22-gi Busan International Film Festival, jeden z największych festiwali filmowych, a z pewnością najsłynniejszy w Azji, miał miejsce od 12 do 21 października. Podczas niego rozdano Buil Film Awards dające przedsmak tego, co będzie „rządziło” (lub paradoksalnie nie, patrząc na bardziej komercyjne profile Grand Bell Awards i Blue Dragon Awards…) w nadchodzącym jesiennym sezonie galowym, a jury pod wodzą amerykańskiego reżysera Olivera Stone’a rozdało główne nagrody New Currents dwóm filmom ex aequo – koreańskiemu „After My Death” w reżyserii Kim Ui Seoka oraz irańskiemu „Blockage” w reżyserii Mohsena Gharaei (źródło: HAPS).

Jednakże najistotniejszą kwestią wciąż pozostawały nie artystyczne osiągnięcia, a to, jak festiwal będzie odbudowywał swoją reputację. Gwoli przypomnienia – projekcja w 2014 roku kontrowersyjnego filmu dokumentalnego „The Truth Shall Not Sink With Sewol” spowodowała niezgodę między organizatorami, a lokalnymi politykami, co doprowadziło do obcięcia budżetu idącego ze środków miasta (źródło: Hollywood Reporter). Pisałam o tym zresztą w zeszłym roku, tak więc odsyłam tutaj.

Gwałtowne zmiany polityczne w zeszłym roku, których kulminacją był impeachment byłej pani prezydent Park Geun Hye, zdaje się, wzmogły modę na filmy rozliczające się z historią, czego interesującym efektem jest celebracja „A Taxi Driver”, którego główna gwiazda Song Kang Ho jest murowanym kandydatem do wszystkich tytułów najlepszego aktora w tym roku i z kolei kontrowersje wokół „Battleship Island”. Nasuwało się wiele pytań o kondycję tegorocznego Busan International Film Festival, szczególnie kiedy tuż przed nim została zapowiedziana rezygnacja ze stanowiska jego głównych organizatorów Kim Dong Ho i Kang Soo Yeon (źródło: Hollywood Reporter), jednakże ogólne wrażenie, jakie pozostawiła po sobie tegoroczna edycja festiwalu nie jest warta żadnych sensacyjnych newsów.

źródło: Hollywood Reporter

To naturalne, że po serii kontrowersji zagrażających wierzytelności festiwalu przyszło uspokojenie sytuacji a sprawy z powrotem wróciły do „normalności”. W porównaniu z zeszłą edycją odnotowano wzrost uczestników o około 27 tys. osób (źródło: HAPS), co nie jest wielkim wyczynem, zważywszy na to, że w 2016 roku tajfun uderzył w Busan tuż przed rozpoczęciem festiwalu i daleko do rekordowego 2015 roku, ale oznacza to również, że polityczne zamieszanie o „wolność artystyczną” wcale nie zraziło filmowców, którzy całkiem godnie reprezentowali 22-gą edycję Busan International Film Festival. Co prawda koreańskie media, a szczególnie tabloidy nie mogły przeboleć ostatecznej nieobecności amerykańskiej aktorki Jennifer Lawrence, która miała promować swój najnowszy film „mother!”, ale od strony reżyserskiej lista obecnych była imponująca – nie tylko wspomniany Oliver Stone, ale również Darren Aronofsky, a od strony azjatyckiej Koreeda Hirokazu, John Woo lub Jia Zhangke (źródło: Khmer Times).

Darren Aronofsky po projekcji „mother!” (źródło: Zimbio)

Miłym zaskoczeniem jest powrót reżyserki Jung Jae Eun, która przed dekadą zachwycała krytyków swoimi filmami „Take Care of My Cat” i „The Agressives”, by potem zniknąć i kręcić filmy dokumentalne, ale od strony „celebryckiej” chyba większym newsem była pierwsze publiczne pokazanie się aktorki Moon Geun Young, która od początku tego roku była hospitalizowana z powodu zespołu ciasnoty międzypowięziowej (ang. compartment syndrome). „Glass Garden” w reżyserii Shin Soo Won, w którym zagrała główną rolę, został wybrany filmem otwarcia festiwalu, choć spotkał się z mieszanymi recenzjami w porównaniu do poprzednich filmów reżyserki. Jednym z większych medialnych wydarzeń był również pokaz „Manhunt” Johna Woo, w którym grają znani aktorzy z różnych krajów azjatyckich – Fukuyama Masaharu, Zhang Hanyu, Ha Ji Won dla wymienienia kilkorga, lecz opinie o nim również są mieszane. Jedni wieszczą triumfalny powrót do stylu reżysera z lat 80., inni dokładnie za  to krytykują…

