FLEXing na YouTubie – o popularności koreańskiego hip-hopu poza Show Me The Money i rozwoju mobile contents

Brak komentarzy

Po kilku miesiącach flex, singiel artystów wytwórni hip-hopowych Just Music i Indigo Music – Giriboya, Swingsa, Kid Milli i NO:ELa, wciąż znajduje się w pierwszej setce listy przebojów Melon Chart, natomiast (dosł. dding), druga piosenka wykonywana z kolei przez Jvcki Wai, Young B, Osshun Guma i Han Yo Hana jest w tym momencie w ścisłej dziesiątce. Już od paru lat można zauważyć, że dzięki programowi Mnetu „Show Me The Money” szeroko rozumiany hip-hop stał się poniekąd gatunkiem mainstreamowym w Korei, jednakże wraz z końcem kolejnych sezonów tego surivival show mijają też mody na konkretnych raperów… Producentom youtube’owej platformy Dingo Freestyle udało się jednak powtórzyć podobny sukces na liście Melon Chart na zdecydowanie dłuższą metę…

Chyba nie warto pisać kolejnych frazesów o tym, że zmieniła się kultura widzów, telewizja odeszła nieco do lamusa, a szczególnie młodzi Koreańczycy w celu rozrywki korzystają przede wszystkim ze smartfonów i komputerów… Wyczuli to producenci i reżyserowie, przerzucając się właśnie do internetu – wraz ze wzrostem liczby produkowanych webdram, pojawiły się też na YouTubie kanały takie jak Dingo, które oferują swoje oryginalne treści. Z początku próbowano zainteresować target nasto- i dwudziestolatków krótkimi formami wideo łączącymi cechy dram oraz reality show, ale z czasem zaczęły się pojawiać bardziej wyspecjalizowane siostrzane kanały. Jednym z nich jest Dingo Freestyle, skupiający się współczesnej koreańskiej kulturze hip-hopowej oraz ogólnie muzyce.

Najwyraźniej potrzeba było połączenia popularnych już artystów z nowymi formami audiowizualnym… Jednym z pierwszych większych sukcesów Dingo Freestyle, który stał się viralowy, było wykonanie na żywo piosenki Honmono przez Kid Milli i Black Nuta (z serii DF Live) okraszone wizualną oprawą godną oficjalnego teledysku (który nigdy nie powstał do tego utworu). Underground wyszedł do mainstreamu i choć trudno stwierdzić, czy miliony odsłon na YouTubie akurat tego filmiku są większą zasługą samej piosenki, jej wykonawców czy platformy, to jednak otworzyło to zupełnie nową drogę dla producentów Dingo Freestyle, którzy zaczęli zawiązywać współpracę z innymi artystami oraz wytwórniami hip-hopowymi.

W różnych wywiadach ludzie z DF podkreślają iffy jako prawdziwy test wód – niezwykle chwytliwy utwór Sik-K’a, ph-1 i Jay Parka, wyprodukowany przez modny duet GroovyRoom, stał się jednym z przebojów 2017 roku, który artyści H1gher Music wciąż wykonują na swoich koncertach, mając do tego nawet specjalną choreografię (patrz: ruchy Sik-K’a w refrenie).

Była to pierwsza kolaboracja Dingo Freestyle i danej wytwórni muzycznej na taką skalę – iffy zostało specjalnie napisane i nagrane jako projekt dla tej platformy, a po jego premierze na kanale pojawiły się również inne filmiki z udziałem artystów H1gher Music, nadając im pewne medialne persony, szczególnie Park Kyu Jungowi i Lee Hwi Minowi tworzącym duet producentów GroovyRoom, którzy następnie stali się najpopularniejszymi mentorami w drugim sezonie survival show „High School Rapper 2”. Serial promował utwór i na odwrót.

W ramach serii „iffyboyz” pojawiły się formy będące kompletną nowością na tle dotychczasowych tradycyjnych wywiadów, filmów z rodzaju behind the scenes lub specjalnych występów z serii „Mic Swagger”, która cieszy się od lat popularnością wśród fanów koreańskiego hip-hopu. Zapanowała całkowita dowolność artystyczna, a na kanale można było zobaczyć typowe kulisy produkcji, reality show z udziałem raperów, jak i fabularyzowaną, improwizowaną dramę z ph-1 w roli głównej. Artyści H1gher Music stali się powszechnie popularni nie tylko ze względu na swoją muzykę, ale również jako swego rodzaju „idole”, choć największym zwycięzcą w tym wszystkim jest Swings, który rzekomo sam wyciągnął rękę w stronę producentów Dingo Freestyle…

W 2017 roku mogło się wydawać, że założone przez niego Just Music z powrotem wróciło do bycia najmodniejszym hip-hopowym crew w Korei wraz z wydaniem drugiego compilation album „We Effect” i singla Carnival Gang, który, byłam przekonana, będzie piosenką roku:

