Przy okazji zakończenia emisji (i mojej recenzji) „Girls’ Generation 1979” znalazłam w internecie artykuł Osenu wymieniający tzw. dramy-zapychacze (kor. 땜빵 드라마, rom. ddaembbang drama). Po pierwsze, to całkiem niezła strategia marketingowa, aby porównywać obecne dramy do tych wartych zapamiętania z przeszłości i szkicować zależności, nieważne jak bardzo byłyby naciągane, ale z drugiej strony jest to sam w sobie bardzo ciekawy temat…

Powiedzmy sobie szczerze – kto podchodzi do dram zupełnie bez żadnych oczekiwań? To chyba naturalne, że zakłada się z góry, że te z większymi, droższymi gwiazdami powinny być bardziej hitowe lub ocenia się jeszcze przed premierą, która fabuła jest ciekawsza… Teoretycznie każda produkcja powinna być przygotowywana z potencjalną myślą o zostaniu kolejnym hitem, ale są też takie dramy, które z góry wyglądają na tzw. zapychacze ramówki czyli coś, co wsadza się na antenę, aby nie przerywać transmisji, a kolejny hit planuje się od następnej dramy w kolejce. Dopiero robi się dramatycznie, kiedy to właśnie takie niepozorne dramy zdobywają nieprzewidziany sukces!

Osen wymienia pięć tytułów tworzących swoiste Best 5 Dram-Zapychaczy:

1. „The Chaser” (SBS 2012)

Produkcja odkładana przez długi czas, która dostała zielone światło dosłownie dwa tygodnie przed datą premiery, kiedy KBS podebrał SBSowi planowane „Big”. Scenarzysta Park Kyung Soo stał się gwiazdą, a Son Hyun Joo dostał Daesanga za swoją rolę.

2. „Marriage Contract” (MBC 2016)

16-odcinkowa mini-seria w weekendowym slocie? Klasyczny melodramat o śmiertelnej diagnozie? Idolka UEE, Lee Seo Jin i ich siedemnastoletnia różnica wieku?! A tu nagle się okazuje, że i chemię mają razem, i że UEE potrafi grać, choć to chyba był jednorazowy błysk warty Top Excellence od MBC…

3. „Baek Hee Has Returned” (KBS 2016)

Dosłowna drama-zapychacz, bo zaledwie 4-odcinkowa produkcja odkładająca trochę premierę spóźnionego „Beautiful Mind”. Stała się skromnym hitem, chyba największym w historii KBS Drama Special i ich mini-serii spod szyldu krótkich metraży, a Kang Ye Won i Kim Sung Oh zdobyli pierwsze dla siebie nagrody dla KBS Drama Awards.

4. „Man Who Dies to Live” (MBC 2017)

Krótka, bo 12-odcinkowa (licząc „po staremu”) komedia familijna kompletnie nieprzystająca do profilu wieczornych mini-serii z prime time’u, która zdobyła największą oglądalność w slocie. MBC tak bardzo nie ma hitów, że Choi Min Soo jest jednym z pretendentów do Daesanga w tym roku.

5. „Girls’ Generation 1979” (KBS 2017)

Wspomniana, recenzowana dzisiaj drama, która nie przystaje do wyżej wymienionych pod jednym względem – nie zdobyła wysokiej oglądalności. Jednakże jej bardzo ciepłe przyjęcie w porównaniu do przedpremierowej obojętności jest warte uwagi…

Można zauważyć, że te wszystkie tytuły, które sprawiły widzom tak wielkie niespodzianki, zapadły na dłużej w pamięć i zgarnęły nagrody na końcoworocznych galach swoich odpowiadających stacji telewizyjnych. Istnieje zatem całkiem spora szansa, że w tym roku również „Man Who Dies to Live” i „Girls’ Generation 1979” dołączą do grona laureatów w jednej lub kilku kategorii.

Pragnę tylko dodać od siebie na koniec inne dramy, które wpadają w kategorię zapychaczy, wobec których można było mieć spore uprzedzenia. Osobiście największym takim nieporozumieniem w moim życiu było skreślenie z góry „I Hear Your Voice” (SBS 2013), którego ostatecznie już w ogóle nie obejrzałam, gdyż wówczas jedna drama z Lee Bo Young (która nie była wtedy jeszcze wielbioną aktorką…) i Yeo Jin Goo została szybko wymieniona na inną, też z Lee Bo Young, ale już z inną scenarzystką i Lee Jong Seokiem, który raczej nie zapowiadał się na odpowiedni materiał na leada. Efekt? Daesang dla Lee Bo Young, dożywotnie uznanie dla nich obojga oraz mój wielki wstyd, że tej dramy nie obejrzałam. Drugą pozycją po wielu poprawkach i praktycznie zmienionej całej fabule, której jednak już nie odpuściłam, było „Beautiful Gong Shim” (SBS 2016).

Źródło:

  • “땜빵? NO”…역전극 이룬 드라마 BEST5 (@Osen)

Reklamy

Written by Miica

Była studentka filologii koreańskiej, wielka fanka koreańskiego kina i dram.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s