recenzje filmów

Green Fish

Znane też jako: Zielona ryba, Chorok Mulgogi, 초록 물고기

Na podstawie: pomysł oryginalny

Gatunek: dramat, gangsterski

Reżyseria: Lee Chang Dong

Premiera: 1997

Obsada: Han Seok Kyu, Shim Hye Jin, Moon Sung Geun, Myung Kye Nam, Song Kang Ho, Han Sun Kyu, Jung Jin Young, Oh Ji Hye

 

Po latach stopniowego uczenia się i odkrywania dzieł Lee Chang Donga doszłam do momentu, w którym w krótkim czasie mogłam obejrzeć mające niedawno premierę „Burning”, jego szósty film odbijający się jeszcze szerszym echem niż poprzednie oraz „Green Fish”, jego debiut reżyserski z 1997 roku. To chyba specjalna zasługa tego reżysera – wyciągać ze swoich aktorów absolutny szczyt gry, a w tym przypadku na długo przed Sol Kyung Goo i Moon Sori zrobił on gwiazdę kina z Han Seok Kyu.

Kiedy ledwie rok wcześniej był najlepszym nowym aktorem za występ w „Dr. Bong” i zagrał główną rolę w blockbusterze fantasy „The Ginkgo Bed”, szybko powrócił do współpracy z Shim Hye Jin w zgoła innych rolach… Han Seok Kyu wciela się w tym filmie w dwudziestopięcioletniego Mak Donga, który właśnie zakończył służbę wojskową i wraca do miejscowości rodzinnej, która zmieniła się nie do poznania przez prywatyzację terenów i budowę apartamentowców. W pociągu spotyka piękną Mi Ae (Shim Hye Jin), która jest napastowana przez mężczyzn, ale zamiast uratować ją z tarapatów sam zostaje pobity i pozostaje mu tylko jej czerwony szal oraz wspomnienie o niej. Niespodziewanie spotyka ją po raz kolejny w barze, w którym występuje. Dowiaduje się, że Mi Ae jest kochanką lokalnego gangstera Bae Tae Gona (Moon Sung Geun). Niezbyt utalentowany w czymkolwiek Mak Dong zostaje przyjęty do jego „rodziny” jako nowy podwładny i kiedy można sobie pomyśleć, że będzie to kolejny melodramat, w którym niski rangą gangster ma romans z dziewczyną swojego bossa, „Green Fish” okazuje się być nie tyle wyciskaczem łez, co fatalistycznym obrazem losu głównego bohatera, który podejmuje złe decyzje i płaci za to.

Mając w pamięci wszystko pomiędzy, co zrobiło na mnie olbrzymie wrażenie, szczególnie „A Peppermint Candy” i „Oasis”, łatwo jest kreślić porównania oraz szukać elementów wspólnych twórczości tego reżysera, które mogły ulec przemianie, a jeśli spojrzeć na „Green Fish” bez tego całego kontekstu, uważam go za film, który wpisuje się w ówczesną stylistykę jopok movies z silnym motywem melodramatycznym. Już prawie można go włożyć do worka typowych koreańskich filmów z lat 90., ale im dalej, tym bardziej można się zaskoczyć zamętem emocjonalnym oraz jego konsekwencjami, które ujęte są w bardzo sugestywne obrazy i sceny, mogące być nazywane „kultowymi”.

Mak Dong jest tragiczną postacią, która zostaje uwiedziona przez równie tragiczną Mi Ae niemogącą wyjść ze swojego destrukcyjnego związku z Tae Gonem. Jest młody, mało wie o świecie, a otacza go rozpadającą się rodzina samotnej matki, siostry, brata-alkoholika znęcającego się nad żoną, drugiego brata parającego się czymkolwiek i trzeciego z porażeniem mózgowym. Można było bardziej rozwinąć to tło w celu rozbudowania postaci Mak Donga, aczkolwiek jego rodzina pojawia się w dwóch kluczowych scenach, które zadają widzowi nieoczekiwany emocjonalny cios.

Poza nimi „Green Fish” to taki typowy film gangsterski, w którym sporo mordobicia, rozwija się wojna o teren, a nieznany wówczas Song Kang Ho jest jednym z najbardziej wrednych hyungów. Nie ma wyjścia z tego świata – kotłujące się w Mak Dongu emocje w końcu doprowadzają do zbrodni i konsekwentnie jego własnej tragedii, a Han Seok Kyu daje przejmujący popis aktorski, którego zwieńczeniem jest improwizowana scena w budce telefonicznej (którą zalinkowałam na dole zamiast zwiastunu). „Green Fish” wymyka się przez to sztywnym ramom gatunkowym, ale w o wiele subtelniejszy sposób niż współczesne koreańskie filmy łączące w sobie pozornie sprzeczne motywy. Jest to bardziej brutalny film niż typowy melodramat i zarazem bardziej dramatyczny oraz nieuchronnie smutny na poziomie samego głównego bohatera niż inne sagi gangsterskie o samotnej walce.

Zdobyte nagrody

33rd Baeksang Arts Awards:

  • najlepszy film
  • Top Excellence dla Han Seok Kyu
  • Top Excellence dla Shim Hye Jin
  • najlepszy nowy reżyser – Lee Chang Dong
  • najlepszy scenariusz

1997 Grand Bell Awards:

  • najlepszy aktor – Han Seok Kyu
  • najlepsza aktorka – Shim Hye Jin
  • najlepszy scenariusz
  • najlepsza muzyka
  • nagroda popularności dla Han Seok Kyu

1997 Blue Dragon Film Awards:

  • najlepszy film
  • najlepsza reżyseria
  • najlepszy aktor – Han Seok Kyu
  • najlepsze efekty specjalne
  • nagroda popularności dla Han Seok Kyu

1997 Golden Cinematography Awards:

  • Cinematography Silver Award
  • nagroda popularności dla Han Seok Kyu
  • nagroda popularności dla Shim Hye Jin

1997 Korean Association of Film Critics Awards:

  • najlepszy film
  • najlepszy aktor – Han Seok Kyu
  • najlepszy nowy reżyser – Lee Chang Dong
  • najlepszy scenariusz

Reklamy

0 komentarzy dotyczących “Green Fish

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

%d blogerów lubi to: