Tegoroczna edycja międzynarodowego festiwalu filmowego w Busanie skończy się na dniach – impreza trwająca od 4 października wyświetli „Master Z: The Ip Man Legacy” w reżyserii Yuen Woo-pinga jako ostatni film galowy za dwa dni, 13 października. Drugiego dnia festiwalu rozdano po raz dwudziesty siódmy nagrody Buil Film Awards. To wszystko byłoby warte może tylko krótkiego streszczenia i masy zdjęć z czerwonego dywanu, któremu tym razem nie przeszkodził zbliżający się do wybrzeży Busanu tajfun, ale trudno nie spoglądać na tegoroczny festiwal bez porównywania do poprzednich edycji naznaczonych politycznymi konfliktami mających swój początek w prezentacji kontrowersyjnego dokumentu „The Truth Shall Not Sink With Sewol” w 2014 roku.

Od tamtego czasu organizatorzy Busan International Film Festival walczyli głównie o to, żeby nie zniknąć z kalendarzy pomimo bycia najważniejszym wydarzeniem filmowym w Azji. To było głównym zadaniem przewodniczącego Kim Dong Ho i dyrektorki Kang Soo Yeon, którzy zrezygnowali ze swoich funkcji wraz z zakończeniem zeszłorocznego festiwalu i zostały one przywrócone po zmianie rządu dwóm nazwiskom tożsamymi z Busan International Film Festival od samego jego założenia – Lee Yong Kwanowi i Jayowi Jeonowi.

Tym samym wszelkie wysiłki zostały włożone w to, aby tegoroczna edycja festiwalu była „porządna” – jej program nie podejmuje zbyt dużych eksperymentów artystycznych, ale podkreśla różnorodność kulturową Azji i jej różne tożsamości, zawierając m.in. pierwszy film z Kirgistanu w historii Busan International Film Festival. Widać to doskonale również w wyborze tytułu otwierającego festiwal – „Beautiful Days” w reżyserii debiutującego w formie fabularnej Jero Yuna jest historią o zbiegłej z Korei Północnej kobiecie i jej porzuconym synu.

Lee Na Young w „Beautiful Days”

Buil Film Awards, zaczynające tak na dobrą sprawą jesienny sezon galowy w Korei pod względem filmów, zostały rozdane 5 października, obdarzając laurami dość przewidywalny miks blockbusterowego kina gatunkowego, hitów box office’u i niezależnych tytułów. Największym zwycięzcą okazało się być wyświetlane poza konkursem w Cannes „The Spy Gone North” Yoon Jong Bina, zgarniając główną nagrodę dla najlepszego filmu, a poza tym dla Lee Sung Mina i Joo Ji Huna za ich rolę, jak i techniczne za scenariusz oraz kierownictwo produkcji. Z pewnością będzie to tytuł powtarzający się na nadchodzących galach nagród filmowych obok „Believer”, „Burning” lub hitowego dyptyku „Along With The Gods”. Oto lista zwycięzców:

Najlepszy film:

1987: When the Days Comes
Burning
Claire’s Camera
The Fortress
THE SPY GONE NORTH

Najlepsza reżyseria:

Hwang Dong Hyuk (The Fortress)
Jang Jun Hwan (1987: When the Days Comes)
Kim Yong Hwa (Along With The Gods: The Two Worlds / Along With The Gods: The Last 49 Days)
LEE CHANG DONG (Burning)
Yoon Jong Bin (The Spy Gone North)

Najlepszy nowy reżyser:

JEON GO WOON (Microhabitat)
Kang Yoon Sung (The Outlaws)
Kim Soo Jung (A Blue Mouthed Face)
Lim Dae Hyung (Merry Christmas, Mr. Mo)
Moon Sori (The Running Actress)

Najlepszy aktor:

Hwang Jung Min (The Spy Gone North)
Ki Joo Bong (Merry Christmas, Mr. Mo)
Kim Yoon Seok (1987: When The Day Comes)
LEE SUNG MIN (The Spy Gone North)
Yoo Ah In (Burning)

Najlepsza aktorka:

Esom (Microhabitat)
KIM HEE AE (Herstory)
Kim Tae Ri (Little Forest)
Na Moon Hee (I Can Speak)
Yeom Jung Ah (The Mimic)

Najlepszy aktor drugoplanowy:

Jo Woo Jin (1987: When the Day Comes)
JOO JI HUN (The Spy Gone North)
Kim Joo Hyuk (Believer)
Park Hae Jun (Believer)
Steven Yeun (Burning)

Najlepsza aktorka drugoplanowa:

Hong Seung Yi (Jamsil)
Jin Seo Yeon (Believer)
Jo Min Soo (The Witch)
KIM SUN YOUNG (Herstory)
Lee Joo Young (Believer)

Najlepszy nowy aktor:

KIM CHOONG GIL (Loser’s Adventure)
Kim Jun Han (Herstory)
Lee Ga Seob (The Seeds of Violence)
Lee Yi Kyung (Baby Beside Me)
Oh Seung Hun (Method)

Najlepsza nowa aktorka:

Jang Sun (Communication and Lies)
Jeon Jong Seo (Burning)
Jin Ki Joo (Little Forest)
KIM DA MI (The Witch)
Kim Ga Hee (Park Hwa Young)

Najlepszy scenariusz:

1987: When the Days Comes
Burning
I Can Speak
The Fortress
THE SPY GONE NORTH

Najlepsze zdjęcia:

1987: WHEN THE DAY COMES
Believer
Burning
The Fortress
Illang: The Wolf Brigade

Najlepsza muzyka:

1987: When the Day Comes
Believer
BURNING
The Fortress
The Sunset in My Hometown

Najlepsze kierownictwo produkcji:

Along With The Gods: The Two Worlds / Along With The Gods: The Last 49 Days
Believer

The Fortress
Illang: The Wolf Brigade
THE SPY GONE NORTH

Nagroda popularności:

D.O z EXO (Along With The Gods: The Two Worlds / Along With The Gods: The Last 49 Days)
KIM HYANG KI (Along With The Gods: The Two Worlds / Along With The Gods: The Last 49 Days)

Zdjęcia z czerwonego dywanu:

Reklamy

Written by Miica

Była studentka filologii koreańskiej, wielka fanka koreańskiego kina i dram.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.