2019 Asian Film Awards – nominacje

3 Komentarze

Wczoraj ogłoszono nominacje do 13-tych Asian Film Awards, które zostaną rozdane 16 marca w Macau. W zeszłym roku można było odnieść wrażenie, że koreańskie akcenty tych nagród były po prostu obowiązkowym elementem, skoro w najważniejszych kategoriach nominowano stale coś produkującego Hong Sang Soo, który moim zdaniem jest takim „bezpiecznym” wyborem, skoro większość jego filmów jest uznanych przez krytykę, ale niewiele się różni się od siebie. Tym razem też skupiono się na tytułach, które zagościły wiosną w Cannes, ale na przestrzeni ostatnich miesięcy odbiły się znacznie szerszym echem niż niszowe filmy Hong Sang Soo kiedykolwiek… Chodzi o „Burning” Lee Chang Donga oraz „Shoplifters” Koreedy Hirokazu.

Te dwa tytuły mogą się pochwalić największą liczbą nominacji do tegorocznych Asian Film Awards, a także znajdują się na shortlist do oscarowych nominacji dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego, które ostatecznie poznamy 22 stycznia. Jest to już największy sukces koreańskiego kina w tej kwestii, ponieważ dotąd żaden film nie dotarł tak daleko. „Shoplifters” z kolei zdobyło w zeszłym roku Złotą Palmę, ale też nie należy lekceważyć chińskojęzycznych nominacji, tak więc trudno jednoznacznie stwierdzić czy Lee Chang Dong będzie największym zwycięzcą wieczoru. Nominowany jest również Yoo Ah In za swoją główną rolę, który otrzymał zresztą w 2016 roku Next Generation Award na dziesiątej edycji Asian Film Awards za występy w „Veteran” i „The Throne”, jednakże myślę, że największe szanse są na to, że Lee Chang Dong wyjdzie w marcu z nagrodą za najlepszy film lub reżyserię. Obstawiam Yakusho Kojiego jako najlepszego aktora… Oczywiście w pozostałych kategoriach też znajdziecie inne koreańskie tytuły, ale trudno wypowiadać się na temat możliwych zwycięzców, kiedy nominacje są tak zróżnicowane:

Lista nominacji:

Najlepszy film:

Burning (Korea)
Dying to Survive (Chiny)
Jinpa (Chiny)
Sanju (Indie)
Shoplifters (Japonia)

Najlepsza reżyseria:

Lee Chang Dong (Burning, Korea)
Pema Tseden (Jinpa, Chiny)
Rajkumar Hirani (Sanju, Indie)
Koreeda Hirokazu (Shoplifters, Japonia)
Fruit Chan (Three Husbands, Hongkong)

Najlepszy aktor:

Yoo Ah In (Burning, Korea)
Xu Zheng (Dying to Survive, Chiny)
Aaron Kwok (Project Gutenberg, Hongkong/Chiny)
Ranbir Kapoor (Sanju, Indie)
Yakusho Koji (The Blood of Wolves, Japonia)

Najlepsza aktorka:

Zhao Tao (Ash is the Purest White, Chiny)
Samal Yeslamova (Ayka, Rosja/Niemcy/Polska/Kazachstan/Chiny)
Han Ji Min (Miss Baek, Korea)
Ando Sakura (Shoplifters, Japonia)
Chloe Mayaan (Three Husbands, Hongkong)

Najlepszy aktor drugoplanowy:

Zhang Yu (Dying to Survive, Chiny)
Kwon Hae Hyo (Hotel by the River, Korea)
Tsukamoto Shinya (Killing, Japonia)
Vicky Kaushal (Sanju, Indie)
River Huang (Tracey, Hongkong)

Najlepsza aktorka drugoplanowa:

Jin Seo Yeon (Believer, Korea)
Ding Ning (Cities of Lost Things, Tajwan)
Xu Qing (Hidden Man, Chiny/Hongkong)
Matsuoka Mayu (Shoplifters, Japonia)
Kara Wai (Tracey, Hongkong)

Najlepszy nowy aktor(ka):

Karata Erika (Asako I & II, Japonia)
Jeon Jong Seo (Burning, Korea)
Xie Zhang Ying (Cities of Lost Things, Tajwan)
Johnny Huang (Operation Red Sea, Chiny/Hongkong)
Huang Yao (The Crossing, Chiny)
Chan Charm Man (Three Husbands, Hongkong)

Najlepszy scenariusz:

Ash is the Purest White (Chiny)
Burning (Korea)
Dying to Survive (Korea)
Project Gutenberg (Chiny/Hongkong)
Sanju (Indie)

Najlepszy montaż:

Killing (Japonia)
Operation Red Sea (Chiny/Hongkong)
Project Gutenberg (Hongkong/Chiny)
Shadow (Chiny)
The Spy Gone North (Korea)

Najlepsze zdjęcia:

Burning (Korea)
Jinpa (Chiny)
Manta Ray (Tajlandia/Francja/Chiny)
Shadow (Chiny)
Tumbbad (Indie)

Najlepsza muzyka:

Believer (Korea)
Jinpa (Chiny)
Sanju (Indie)
Shadow (Chiny)
Shoplifters (Japonia)

Najlepsze kostiumy:

Hidden Man (Chiny/Hongkong)
Project Gutenberg (Hongkong/Chiny)
Punk Samurai Slash Down (Japonia)
Shadow (Chiny)
The Spy Gone North (Korea)

Najlepsze efekty specjalne:

2.0 (Indie)
Hidden Man (Chiny/Hongkong)
Operation Red Sea (Chiny/Hongkong)*
Project Gutenberg (Hongkong/Chiny)
Punk Samurai Slash Down (Japonia)

*nominacja dla Lee In Ho i Kang Tae Gyuna

Najlepsze kierownictwo produkcji:

Burning (Korea)
Hidden Man (Chiny/Hongkong)
Shadow (Chiny)
Shoplifters (Japonia)
Tumbbad (Indie)

Najlepszy dźwięk:

2.0 (Indie)
Burning (Korea)
Killing (Japonia)
Operation Red Sea (Chiny/Hongkong)
Shadow (Chiny)

Najlepszy nowy reżyser:

Yeo Siew Hua (A Land Imagined, Singapur)
Rima Das (Bulbul Can Sing, Indie)
Phuttiphong Aroonpheng (Manta Ray, Tajlandia/Francja/Chiny)
Ueda Shinichiro (One Cut of the Dead, Japonia)
Oliver Chan (Still Human, Hongkong)
Bai Xue (The Crossing, Chiny)

Patrząc na te nominacje, po raz kolejny zaczynam kalkulować w głowie, jakie filmy będzie okazja zobaczyć w tym roku w Warszawie na Festiwalu Pięciu Smaków, który blisko współpracuje z AFA Academy…? „Burning” już teraz jest wyświetlane w wybranych kinach studyjnych pod polskim tytułem „Płomienie”, dlatego zakładam, że obowiązkowym koreańskim tytułem na festiwalu może się okazać za parę miesięcy „The Spy Gone North”, które również znalazło się w 2018 roku w Cannes, tyle że poza głównym konkursem. A może „Believer” jako koreański remake hongkońskiego „Drug War”?

Jin Seo Yeon (i Kim Joo Hyuk) w „Believer”

Przy okazji jeszcze jeden news z rzekomo ogólnoazjatyckiej areny – rozdano dzisiaj Asian Television Awards i nagroda dla najlepszej aktorki telewizyjnej powędrowała do Kim Nam Joo za rolę w dramie „Misty”. Do tej pory nie miałam nawet pojęcia o istnieniu tej gali, bo patrząc na jej historię, dominują na niej produkcje z Singapuru, Tajwanu, Hongkongu i Chin. Jest to drugie takie wyróżnienie dla koreańskiej aktorki od dalekich czasów Kim Jung Eun w megahicie „Lovers in Paris” (SBS 2004-05) oraz druga większa nagroda dla Korei od 2012 roku, kiedy najlepszym serialem ogłoszono „The Princess’ Man” (KBS). jTBC jako stacja telewizyjna też zostało nagrodzone, całkowicie dominując w koreańskich nominacjach, które otrzymały głównie wspomniane „Misty” oraz „Pretty Noona Who Buys Me Food”.

Reklamy

3 comments on “2019 Asian Film Awards – nominacje”

  1. Cieszy mnie, żeBurning jest tak popularny. Choć jestem w lekkim szoku, że taka produkcja jest praktycznie wszędzie. Nie spodziewałam się tego. Ale dzięki za liste nominowanych. Z samych nominacji można znaleźć fajne, azjatyckie filmy.

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.