2019 Korean Hip-Hop Awards

2 Komentarze

20 marca zostały rozdane trzecie oficjalne Korean Hip-Hop Awards organizowane przez strony Hiphopplaya i HiphopLE. Postarałam się nawet sama w nich zagłosować, mając jasne pojęcie, co jest obecnie popularne w koreańskim hip-hopie, który jest już jak najbardziej mainstreamowy…

Trochę mi szkoda, że uwielbiany przeze mnie w zeszłym roku, bardzo płodny Kid Milli pomimo tak ważnych nominacji do miana Artysty Roku i Albumu Roku, załapał się tylko na pomniejsze nagrody jako członek ekipy Indigo Music, którzy przy okazji swojego pierwszego compilation album nagrali hitowe IndiGO, będące takim YGGR zeszłego roku… Trudno jednak podważać znaczenie i uznanie eksperymentalnego albumu duetu XXX, „Language”, którzy są zdecydowanie ponad „zidolizowaną” w Korei sceną hip-hopową lub pozycję The Quietta, który został Artystą Roku… Z jego pokolenia tylko on i Paloalto nadążają jeszcze za trendami lub wręcz je kreują, kiedy sam Kid Milli po różnych elektronicznych eksperymentach na swojej najnowszej EPce „Life” przypomina mi właśnie Q, będąc bardziej introspektywnym w tekstach i „klasycznym” w muzyce.

The Quiett

Warto zauważyć przy tym pewne takie przesunięcie – Jay Park, który był Artystą Roku dwa lata z rzędu oddał tę pałeczkę Quiettowi, który dzięki programom survivalowym wyrobił sobie personę „ojca chrzestnego koreańskiego hip-hopu”. Z kolei AOMG i H1gher Music nie są już najpopularniejszymi wytwórniami, kiedy gwałtownie wzrosła popularność artystów Indigo Music dzięki mobile contents produkowanym przez Dingo. Ich obecność jest mocno widoczna w nominacjach do tegorocznych Korean Hip-Hop Awards – „popowe” flex nagrane na potrzeby kanału Dingo Freestyle zarobiło dla nich krocie i kandydowało do mian Utworu Roku i Kolaboracji Roku obok wspomnianego IndiGO, ale chyba najbardziej zaskoczyła mnie nominacja dla Jvcki Wai…

Ogólnie mogłabym powiedzieć, że te wszystkie nominacje i zwycięstwa są dla mnie oczywiste jako casualowego słuchacza koreańskiego rapu, który lubi to co popularne i wpadające muzycznie w ucho, nie przywiązując największej wagi do strony lirycznej, natomiast bardzo rozbawiło mnie ogólne oburzenie na koreańskiej scenie hip-hopowej w momencie ujawnienia nominacji do 2019 Korean Hip-Hop Awards. Egocentryzm i flexing osiągnęły szczyt, a wielu raperów, którzy się nie załapali, bez ogródek wyrażali swoje niezadowolenie na social media. Spośród nich mogę przytoczyć Swingsa, który pomimo nominacji do miana Artysty Roku za prowadzenie Just Music, Indigo Music i Wedaplugg Records był wściekły, że jego albumy nie zostały docenione, podobnie Changmo oraz sam NO:EL ze wspominanego IM, który jest doceniany w biznesie za dwa dobre albumy w tak młodym wieku, ale nikt go nigdy nie nominował nawet do nagrody dla nowicjusza. Komedią stała się jednak reakcja Ja Mezza, który opublikował na swoim Instagramie filmik, jak niszczy cały niesprzedany zapas swojego albumu „GOØDevil„…

Kilka dni później rozpoczął sprzedaż „limited damaged edition” swojej płyty, którą (z litości?) skupywali głównie inny raperzy.

Paloalto z zapasem „GOØDevil” dla znajomych, rodziny i psa

Czy tegoroczne wyniki Korean Hip-Hop Awards są naprawdę aż tak kontrowersyjne…? Inni powinni chyba wziąć przykład z Kim Ximyi i FRNKa tworzących duet XXX – siedzą w głębokiej, awangardowej niszy eksperymentalnego rapu, a zgarniają nagrody (wcześniej również na Korean Music Awards) i są prawdziwymi idolami innych raperów.

Lista zwycięzców:

Artysta Roku:

Jay Park
Giriboy
Kid Milli
Paloalto
THE QUIETT
Swings

Nowy Artysta Roku:

Coogie
George
HAON
Jclef
Uneducated Kid
Zene the Zilla

Album Roku:

Baetsagong, „탕아”
illinit, „Cosmos”
Kid Milli, „Ai, The Playlist”
Paloalto & Justhis, „4 The Youth”
The Quiett, „glow forever”
XXX, „Language”

Utwór Roku:

Giriboy, Kid Milli, NO:EL, Swings – flex
Jvcki Wai – Enchanted Propaganda
JUSTHIS, KID MILLI, NO:EL, YOUNG B – IndiGO
Loopy, Kid Milli, ph-1 feat. Paloalto – Good Day
Mommy Son – 소년점프
XXX – Sujak

R&B Album Roku:

Colde, „Wave”
Hippy Was Gypsy, „언어”
Horim, „Metrocity”
Jclef, „flaw, flaw”
Naul, „Sound Doctrine”
SUMIN, „Your Home”

R&B Utwór Roku:

DEAN – Instagram
George – gohaegoback
Horim – Sug4r (feat. Paloalto)
Jclef – 지구 멸망 한 시간 전
Soma – 꽃가루
Sumin – Your Home (feat. Xin Seha)

Najbardziej niedoceniony album roku:

Jaedal, „Period”
Jjangyu, „KOKI7”
Lee Suho, „Entertain”
Mild Beats, „Secondhand Smoking”
Moldy, „Internet KID”
ODEE X VIANN, „Open Monday”

Producent Roku:

Code Kunst
Frank
GIRIBOY
Gray
GroovyRoom
Woogie

Kolaboracja Roku:

Baetsagong – 탕아 (feat. J-Tong)
Drunken Tiger – 이름만 대면 (feat. MC Meta & Dok2)
Giriboy, Kid Milli, NO:EL, Swings – flex
JUSTHIS, KID MILLI, NO:EL, YOUNG B – IndiGO
Loopy, Kid Milli, ph-1 feat. Paloalto – Good Day
Sumin – Your Home (feat. Xin Seha)

Teledysk Roku:

Baetsagong – Rodeo [link]
Balming Tiger – I’m Sick [link]
Giriboy, Kid Milli, NO:EL, Swings – flex [link]
Jaedal – Tree [link]
MOMMY SON – 소년점프 [link]
Sultan of the Disco – 통배권 [link]

Wytwórnia Roku:

AOMG
H1gher Music
Hi-Lite Records
INDIGO MUSIC
Mkit Rain
WYBH

Zdjęcia z czerwonego dywanu:

Reklamy

2 comments on “2019 Korean Hip-Hop Awards”

  1. Jedynym zaskoczeniem dla mnie była nagroda za najlepszy teledysk dla MOMMY SON. Ale ja prosty człowiek jestem, może nie do końca do mnie mv przemówiło. Miałam problem z wyborem najlepszego artysty, ale po przesłuchaniu raz jeszcze ulubionych piosenek faktycznie The Quiett również dla mnie staje się numerem jeden.

    Polubienie

Odpowiedz na Miica Anuluj pisanie odpowiedzi

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.