Wczoraj ogłoszono program tegorocznego, jubileuszowego, bo 70-tego festiwalu filmowego w Cannes, który odbędzie w dniach 17-28 maja. Nie wiem czy to właśnie z tej okazji główny konkurs obfituje w znane nazwiska reżyserów, którzy mają już na koncie nagradzane filmy. Obok Michaela Haneke, François Ozon, Yorgosa Lanthimosa czy Sofii Coppoli znaleźli się również dwaj koreańscy twórcy, przewidywalnie ci celebrowani najbardziej zagranicą – Hong Sang Soo i Bong Joon Ho.

Do tej pory jeszcze się nie zdarzyło, aby w konkursie głównym Cannes uczestniczyły aż dwa koreańskie filmy. Reprezentacja Azji zawsze jest mocna, choć niektórzy mogą narzekać, że mogłoby być tego więcej, ale zawsze musi się jeszcze znaleźć miejsce dla kontemplatywnego kina japońskiego, w tym roku będzie to „Hikari” Kawase Naomi.

Hong Sang Soo pomimo widnienia na rozkładówkach koreańskich tabloidów od kilku miesięcy paradoksalnie cieszy się ogromnym sukcesem zagranicą razem z partnerką Kim Min Hee. W lutym zdobyła ona Srebrnego Niedźwiedzia w Berlinie za rolę w „On The Beach at Night Alone”, natomiast już trzy miesiące później pojawi się z reżyserem w Cannes, aby promować „The Day After” z głównego konkursu. Brak jakichkolwiek szczegółów na temat tej produkcji poza tym, że zostali zauważeni w Seulu podczas zdjęć. Będzie to trzeci film w karierze Hong Sang Soo z szansą na Złotą Palmę po „Hahaha” (2010) i „In Another Country” (2012). Poza tym jego drugi (!) film będzie wyświetlany na pokazie specjalnym – „Claire’s Camera”, który, co ciekawe, był nakręcony w zeszłym roku właśnie na tyłach festiwalu w Cannes wraz z Isabelle Huppert, która współpracowała wcześniej z reżyserem na planie „In Another Country”.

Kim Min Hee jako muza Hong Sang Soo gra w nadchodzących „Claire’s Camera” i „The Day After”

Film Bong Joon Ho w konkursie to długo wyczekiwane „Okja”, które jest drugą produkcją Netfliksu w konkursie obok „The Meyerowitz Stories” Noaha Baumbacha. Koreańsko-amerykańska koprodukcja może się wydawać z pozoru filmem familijnym o dziewczynce i jej potworze, ale spodziewam się okrutnego zwrotu akcji. Nie zmienia to jednak faktu, że raczej nie liczę na Złotą Palmę ani dla Bong Joon Ho, ani dla Hong Sang Soo, którego filmy niewiele się różnią od siebie, co najwyżej nagrodę reżyserską. Jakoś tegoroczny dobór uczestników konkursu głównego wydaje mi się bardziej nastawiony na reputacje reżyserów niż faktycznie na to, co tym razem oferują…

Nie pojawi się żadna koreańska produkcja w sekcji Un Certain Regard, jednakże jak co roku Midnight Screenings są zdominowane przez koreańskie thrillery. W tym roku będą aż dwa – „The Merciless” z Sol Kyung Goo i Siwanem, którego zwiastun niedawno wrzuciłam oraz „The Villainess” z Kim Ok Bin, Shin Ha Kyunem i Sung Joonem, o którym praktycznie nic nie wiadomo. Będzie to żeńska wersja „Ahjussi”? Czy może koreańska „Nikita”? Albo bardziej krwawa „Pani Zemsta”? Z chęcią zobaczę tych wszystkich aktorów na czerwonym dywanie! Dla ciekawostki dodam, że w zeszłym roku w tej sekcji liczącej najczęściej 3 filmy wyświetlane było „Train to Busan”, 2 lata temu „Office”, a 3 lata temu „The Target”. Tradycja?

Reklamy

Written by Miica

Była studentka filologii koreańskiej, wielka fanka koreańskiego kina i dram.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s