KBS / My Beautiful Bride, OCN)
  • Park Bo Geom (I Remember You, KBS / Answer 1988, tvN)
  • Park Seo Joon (Kill Me, Heal Me, MBC / She Was Pretty, MBC)
  • Sung Joon (Hyde, Jekyll and I, SBS / High Society, SBS)
  • Sungjae z BtoB (Who Are You – School 2015, KBS / The Village, MBC)
  • Yoo In Young (Mask, SBS / Oh My Venus, KBS)

Nikt nie grał tak namiętnie jak Shin Sung Rok w 2014, który w tym roku zrobił sobie zasłużony odpoczynek i nawet zmniejszyła się liczba aktorów z dwiema głównymi rolami w przeciągu roku. Tak więc co z powrotami po latach? Teoretycznie można się było ich spodziewać więcej, skoro było mniej mnogich ról, ale mieliśmy niewiele powrotów z wojska i tylko kilka po naprawdę długiej nieobecności…

Powroty z wojska:

  • Kim Dong Wook – „Maids” (jTBC) <— film „Emperor’s Concubine” (2012)
  • Kim Moo Yeol – „My Beautiful Bride” (OCN) <— „Wife Returns” (SBS 2009)
  • Lee Tae Sung – „Mom” (MBC) <— „I Summon You, Gold!” (MBC 2013)
  • Yoo Seung Ho – „Imaginary Cat” (MBC every1) <— „I Miss You” (MBC 2012)

Powroty po latach:

Po 7 latach:

  • Park Bo Young – „Oh My Ghostess” (tvN) <— „Jungle Fish” (KBS 2008)

Po 6 latach:

  • Kim Moo Yeol – „My Beautiful Bride” (OCN) <— „Wife Returns” (SBS 2009)
  • Yoo Ji Tae – „Healer” (KBS) <— „Star’s Lover” (SBS 2008-2009)

Po 5 latach:

  • Go Ah Sung – „Heard It Through The Grapevine” (SBS) <— „God of Study” (KBS 2010)
  • Hyun Bin – „Hyde, Jekyll and I” (SBS) <— „Secret Garden” (SBS 2010-2011)
  • Kim Sa Rang – „My Love Eun Dong” (jTBC) <— „Secret Garden” (SBS 2010-2011)

Po 4 latach:

  • Kim Ah Joong – „Punch” (SBS) <— „Sign” (SBS 2011)
  • Kim Dong Wook – „Maids” (jTBC) <— „I Trusted Him” (MBC 2011)
  • Kim Hye Ja – „Unkind Women” (KBS) <— „I Live in Cheongdam-dong” (jTBC 2011)
  • Kim Rae Won – „Punch” (SBS) <— „A Thousand Days’ Promise” (SBS 2011)

Po 3 latach:

  • Cha Tae Hyun – „The Producers” (KBS) <— „Jeon Woo Chi” (KBS 2012)
  • Chae Shi Ra – „Unkind Women” (KBS) <— „Five Fingers” (SBS 2012)
  • Han Ji Min – „Hyde, Jekyll and I” (SBS) <— „Rooftop Prince” (SBS 2012)
  • Kim Jung Eun – „Make a Woman Cry” (MBC) <— „Ohlala Couple” (KBS 2012)
  • Kim Sun Ah – „Masked Prosecutor” (KBS) <— „I Do, I Do” (MBC 2012)
  • Shin Min Ah – „Oh My Venus” (KBS) <— „Arang and the Magistrate” (MBC 2012)
  • Yoo Seung Ho – „Imaginary Cat” (MBC every1) <— „I Miss You” (MBC 2012)

Czy w ogóle znajdę jakiś definitywny trend w tegorocznych rolach aktorów?! Jak do tej pory wszystkiego jest mniej niż w 2014 roku, więc najwyraźniej to on musiał być anormalny… Wzięłam pod lupę również różnice wieku między aktorami, ale rok wcześniej istniały dramy, w których była ona bardzo ważna (i bardzo wielka), jak np. „Secret Love Affair”, „Witch’s Romance”, „The Prime Minister and I” lub „The Spring Days of My Life”. W 2015 natomiast nic ciekawego się nie działo… Chciałam poszukać 5-letnich i większych różnic wieku między aktorami, ale zdecydowaną większość dzieliło tylko 3 lata… Dlatego robi nam się ciekawa sytuacja. Z poniższych informacji wynika, że noona romance przestał być modny, ale zapewniam, że w rzeczywistości wciąż go pełno, bo aktorzy udają ludzi w podobnym wieku (przykład – „Twenty Again”)…

Noona romance:

  • „Angry Mom” (MBC) – Kim Hee Sun & Ji Soo (16 lat różnicy)
  • „The Producers” (KBS) – Gong Hyo Jin & Kim Soo Hyun (8 lat różnicy)
  • „Yongpal” (SBS) – Kim Tae Hee & Joo Won (7 lat różnicy)
  • „Twenty Again” (tvN) – Choi Ji Woo & Lee Sang Yoon (6 lat różnicy)
  • „I Remember You” (KBS) – Jang Nara & Seo In Guk (6 lat różnicy)
  • „Ex-Girlfriend Club” (tvN) – Song Ji Hyo & Byun Yo Han (5 lat różnicy)

May-December romance:

  • „Eccentric Daughter-in-Law” (KBS) – Ryu Soo Young & Dasom z Sistar (14 lat różnicy)
  • „Shine or Go Crazy” (MBC) – Jang Hyuk & Oh Yeon Seo (11 lat różnicy)
  • „Oh My Ghostess” (tvN) – Jo Jung Seok & Park Bo Young (10 lat różnicy)
  • „Answer 1988” (tvN) – Ryu Jun Yeol & Hyeri z Girl’s Day (8 lat różnicy)
  • „Maids” (jTBC) – Oh Ji Ho & Jung Yumi (8 lat różnicy)
  • „My Beautiful Bride” (OCN) – Kim Moo Yeol & Go Sung Hee (8 lat różnicy)
  • „The Scholar Who Walks The Night” (MBC)  – Lee Jun Ki & Lee Yoo Bi (8 lat różnicy)
  • „Who Are You – School 2015” (KBS) – Nam Joo Hyuk & Kim So Hyun (5 lat różnicy)

Nie mogąc zatem niczego definitywnie udowodnić, wypisuję po prostu dwa ostatnie elementy, które były uwzględnione również w podsumowaniu roku 2014. Po pierwsze:

Pierwsze główne role w mini-seriach:

  • Ahn Jae Hyun (Blood, KBS)
  • Byun Yo Han (Ex-Girlfriend Club, tvN)
  • Choi Woo Shik (Ho Goo’s Love, tvN)
  • Hyeri z Girl’s Day Ryu Jun Yeol & Park Bo Geom (Answer 1988, tvN)
  • Jung Jae Young (Assembly, KBS)
  • Kim Ga Eun & U-Know Yunho z TVXQ (I Order For You, SBS Plus)
  • Kim Moo Yeol (My Beautiful Bride, OCN)
  • Lee Joon (Heard It Through The Grapevine, SBS)
  • Lee Won Geun (Sassy Go Go, KBS)
  • Lee Yoo Bi (The Scholar Who Walks The Night, MBC)
  • Nam Joo Hyuk (Who Are You – School 2015, KBS)
  • Park Bo Young (Oh My Ghostess, tvN)
  • Seolhyun z AOA (Orange Marmalade, KBS)
  • Yoo Yeon Seok (Warm and Cozy, MBC)

A po drugie:

Idole w głównych rolach:

  • Dasom z Sistar (Eccentric Daughter-in-Law, KBS)
  • Doojoon z Beast (Let’s Eat 2, tvN)
  • Eunji z A Pink (Sassy Go Go, KBS)
  • Hyeri z Girl’s Day (Answer 1988, tvN)
  • Hyosung z Secret (Cheoyong 2, OCN)
  • IU (The Producers, KBS)
  • Jaejoong z JYJ (Spy, KBS)
  • Jieun z Secret (My Home’s Honey Jar, KBS)
  • Minho z SHINee (Because It’s The First Time, OnStyle)
  • Seolhyun z AOA (Orange Marmalade, KBS)
  • U-Know Yunho z TVXQ (I Order For You, SBS Plus)
  • UEE z After School (Ho Goo’s Love, tvN / High Society, SBS)

6/12 idoli dostało główne role w KBSie! To tylko pogarsza obraz nędzy tej stacji, która po prostu nie inwestuje kreatywnie w obliczu tragedii oglądalnościowej i produkuje tanie dramy z tanimi idolami…

Poza tym bilans roku do roku w moich podsumowaniach wynosi 6 (w 2015) noona romance do 8 (w 2014), 8 May-December romance do 11, 17 pierwszych głównych ról do 23 i 11 idoli w głównych rolach do 14. Wszystkiego mniej! Chociaż z drugiej strony trzeba się cieszyć, że widać mniej idoli w telewizji… Jak wspomniałam, pełno ich obecnie w webdramas, ale te mnie nie obchodzą zbytnio.

Czy można nazwać 2015 rok zbalansowanym? Z pewnością, jeśli tylko chodzi o aktorów w głównych rolach, natomiast jeśli chodzi o samą treść dram, mieliśmy prawdziwe zatrzęsienie dram gatunkowych, co spowodowało, że widzowie ponownie zatęsknili do zwykłych komedii romantycznych… Na sam koniec pozostaje mi jeszcze tylko jedna rzecz – zestawienie Top 10 i Bottom 10 według ocen na moim blogu. Nie jest to wcale miarodajne (więcej niuansów w recenzjach), ale to dobre zakończenie każdego podsumowania.

Zestawienie na dzień 13 stycznia 2016:

Top 10:

1. [8,75] „Angry Mom” (MBC) / „Healer” (KBS) / „My Beautiful Bride” (OCN) / „Punch” (SBS)
5. [8,50] „Heard It Through The Grapevine” (SBS) / „Heart to Heart” (tvN)
7. [8,25] „Oh My Ghostess” (tvN)
8. [7,75] „Missing Noir M” (OCN) / „Spy” (KBS)
10. [7,50] „Bubblegum” (tvN) / „Late Night Restaurant” (SBS) / „Let’s Eat 2” (tvN) / „Mrs. Cop” (SBS)

Bottom 10:

1. [3,75] „Blood” (KBS)
2. [4,25] „Orange Marmalade” (KBS)
3. [4,50] „I Order For You” (SBS Plus) / „Yumi’s Room” (O’live)
5. [4,75] „Persevere, Goo Hae Ra” (Mnet)
6. [5,25] „Hyde, Jekyll and I” (SBS) / „Last” (jTBC)
8. [5,50] „Valid Love” (tvN)
9. [5,75] „The Scholar Who Walks The Night” (MBC)
10. [6,00] „Cheoyong 2” (OCN) / „The Girl Who Sees Smells” (SBS) / „Shine or Go Crazy” (MBC)

To na tyle z wyliczania, dziękuję za uwagę. Już dzisiaj za kilka godzin wyjątkowo zostanie też opublikowana druga część mojego dramowego podsumowanie czyli wręczenie „nagród”, ponieważ głupio mi, że tak z tym wszystkim zwlekałam…

Reklamy

5 myśli nt. „Dramy 2015 subiektywnie – część I”

  1. Co prawda wciąż wiele dram z 2015 czeka, aż w końcu po nie sięgnę, ale wydaje mi się, że wiele produkcji trzymało dobry poziom. Niemniej brakowała prawdziwego hitu. Kilka dram urzekło mnie i wyczekiwałam na nie z niecierpliwością, ale mimo to trudno jest mi znaleźć jedną, która całkowicie by mnie pochłonęła. Może znajdzie się taka wśród tych, których jeszcze nie obejrzałam? A może to ten brak komedii romantycznych, którym teoretycznie jest najłatwiej zauroczyć widza?

    Jeśli chodzi o trendy, to faktycznie trudno jakieś wskazać. Choć może jest to granie kilku postaci/osobowości przez jednego aktora? Mamy np.:
    Ji Sung w „Kill Me Heal Me”
    Hyun Bin w „Hyde, Jekyll and I”
    Kim So Hyun w „Who Are You: School 2015”
    Su Ae w „Mask”
    Park Bo Young i Lim Joo Hwan w „Oh My Ghost”

    Ewentualnie wątek udawania kogoś innego (np. „Angry Mom”, „School 2015”, „Mask”, „Healer”, „Oh My Ghost”), ale nie we wszystkich dramach był to jeden z ważniejszych motywów. Zresztą zarówno granie kilku postaci/osobowości przez jednego aktora, czy też podszywanie się pod kogoś, nie wydają się specjalnie wybijać i trudno którekolwiek z nich nazwać trendem. To jednak jedyny powtarzający się wątek, który jakkolwiek jestem wstanie przypisać dramą z 2015, nawet jeśli mocno naciągany.

    Jestem ciekawa co przyniesie nowy rok. Nie oczekuję wymyślnych konceptów.
    Drama z fabułą trzymającą poziom, a przynajmniej nieszkodliwą, chociaż w miarę ładnie nakręcona, bez dennej ścieżki dźwiękowej, z obsadą, która umie grać i przede wszystkim dostarczająca 10/10 rozrywki – taką dramę chciałabym obejrzeć w tym roku. Tak niewiele, a jednak…

    Polubienie

    1. Po twoim komentarzu rzeczywiście przejrzałam swoje tegoroczne recenzje, aby sobie przypomnieć, ilu tak naprawdę dramom dałam 10/10 za rozrywkę. Okazuje się, że trzem – „Healerowi”, „Kill Me, Heal Me” i „Oh My Ghostess”. Coś kiepski wynik, jak na kilkadziesiąt obejrzanych produkcji, dlatego dorzucam się do życzenia, że chciałabym zobaczyć w 2016 przede wszystkim coś „fajnego”… Jak na razie raczej się nie zapowiada.

      Polubienie

      1. Identycznie jak Ty wyróżniłabym tylko te 3 dramy. A patrząc na zapowiedzi dramowe, rzeczywiście trudno jest być pozytywnie nastawionym, kiedy tak naprawdę nic z opisu nie zachwyca. „Descendants of Sun” jestem ciekawa ze względu na główną parę + drama wydaje się mieć potencjał, ale jednocześnie obawiam się (choć może bezpodstawnie), że drama wyjdzie melodramatyczna. Po okropnych „The Heirs” naprawdę nie wiem czego spodziewać się po Kim Eun Sook. „Scarlet Heart” intryguje mnie obsadą. W większości idole,ale też kilku dobrych aktorów. Pewnie będzie widać kontrast w poziome umiejętności aktorskich. Pod względem fabuły nie mam pojęcia czego się spodziewać, ale ambitne to raczej nie będzie. Niemniej może ta młoda obsada zdoła dodać „tego czegoś” tej dramie.

        Oprócz tego moje zainteresowanie wzbudziły „Signal”, „Pied Piper” i ostatnio nawet „Neighborhood Hero” (proszę, niech to nie przypomina „Secretly Greatly” z tego filmu nie powinno się brać przykładu), ale po nich rozrywki rzędu 10/10 nie oczekuję.

        Ale jak tak teraz przeglądam zapowiedzi dramowe na twoim blogu…Tylko ja mam wrażenie,że to w większości melodramaty lub coś dramatycznego/ciężkiego/coś co i tak będzie melodramatem przez większość czasu,nawet jeśli nie podają tego gatunku w opisie? Nie widać zbyt wielu dram nastawionych na rozrywkę, co prawdopodobnie podtrzyma bessę. Koreańczycy może i lubią takie klimaty,ale nawet oni mogą się tym zmęczyć i oczekiwać czegoś co zwyczajnie dostarczy im rozrywki i będzie odskocznią od pracy i codziennych problemów. Chociaż kto ich tam wie. Jeśli te wszystkie denne ballady mogą zdobywać popularność, to czemu nie denne dramy?

        Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s