relacje i podsumowania wydarzeń

2019 Korean Music Awards

Słynny boysband BTS po raz drugi z rzędu zdobywa tytuł Artysty Roku na szesnastym rozdaniu Korean Music Awards, bijąc przy tym tegoroczny rekord nominacji, będąc jedynym zwycięzcą reprezentującym mainstreamowy kpop, a także otrzymując jeszcze dwie inne nagrody dla piosenki roku i najlepszej piosenki popowej, obie za utwór Fake Love. W sumie mogłabym powtórzyć dokładnie te same opinie, jakie napisałam przy okazji zeszłorocznej edycji tych nagród – przede wszystkim że jury (wciąż w większości undergroundowych) Korean Music Awards zdaje się kompletnie otworzyć na artystów kpopowych, których garstka pojawia się w nominacjach, ale zauważam pewnie takie przesunięcie gatunkowe w kontraście do poprzednich edycji…

Trudno oczywiście zaprzeczać sukcesowi BTS, których muzyka jest chwalona przede wszystkim za jednolity, dokładnie zgłębiany koncept, co właśnie odróżnia ich od innych „cookie cutter” boysbandów, których wytwórnie skupiają się przede wszystkim na powierzchownej interpretacji konceptu rozumianego po prostu jako wygląd przy danym comebacku. Dodam, że dlatego właśnie znudziłam się kpopem dorastając, mimo że był moim „wszystkim” w liceum.

Tego samego dnia BTS odebrali wcześniej Daesanga na gali E-Daily Culture Awards, tak więc Twitter eksplodował od gratulacji fanów, a mi było tym trudniej znaleźć jakiekolwiek inne informacji na temat dzisiejszego rozdania Korean Music Awards, które odbyło się bez transmisji telewizyjnej, dopóki po paru godzinach nie pojawił się na Naverze dosłownie jeden artykuł podsumowujący całe wydarzenie. Najwyraźniej to właśnie jest los tych wszystkich głodujących muzyków, którymi nikt się nie interesuje pomimo wyróżnień na poważanych Korean Music Awards? (przypominam 2017 rok, w którym Lang Lee po otrzymaniu statuetki za najlepszą piosenkę folkową ze zgorzknieniem wspomniała, że może ją sprzedać, aby mieć za co żyć w następnym miesiącu)

Z drugiej strony przyznaję, że sama nie przywiązuje aż tak wielkiej wagi do tej gali, chociaż pewne takie poczucie „dziennikarskiego obowiązku” nakazuje mi wspominać o Korean Music Awards jako jedynych w Korei niekomercyjnych nagrodach, które nie nagradzają wyników sprzedaży oraz uwzględniają naprawdę szeroki wachlarz gatunków muzycznych, w tym tak niszowych, jak koreańską scenę metalową. Po prostu patrząc na wyniki tegorocznej edycji, nie odczuwam ekscytacji związanych z odkrywaniem jakiś nowych perełek muzycznych, na które jak mogłabym natrafić w innym wypadku? Zabrakło dla mnie jakiegoś super-debiutanta na miarę zespołu Se So Neon z zeszłego roku, a kategorie hip-hopu i R&B, czyli reprezentujące to, czego najwięcej słucham, po raz kolejny tak jakby na przekór popularyzacji tych gatunków dzięki programom telewizyjnym zostały wypełnione nominacjami artystów z głębokiego undergroundu i paradoksalnie jednym ukłonem w stronę HAONa, zwycięzcy drugiej edycji „High School Rapper” (tym razem zabrakło nominacji dla uczestników „Show Me The Money”, ale zakładam nagrody dla utworu Good Day na Korean Hip-Hop Awards w przyszłym miesiącu…).

Byłam przekonana o zwycięstwie XXX, duetu rapera Kim Ximyi i producenta FRNKa, ponieważ reprezentują naprawdę awangardowy, wyjątkowy na tle koreańskiej sceny hip-hopowej rodzaj eksperymentalnej muzyki łączącej rap oraz glitch. Mogliby równie dobrze pojawić w elektronicznych nominacjach, które wraz z odejściem kpopu od autotune’u stają się coraz bardziej eksperymentalne, a mniej taneczne, zresztą posłuchajcie nagrodzonego Ganju Gok:

Jeśli chodzi o samą elektronikę, album „Damn Things” od Yeseo jest jednym z najczęściej słuchanych przeze mnie płyt w tamtym roku, dlatego go polecam. Uznawałam ją wcześniej za artystkę PBR&B, ale na chwilę odeszła od kojących, zmysłowych melodii w takie bardziej zadziorne i wyszedł z tego naprawdę interesujący efekt. Zresztą miło widzieć, że gatunki te (R&B, soul, elektronika) od jakiegoś czasu są wykorzystywane ze znakomitymi rezultatami przez inne artystki – debiutancki album Jclef „flaw, flaw” jest również wart uwagi oraz wprowadza pewien taki powiew świeżości w gatunku dominowanym na szeroką skalę przez Crusha, Jay Parka i innych.

Na koniec tylko chciałabym jeszcze wspomnieć o Mommy Son, komicznej postaci z siódmej edycji „Show Me The Money”, która z jednej strony stała się internetowym memem, a z drugiej osiągnęła niewyobrażalny komercyjny sukces poza tym programem, zadając mu cios. Zacytuję tutaj Yoo Ah Ina z jego Instagrama – „It is the newest performing art of the K-hip hop scene that chews ‘media’. And it’s in the media again„. Nominacja do piosenki roku, jak i kolejne na nadchodzących Korean Hip-Hop Awards zdają się być trochę prztyczkiem w nos dla innych, „poważniejszych” raperów, ale też zastanawiam, kiedy się skończy ten cały gag…

 

Lista zwycięzców:

Sekcja ogólna:

Album roku:

Mid-Air Thief, „Crumbling”
Life and Time, „Age”
BTS, „Love Yourself: Answer”
Say Sue Me, „Where We Were Together”
Jang Pil Soon, „soony eight”
Huckleberry Finn, „Aurora People”

Piosenka roku:

Mommy Son – Shonen Jump (feat. Bae Ki Sung)
BTS – Fake Love
BTS – IDOL
Say Sue Me – Old Town
Kiha & The Faces – That’s Just What You Think
hyukoh – LOVE YA!

Osobiście zjawiający się na gali BTS (w porównaniu do zeszłego roku)

Artysta roku:

Kim Sawol
BTS
Say Sue Me
Sunji Lee
Jang Pil Soon

Nowy artysta roku:

HAON
Jclef
Mothervibes
Motte
AIRY
Wussami

Sekcja gatunkowa:

Best Rock:

Album:
Life and Time, „Age”
SUPERSTRING, „Architecture”
Asian Chairshot, „IGNITE”
H a lot, „H a lot”
Plugged Classic, „Sabai”

Piosenka:
Life and Time – Jamsugyo?
Asian Chairshot – Round and Round
H a lot – If You Ask Me
H a lot – Prom
Hangsuk & Boogiemonster – I’m Fat

Best Modern Rock:

Album:
ADOY, „LOVE”
DECADENT, „DECADENT”
Say Sue Me, „Where We Were Together”
Jaurim, „Jaurim”
Huckleberry Finn, „Aurora People”

Piosenka:
Night Off – Review
Say Sue Me – Old Town
Kiha & The Faces – That’s Just What You Think
Huckleberry Finn – Who Is It
hyukoh – LOVE YA!

Zwycięzcy w pełnym rynsztunku na scenie!

Best Metal&Hardcore:

Album:
DARK MIRROR OV TRAGEDY, „THE LORD OV SHADOWS”
Day of Mourning, „This Too Will Pass”
Noeasy, „Triangle”
MEMNOCH, „COMMAND HALLUCINATION”

Best Pop:

Album:
BoA, „WOMAN”
BTS, „Love Yourself: Answer”
Uhm Jung Hwa, „The Cloud Dream of the Nine”
Lee Moon Sae, „BETWEEN US”
Lee Jin Ah, „Jinah Restaurant Full Course”
Jang Pil Soon, „soony eight”

Piosenka:
ADOY – Wonder
Red Velvet – Bad Boy
BTS – Fake Love
BTS – IDOL
Heize – Jenga (feat. Gaeko)

Best Dance&Electronic:

Album:
Two Tone Shape, „Shapes”
Mid-Air Thief, „Crumbling”
Lofibaby, „N”
Byul.org, „Nobody’s Gold”
YESEO, „Damn Rules”
KIRARA, „Sarah”

Piosenka:
Pure 100% – Apollo
Two Tone Shape – Color Penetration
Aseul – Seoul Girl
YESEO – Honey, Don’t Kill My Vibe
KIRARA – Worries

Best Rap&Hip-Hop:

Album:
JUSTHIS & Paloalto, „4 the Youth”
XXX, „LANGUAGE”
Bassagong, „TANG-A”
ILLINIT, „Cosmos”
JaeDal, „Period”

Piosenka:
HAON – Boong Boong (feat. Sik-K)
JUSTHIS & Paloalto – Switch
XXX – Ganju Gok
Mommy Son – Shonen Jump (feat. Bae Ki Sung)
Hwaji – Nappe

Best R&B&Soul:

Album:
Horim, „METROCITY”
Jclef, „flaw, flaw”
Naul, „Sound Doctrine”
SUMIN, „Your Home”
Hippy was Gipsy, „Language”

Piosenka:
Jclef – One Hour Before the Earth’s Destruction
SUMIN – Your Home (feat. Xin Seha)
George – gohaegoback
Hoody – Sunshine (feat. Crush)
Hippy was Gipsy – Bed

Best Folk:

Album:
Kang Asol, „The Day of Love”
Kim Dong San, „Seoul Suwon Story”
Kim Sawol, „Romance”
Kim Haewon, „Sea and Myself”
YUHA, „Young People”
Hwang Puha, „Self-Portrait”

Piosenka:
Kang Asol – Island
Kim Sawol – Someone
YUHA – The Worker
Jang Pil Soon – Night Sea
Hwang Puha – Self Portrait

Best Jazz&Crossover:

Album jazzowy:
Yoo Sun Nam, „Strange, But Beautiful You”
Youngjoo Song, „Late Fall”
Bongwool Lee, „My Singing Fingers”
Sunji Lee, „SONG OF APRIL”
Sumin Jung, „Neo-liberalism”

Album crossoverowy:
near east quartet, „near east quartet”
Kim Sora, „A Sign of Rain”
Park Ju Won, „The Last Rumba”
Park Jiha, „Philos”
Shin Hyunpil, Ko Heean, „Dear Chopin”

Performance:
near east quartet – near east quartet
Ko Heean Trio – Dancing Without Moving
SooJin Suh – Strange Liberation
Youngjoo Song – Late Fall
Jungsu Choi Tiny Orkester – Tschuss Jazz Era

Lifetime Achievement Award:

piosenkarka Yang Hee Eun

1 komentarz dotyczący “2019 Korean Music Awards

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

%d blogerów lubi to: