Koreańskie filmy w kontekście. Część VIII: kamienie milowe w historii koreańskiego kina

Jakoś seria „Koreańskie filmy w kontekście” nie ma większego sensu, jeśli spojrzeć razem na wszystkie dotychczasowe części, ale przecież piszę o koreańskich filmach. W różnych kontekstach. Dzisiaj z kolei zostawiam w tyle poszczególne gatunki i podobnie jak w przypadku reżyserów, skupiam się na koreańskim kinie ogólnie.

Strasznie ciężko zdobyć źródła dotyczące koreańskich filmów, a już w ogóle sprawa jest utrudniona, kiedy w grę wchodzi okres sprzed Nowej Fali – podobnie zresztą jest z samą dostępnością tych filmów… Kiedy byłam w Korei dwa lata temu, liczyłam na to, że obkupię się w książki na temat, ale nie znalazłam niczego poza regularnymi zbiorami esejów i felietonów na temat poszczególnych tytułów oraz jedną jedyną książką w języku angielskim na temat historii ichniejszego kina, ale niestety tylko do lat 80. Mimo to chciałabym się z wami podzielić taką filmową pigułą, która w punktach zarysuje najważniejsze wydarzenia kształtujące rozwój koreańskiej kinematografii na podstawie „The History of Korean Cinema” (1945-1986). Jest to moja własna selekcja:

1945:

  • odzyskanie niepodległości (15 sierpnia)
  • założenie Korean Film Council w celu odbudowy koreańskiego kina

1946:

  • „Hurrah For Freedom!”

    premiera pierwszego filmu „Hurrah For Freedom” w reżyserii Choi In Kyu (22 października)

1949:

  • produkcja pierwszego filmu kolorowego „Woman’s Diary” w reżyserii Hong Sung Ki
  • produkcja pierwszego filmu anty-komunistycznego „Break Through the Wall” w reżyserii Han Hyung Mo
  • rozpoczęcie kontroli importu zagranicznych filmów

1950:

  • wybuch Wojny Koreańskiej
  • porwanie do Korei Północnej reżyserów Choi In Kyu, Lee Myung Woo i Hong Kye Myunga
  • założenie Korean Association of Film Critics w tymczasowej stolicy w Busanie

1952:

  • zakaz dziennych seansów i podniesienie podatków przy imporcie filmów o 85%

1954:

  • zwolnienie od podatku biletów do kin w celu promocji rodzimych filmów
  • założenie Motion Picture Producers Association of Korea (30 września)

1955:

  • „Chunhyang Story”

    pierwszy w historii udział w Asia Film Festival w Singapurze

  • stanie się przez „Chunhyang Story” w reżyserii Lee Kyu Hwana (premiera 16 stycznia) hitem box office przez dłuższy czas, co przybliżyło możliwość industrializacji koreańskiego kina
  • założenie Korean Director’s Association i Korean Distrubutor’s Association

1956:

  • rozdanie pierwszych nagród – ‚Golden Dragon Awards’ (3 stycznia)
  • rekordowe 45 dni na szczycie box office filmu „Madame Freedom” w reżyserii Han Hyung Mo

1957:

  • „Wedding Day”

    pierwsza nagroda na zagranicznym festiwalu filmowym dla „Wedding Day” w reżyserii Lee Byung Ila (Comedy Award na 4-tym Asia Film Festival)

  • rozdanie pierwszych Buil Film Awards
  • plany pierwszej koprodukcji z obcym krajem od czasów odzyskania niepodległości

1958:

  • rozdanie pierwszych Excellent National Film Awards i Film Critics Awards
  • założenie Korean Scenarist’s Association
  • zaprezentowanie „Wedding Day” na festiwalu filmowym w Berlinie

1960:

  • przekazanie obowiązków dotyczących cenzury z Ministerstwa Edukacji do cywilnego Nationwide Film Ethics Council

1961:

  • rekordowe 74 dni na szczycie box office filmu „Saint, Chun Hyang” w reżyserii Shin Sang Oka i 380 tys. widzów w kinach
  • powstanie stacji telewizyjnej KBS (31 grudnia)

1962:

  • stworzenie Prawa Filmowego (20 stycznia)
  • pierwsze rozdanie Grand Bell Awards
  • pierwsza organizacja Asian Film Festival w Seulu

1963:

  • pierwsze rozdanie Blue Dragon Film Awards
  • ponownie wyświetlanie filmu „Aimless Bullet” (nagłówek) w reżyserii Yoo Hyun Moka po okresie bycia zakazanym

1966:

  • rozpoczęcie wydawania wytycznych przez Ministerstwo Informacji producentom filmowym

1968:

  • regulacja przez Motion Picture Producers Association of Korea ilości produkowanych filmów
  • protest filmowców

1969:

  • założenie stacji telewizyjnej MBC
  • zarzuty obsceniczności i kara dla reżyserów Park Jong Ho („The Woman in the Wall”), Shin Sang Oka („Eunuch”) i Lee Hyung Pyo („Your Name is Woman”)

1974:

    • produkcja najdroższego ówcześnie filmu „Testimony” o Wojnie Koreańskiej
„Heavenly Homecoming to Stars”
  • rekordowe 105 dni na szczycie box office filmu „Heavenly Homecoming to Stars” w reżyserii Lee Jang Ho i 460 tys. widzów kinach

1975:

  • pierwsza w historii prezentacja filmu „Lee Jung Seob” w reżyserii Kwak Chung Hwana na festiwalu w Cannes

1976:

  • cenzura politycznych filmów

1980:

  • rozpoczęcie nadawania kolorowej telewizji

1981:

  • zwiększenie produkcji filmów dla dorosłych w związku z poluźnieniem cenzury
  • pierwszy w historii udział w konkursie głównym festiwalu w Wenecji filmu „Pimak” w reżyserii Lee Doo Yonga

1982:

  • „Mandala”

    udział filmu „Mandala” w reżyserii Lim Kwon Taeka w konkursie głównym festiwalu w Berlinie

1983:

  • nagroda dla najlepszej aktorki dla Kim Hye Ja na festiwalu w Manili za rolę w filmie „The End of Autumn” w reżyserii Kim Soo Yonga

1984:

  • rządowe plany rozwoju koreańskiego przemysłu filmowego
  • porwanie reżysera Shin Sang Oka i jego żony, aktorki Choi Eun Hee do Korei Północnej
  • nagroda Un Certain Regard na festiwalu w Cannes dla filmu „Mulleya, Mulleya” w reżyserii Lee Doo Yonga

1986:

  • udział filmu „Gilsoddeum” w reżyserii Lim Kwon Taeka na festiwalach w Berlinie i Chicago
  • zapewnienie autonomii filmowej produkcji, ale zarazem zwiększenie ilości pozwoleń na działanie importerów filmów zagranicznych

To wszystko wydaje się taką odległą historią… Natomiast gdybym miała sama uzupełnić lukę od lat 80. do współczesności, nie byłabym w stanie podsumować wydarzeń politycznych oraz ich wpływu. Jako hobbystyczny widz skupiłabym się raczej na komercyjnych sukcesach – ważnych nagrodach i kolejnych rekordach frekwencji w kinach, tak więc amatorskie podsumowanie koreańskiego kina od momentu wybuchu jego zagranicznej popularności wyglądałoby tak:

  1. rozwój kina gatunkowego i „małpowanie” w tym czasie hollywoodzkich produkcji, co zaowocowało wreszcie pierwszym prawdziwym blockbusterem „Shiri” w 1999 roku
  2. powstanie już nie takich krytycznych tendencji wobec Korei Północnej w południowokoreańskich filmach w czasie, kiedy nasiliły się rozmowy o potencjalnym zjednoczeniu państw
  3. ogromna popularność Park Chan Wooka („trylogia zemsty”), Bong Joon Ho („Memories of Murder”, „The Host”) i Kim Ji Woona („A Tale of Two Sisters”, „A Bittersweet Life”) na Zachodzie która sprawiła że są najbardziej rozpoznawalnymi koreańskimi reżyserami zagranicą i każdy z nich miał już swój debiut w Hollywood
  4. pierwsze przekroczenie przez „Silmido” liczby 10 mln widzów w kinach
  5. Jeon Do Yeon

    zajęcie pierwszego miejsca w box office wszech czasów przez „Roaring Currents” ze sporym zapasem

  6. Złota Palma dla Jeon Do Yeon za rolę w filmie „Secret Sunshine”
  7. bicie bez przerwy w latach 2010-2016 rekordu rocznej frekwencji w kinach oraz dominacja w tym czasie rodzimych produkcji nad zagranicznymi w box office

Być może w erze globalizacji nie ma innych „kamieni milowych” niż kolejne rekordy sprzedanych biletów w kinach oraz najważniejsze nagrody na międzynarodowych festiwalach? W nowym millenium koreańskie filmy stały się ich częstymi gośćmi, szczególnie przy uwielbieniu twórczości Kim Ki Duka i Hong Sang Soo zagranicą, w paradoksalnym kontraście do małej grupy fanów w rodzimej Korei.

Powiązane recenzje:

Secret Sunshine (2007)
Shiri (1999)
Silmido (2003)
Roaring Currents (2014)

Źródła wykorzystane w tekście:

  • The History of Korean Cinema, aut. Lee Young-il & Choe Young-chol

_____________________________

Koreańskie filmy w kontekście.

Poprzednie części:

Część I: komedie romantyczne na początku millenium
Część II: caper i heist movies
Część III: sageuki erotyczne
Część IV: panteon współczesnych reżyserów
Część V: (puste?) patriotyczne filmy
Część VI: kobiety
Część VII: filmy sportowe i ich nieunikniony kicz
Część VIII: kamienie milowe w historii koreańskiego kina

Reklamy

Jedna myśl nt. „Koreańskie filmy w kontekście. Część VIII: kamienie milowe w historii koreańskiego kina”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s