Jednakże krótko po tym w wytwórnię uderzały kolejne skandale, kiedy raperom Billowi Staxowi i C Jammowi postawiono zarzuty o palenie marihuany, która jest nielegalna w Korei, a producent Genius Nochang po prostu zapadł się pod ziemię. Kiedy Just Music zostało postawione przed znakiem zapytania, na dobre imię Swingsa zaczęli pracować niezwykle płodny w 2018 roku Giriboy oraz młodsi artyści z podwytwórni Indigo Music. Hashtag #올해는우리꺼 (dosł. tłum. ten rok jest nasz), dodawany pod każdym jego postem na Instagramie, nie był gołosłowny – nowa generacja raperów Just Music i Indigo Music wydawała jeden album za drugim, a szerszej publiczności, niekoniecznie z tej hip-hopowej niszy, dali się poznać dzięki melodyjnemu flex, napisanemu w podobnym stylu, co iffy i z teledyskiem nakręconym na równie wysokim poziomie:

Jednocześnie na kanale DF zaczęły się pojawiać kolejne odsłony serii „GRboyz”, która zyskała jeszcze większą popularność niż „iffyboyz”. Przyznaję, że czegoś takiego jeszcze nie widziałam – pierwszy odcinek ukazujący proces powstawania flex przybrał formę mockumentary, w którym każdy z raperów przybrał kompletnie inny charakter niż sam posiada, co samo w sobie było komiczne, ale też można było parsknąć śmiechem na widok ich kiepskiego aktorstwa oraz momentów, w których nie mogli utrzymać swoich ról. Giriboy wykładający swoją absurdalną teorię hip-hopu stał się na tyle viralowy, że powtórzył rolę w zwiastunie do nadchodzącego trzeciego sezonu programu „High School Rapper” [link z angielskimi napisami], natomiast fanom bardzo podobała się zamiana ról oraz gnębienie Swingsa przez młodszych artystów w formie. Jak koreańskie poczucie humoru z „Gag Concert” do mnie nie przemawia, tak mogłabym oglądać „GRboyz” jako skecze…

Seria skończyło się na ośmiu odcinkach, ale fani mogą wyczekiwać kolejnych sezonów zarówno „GRboyz” jak i „iffyboyz”. Myślę, że warto się zastanowić nad synergią mobile contents kreowanych przez Dingo Freestyle oraz singli muzycznych, które jednocześnie będąc podkładem muzycznym tych filmików, promują siebie nawzajem. Nie wszystko spotkało się z takim samym sukcesem, bo na przykład utwór KitKat w wykonaniu Sik-K’a, ph-1, Haona i Woodie Gochild’a z H1gher Music to trochę bezmyślna próba powtórzenia formy i jednoczesnej reklamy produktu… Jednakże widać, że Dingo Freestyle robi dobrą robotę w przedostawaniu pewnych artystów do mainstreamu, szczególnie jeśli wspomniane na samym początku 띵 (Dding) z jednej strony można po prostu skreślić jako „drugą część” flex, ale przecież promuje innych artystów JM i IM, którzy w „GRboyz” przewijali się w rolach cameo…

Producenci tej platformy, ucieszeni sukcesem, planują współpracę z innymi koreańskimi wytwórniami (w komentarzach na YouTubie szczególnie gorąco zareagowano na filmik z artystami Mkit Rain…), a w dalekiej przyszłości międzynarodową ekspansję. Fani „czystego” undergroundu z pewnością nie byliby zachwyceni taką promocją ich ulubionych artystów, jednakże ma to niezaprzeczalne zalety… Sami artyści Indigo Music w wywiadach dziękują za zainteresowanie flex, ale przyznają, że jest to bardzo „łatwa”, „popowa” piosenka i proszą, aby rzucić też okiem na ich inne projekty muzyczne, które są przecież zgoła inne… A widać już pierwsze efekty domina – IndiGO z wydanego wcześniej compilation album „IM” wspięło się w zeszłym roku do pierwszej setki ogólnej listy przebojów po pewnym czasie, zupełnie niczym flex, jako bodajże jedyny hip-hopowy utwór niepowstały na potrzeby „Show Me The Money”, które co roku podczas swojej emisji ma spory wpływ na rankingi muzyczne. Czy może być większy kontrast do tego, co widać i słychać we flex?

 

Źródła:

  • [GRBOYZ 인터뷰①] „‚flex’ 음원차트 역주행, 모바일콘텐츠 힘 실감했죠” (@No Cut News)
  • [GRBOYZ 인터뷰②] 요즘 ‚더 흥한’ 네 남자, 스윙스·기리보이·키드밀리·노엘 (@No Cut News)
  • ‚iffy->flex->띵’ 딩고 프리스타일 „GRBOYZ 시즌2도 기대해 달라”[SS인터뷰] (@SportsSeoul)

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.