Right Now, Wrong Then

Right Now, Wrong ThenZnane też jako: Teraz dobrze, wtedy źle, Jigeumeunmatgo Geuttaeneuntteulrida, 지금은맞고 그때는틀리다

Na podstawie: pomysł oryginalny

Gatunek: obyczajowy

Reżyseria: Hong Sang Soo

Premiera: 2015

Obsada: Jung Jae Young, Kim Min Hee, Yoon Yeo Jung, Ki Joo Bong, Choi Hwa Jung, Yoo Jun Sang, Seo Young Hwa, Go Ah Sung

.

Zarzekałam się, że filmy Hong Sang Soo nie są dla mnie, a patrzcie – po „Hill of Freedom” sięgnęłam też po „Right Now, Wrong Then”. Mając wgląd w dwa najnowsze filmy reżysera oraz dużo o nim czytając, żeby jakoś zrozumieć jego światowy fenomen, przekonałam się już na dobre, że praktycznie wszystkie jego produkcje są bardzo do siebie podobne. To oczywiście typowy materiał festiwalowy, ale chyba zaczynam się z nim oswajać…

W sumie podchodziłam do „Right Now, Wrong Then” ze sporym entuzjazmem. Film zdobył dwie najważniejsze nagrody na festiwalu w Locarno, osobiście darzę wielką sympatią odtwórców głównych ról, a poza tym byłam zwyczajnie ciekawa, jak Kim Min Hee i Go Ah Sung wypadną w swoich pierwszych filmach Hong Sang Soo i czy poradzą sobie z improwizacją. Głównie chodziło mi o Kim Min Hee, bo nigdy nie zapomnę, że kiedyś była uznawana za kiepską aktorkę, jedynie celebrytkę i głównie dziewczynę Lee Jung Jae.

Z ulgą można stwierdzić, że przypieczętowuje swój status aktorki dobrej, która rozwinęła się z czasem i czekam na jej kolejne kolaboracje z wielkimi koreańskimi reżyserami. A jeśli chodzi o samo „Right Now, Wrong Then”, stylistycznie odczuwałam wielkie deja vu po „Hill of Freedom”, ale przynajmniej aktorzy grają o niebo lepiej, kiedy wypowiadają swoje kwestie w rodzimym języku, a nie kaleczą angielskiego…

„Right Now, Wrong Then” to właściwie godzinny film o romantycznym spotkaniu dwojga bohaterów – reżysera filmów niezależnych Chun Soo i malarki Hee Jung. Poznają się w pałacu w Suwon, zaczynają rozmowę, idą na kawę, odwiedzają studio Hee Jung, upijają się w restauracji, lądują spontanicznie na imprezie u jej znajomych i się żegnają. Jak to w filmach Hong Sang Soo bywa, czas upływa im na trywialnych rozmowach, ale rodzi się jakaś iskierka pomiędzy nimi… To jednak tylko pierwszy rozdział, zatytułowany „Right Then, Wrong Now” – drugi ma już ten właściwy tytuł „Right Now, Wrong Then” i jest powtórzeniem całej sekwencji z drobnymi szczegółami, zupełnie jakby bohater drugi raz przeżył ten sam dzień.

Widz może się zastanawiać, czy Chun Soo rzeczywiście przeżył reset i za drugim razem próbuje inaczej pokierować swoim losem, czy to po prostu dwa możliwe warianty tego samego wydarzenia, bo tak naprawdę nie wiadomo, który jest tym właściwym. Tytuły rozdziałów to sugerują, jak i spotkanie następnego dnia, ale mimo to nie czuć, żeby pierwszy wariant był katastrofą, ponieważ bądź co bądź relacja została nawiązana…

„Right Now, Wrong Then” posiada ciekawy koncept, ale nie wiem czy absolutna zwyczajność tego filmu nie będzie dla wielu rozczarowująca. Dialogi nie są porywające ani nie kreślą żadnego dodatkowego obrazu, ale chyba zaczynam dostrzegać tę magię Hong Sang Soo tkwiącą w szczegółach szarej codzienności, która tak wielu urzekła… Wciąż kończę seans z filmem bez głębszych refleksji, ale tym razem nie powiem, że się nudziłam przy „Right Now, Wrong Then”.

Zdobyte nagrody

2015 Locarno International Film Festival:

  • Golden Leopard dla najlepszego filmu
  • najlepszy aktor – Jung Jae Young

2015 Korean Association of Film Critics Awards:

  • najlepszy aktor – Jung Jae Young
  • Top 10 Films of the Year

2015 Asia Pacific Screen Awards:

  • najlepszy aktor – Jung Jae Young

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s