Shin Soo Won i Moon Geun Young (źródło: The Chosun Ilbo)

Koniec końców wydaje mi się, że tym, co pozostaje najbardziej interesujące dla postronnego widza, jest zbiór gwiazd na czerwonym dywanie podczas ceremonii otwarcia festiwalu oraz plaży Haeundae przy promocji swoich filmów, szczególnie że w zeszłym roku z powodu nieprzewidzianych czynników trochę to odjęło splendoru Busan International Film Festival…

Nieodłączną częścią festiwalu w Busanie jest także gala Buil Film Awards odbywająca się zazwyczaj dzień po ceremonii otwarcia. Jedyna tak bardzo mieszająca filmy komercyjne z niezależnymi, ukoronowała w tym roku nazwiska, których tak naprawdę nie ma co wiele komentować, ponieważ zasługują na te nagrody chociażby za całokształt (patrz Yoon Yeo Jung). W sumie największym zaskoczeniem było dla mnie ogłoszenie Kim Sung Soo najlepszym reżyserem, ponieważ stawiałabym bardziej na święcącego serię triumfów Lee Jun Ika lub Hong Sang Soo, który jest pożywką dla tabloidów, ale jego filmy wciąż się cieszą tym samym uznaniem na festiwalach filmowych całego świata. Łapcie więc tytuły, które wypada znać w tym roku.

źródło: Busan Ilbo

Lista zwycięzców:

Najlepszy film:

The Age of Shadows
Anarchist From Colony
Asura: The City of Madness
The Day After
A TAXI DRIVER

Najlepsza reżyseria:

Hong Sang Soo (The Day After)
Kim Ji Woon (The Age of Shadows)
Kim Soo Hyun (Beaten Black and Blue)
KIM SUNG SOO (Asura: The City of Madness)
Lee Jun Ik (Anarchist From Colony)

Najlepszy nowy reżyser:

Go Bong Soo (Delta Boys)
Jo Hyun Hun (Jane)
LEE HYUN JOO (Our Love Story)
Lee Joo Young (A Single Rider)
Lee Yo Seob (Queen of Crime)

Najlepszy aktor:

Jo Jin Woong (Bluebeard)
Jung Woo Sung (Asura: The City of Madness)
Kwon Hae Hyo (The Day After)
Lee Je Hun (Anarchist From Colony)
SONG KANG HO (A Taxi Driver)

Najlepsza aktorka:

Gong Hyo Jin (Missing)
Kim Ha Neul (Misbehavior)
Kim Min Hee (On The Beach At Night Alone)
Kim Ok Bin (The Villainess)
YOON YEO JUNG (The Bacchus Lady)

Najlepszy aktor drugoplanowy:

Joo Ji Hun (Asura: The City of Madness)
Kim Dae Myung (Bluebeard)
KIM HEE WON (The Merciless)
Ryu Jun Yeol (The King)
Uhm Tae Goo (The Age of Shadows)

Najlepsza aktorka drugoplanowa:

Bae Doo Na (The Tunnel)
Kim So Jin (The King)
KIM SOO AHN (Battleship Island)
Ra Mi Ran (The Last Princess)
Yoo In Young (Misbehavior)

Najlepszy nowy aktor:

GOO GYO HWAN (Jane)
Kim Jun Han (Anarchist From Colony)
Lee Joo Won (Alone)
Lee Won Geun (Misbehavior)
Park Seo Joon (Midnight Runners)

Najlepsza nowa aktorka:

CHOI HEE SEO (Anarchist From Colony)
Lee Joo Young (Jane)
Lee Min Ji (Jane)
Lee Sang Hee (Our Love Story)
Lee Soo Kyung (Yongsoon)

Najlepszy scenariusz:

The Age of Shadows
ANARCHIST FROM COLONY
Bluebeard
Jane
Missing

Najlepsze zdjęcia:

The Age of Shadows
Asura: The City of Madness
The King
A Taxi Driver
THE VILLAINESS

Najlepsza muzyka:

The Age of Shadows
Asura: The City of Madness
Battleship Island
JANE
A Taxi Driver

Najlepsze kierownictwo artystyczne:

The Age of Shadows
Asura: The City of Madness
BATTLESHIP ISLAND
The King
A Taxi Driver

Buil Readers’ Jury Award:

reżyser JANG HUN (A Taxi Driver)

Zdjęcia z czerwonego dywanu:

Reklamy

Written by Miica

Była studentka filologii koreańskiej, wielka fanka koreańskiego kina i dram.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s