Znane też jako: Female Teacher, Yeogyeosa, 여교사

Na podstawie: pomysł oryginalny

Gatunek: thriller psychologiczny

Reżyseria: Kim Tae Yong

Premiera: 2017

Obsada: Kim Ha Neul, Yoo In Young, Lee Won Geun, Lee Hee Joon, Lee Ki Woo, Jung Seok Yong, Lim Hwa Young

 

Kim Tae Yong po swoim dość głośnym debiucie w 2015 roku z „Set Me Free” powrócił z filmem, który poniekąd powtarza motywy. „Misbehavior” jest powolnym thrillerem zachodzącym za skórę, w którym długoletni brak respektu i narastająca frustracja prowadzą w końcu do szokującego wybuchu. Jeszcze bardziej interesujący powinien być prosty fakt, iż jest to jeden z nielicznych filmów tego gatunku z dwiema głównymi bohaterkami. W koreańskim kontekście pojawiło się co prawda trochę ponad miesiąc wcześniej „Missing” z Uhm Ji Won i Gong Hyo Jin, nie mówiąc już o wielkiej krucjacie Son Ye Jin przeciwko wszystkim w „The Truth Beneath”, ale „Misbehavior” jest filmem o kobietach bez kontekstu macierzyńskiego, i to w dodatku w reżyserii mężczyzny.

To może nie jest pierwsza próba Kim Ha Neul w gatunku thrillera, pamiętając o jej nagradzanej roli w „Blind” (2011), jednakże po raz pierwszy ta przereklamowana, moim zdaniem, aktorka naprawdę się wykazała, wychodząc poza klasyczny dla siebie romantyczno-melodramatyczny repertuar. Wciela się w postać nauczycielki chemii Hyo Joo, która naucza w męskim liceum. Ma już na tyle doświadczenia, że powinna być następna w kolejce do stałej posady, ale od samego początku widz dostaje sygnały z jej otoczenia, że jest lekceważona profesjonalnie i prywatnie – po pierwsze, zostaje na nią zrzucone dwa razy więcej obowiązków, kiedy koleżanka z pracy rodzi dziecko, a dyrektor szkoły wręcz zmusza pracownice do podpisania umowy, według której kolejne ciąże równają się zwolnieniu. Po drugie, utrzymuje chłopaka-darmozjada (Lee Hee Joon), który teoretycznie pisze książkę, ale w rzeczywistości cały dzień leży przed telewizorem i nawet obiadu sobie nie zrobi. Wreszcie szalę goryczy przelewa fakt, iż stała posada wędruje w ręce młodej Hae Young (Yoo In Young), dla której to pierwszy rok nauczania, ale jest córką kogoś wpływowego. Jedynym wytchnieniem dla Hyo Joo staje się opieka nad Jae Ha (Lee Won Geun), uczniem z nowej klasy, której obejmuje wychowawstwo. Jest obiecującym tancerzem w trudnej sytuacji rodzinnej, ale kiedy główna bohaterka odkrywa, że wikła się w skandaliczny romans z Hae Young, zaczyna ją szantażować, aby wreszcie zapewnić sobie należyty szacunek. Sytuacja odwraca się jednak, kiedy ona sama zaprasza Jae Ha do swojego domu…

Myślę, że nie trzeba było wiele, aby „Misbehavior” stało się thrillerem erotycznym, ale zaskakująco takie sceny między Kim Ha Neul a trzynaście lat młodszym od niej Lee Won Geunem nie są na tyle intensywne, aby przyciągać widzów szukających takich bodźców. Za to atmosferę i napięcie między dwiema po cichu rywalizującymi ze sobą bohaterkami można kroić nożem. Hyo Joo i Hae Young są oczywistymi przeciwieństwami. Poczynając od stylu oraz podejścia do pracy, a kończąc na drugiej strony medalu, kiedy okazuje się, że Hae Young wcale nie jest taką beztroską, naiwną dziewczyną poniekąd czerpiącą przyjemność z uwagi licealistów, a dążąca do perfekcji i uznania przez innych Hyo Joo w gruncie rzeczy nie zauważa detali, będąc zaaferowaną wyłącznie sobą. Dlatego jest to taki ciekawy kontrast, kiedy sytuacja, w jakiej znajduje się główna bohaterka, może wzbudzać empatyczne reakcje, ale nie ona sama, będąc jednocześnie smutną ofiarą i niespodziewaną mścicielką.

Lee Won Geun gra w tej historii jedynie kość niezgody między dwiema kobietami, łatwo zmieniając strony, jak mu wygodnie w danej chwili. Prawdę mówiąc, oczekiwałam po jego występie dużo więcej, jednak trzeba go sprowadzić jedynie do impulsu oddziałującego na Hyo Joo i Hae Young, a sam posiada może jedną bardziej emocjonalną scenę, która przypomina, że jednak gra człowieka, a nie obiekt. Tak czy siak w ogólnym rozrachunku „Misbehavior” rozwija się w dość ciekawy sposób, choć oczywiście zawsze mogło być „lepiej”, bardziej intensywnie. Pewnie można się spodziewać po tym filmie kontrowersji, balansowania na granicy przyzwoitości, ale dość niespodziewanie sceny erotyczne lub przemocy są przytłumione (choć niepozbawione elementu szoku) na rzecz gęstniejącego pojedynku psychologicznego między dwiema głównymi bohaterkami i rosnącego poczucia dyskomfortu oraz niepewności.

Zdobyte nagrody

2017 Chunsa Film Awards:

  • najlepsza aktorka drugoplanowa – Yoo In Young

2017 Korean Film Shining Star Awards:

  • nagroda popularności dla Yoo In Young

Reklamy

Written by Miica

Była studentka filologii koreańskiej, wielka fanka koreańskiego kina i dram.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.