Globalizacja w koreańskim kinie – inwestycje zagranicą i angaże zagranicznych aktorów

Brak komentarzy

W ostatnich dwóch filmach, które zrecenzowałam, można zauważyć, że zawierają w swoich obsadach „hollywoodzkich” aktorów. „Take Point” jest jednym z tych tytułów, które nie robią o to większego szumu, natomiast „Default” dla kontrastu reklamuje się rolą drugoplanową francuskiego aktora Vincenta Cassela. Jaki nie byłby plan marketingowy, szczególnie w 2018 roku pojawiło się więcej koreańskich produkcji z rolami zagranicznych aktorów, aniżeli by mówić o eskapadach koreańskich gwiazd do Hollywoodu.

Oprócz wspomnianych tytułów mamy jeszcze występującego na Broadwayu Jareda Grimesa, który zagrał jedną z głównych ról w „Swing Kids”. To już trzy tytuły z jednego roku, wśród których „Take Point” i „Swing Kids” posiadają szerszą obsadę zagranicznych aktorów. Być może warto przy tym zaznaczyć, że nieazjatyckich, co stanowi kolejny krok ku globalizacji koreańskiego kina po „hollywoodzkich” eskapadach trzech największych reżyserów i ich ekip kilka lat temu – Park Chan Wooka („Stoker”, 2013), Bong Joon Ho („Snowpiercer”, 2014 i „Okja”, 2017) oraz Kim Ji Woona („The Last Stand”, 2013).

Mające premierę w 2016 „Operation Chromite” wzbudziło przy zapowiedziach olbrzymie zainteresowanie, ale też pewne zamieszanie – czy to oznaczało, że Lee Jung Jae dostał się wreszcie do Hollywoodu, czy Liam Neeson naprawdę zagra w koreańskim filmie? Obecnie nie ma już wątpliwości, że koreańskie firmy produkcyjne i dyrektorzy castingów mają swoje wtyki oraz umiejętności, aby zainteresować „egzotycznymi” rolami aktorów spoza Azji. W nadchodzącym sequelu „Operation Chromite” – „Battle of Jangsari”, Megan Fox zagra reporterkę wojenną Marguerite Higgins. To raczej coś nowego w jej karierze, co nie?

Może się nasuwać pytanie, ile zapłacono tym wszystkim aktorom, aby ściągnąć ich na drugi koniec świata, ale choć tego do końca nie wiadomo, w wielu przypadkach podkreśla się, że im samym spodobały się role lub byli zainteresowani wizją zagrania w koreańskim filmie, znając Park Chan Wooka lub Bong Joon Ho. Mnie osobiście zastanawia, jakie mogą mieć wrażenia, pracując w zupełnie innym środowisku produkcyjnym niż dotychczas i kraju o innej kulturze… Zapowiedziane jest więcej takich współpracy, więc chyba można z ulgą odetchnąć – minęły czasy, w których role zagranicznych postaci w koreańskich filmach grali pozbawieni talentu aktorskiego ludzie sprawiający wrażenie złapanych z ulicy…

Co ciekawe, to otwarcie się na zagraniczne rynki jest obustronne. Koreańskie firmy inwestują nie tylko w koprodukcje z sąsiadującymi krajami azjatyckimi będącymi głównymi konsumentami Hallyu, ale odkrywają potencjał na zupełnie nowych dla nich rynkach. CJ E&M założyło swoją filię w Turcji, czego pierwszym efektem jest film „Hot Sweet Sour” (oryg. Acı Tatlı Ekşi) będący remakiem z kolei chińsko-koreańskiej koprodukcji „A Wedding Invitation”. Koreański content zdaje się być popularny w tym kraju ze względu na zamiłowanie Turków do romansów oraz młodego profilu społeczeństwa.

Poza CJ E&M również Showbox zainwestowało w produkcję amerykańskiego filmu „Greta” i indonezyjskiego „Forever Holiday in Bali”. Firma chce się skupić konkretnie na tych krajach – Stanach Zjednoczonych, Indonezji oraz Chinach we współpracy z Huayi Brothers.

Czy oznacza to, że wkrótce zobaczymy koreańskich aktorów w różnych światowych filmach na tej samej zasadzie, na jakiej do Korei są sprowadzani Vincent Cassel lub Jennifer Ehle? Już w swoim tekście na temat Ma Dong Seoka wspomniałam, że zainteresował się nim Hollywood po sukcesie „Train to Busan”, lecz wydaje mi się, że w szerszym obrazie przeszkodą dla koreańskich aktorów może się stać bariera językowa.

Źródła:

  • Huh Nam-woong, A New Generation of Foreign Actors Co-starring in Korean Films: Stepping stone to the Asian market, „Korean Cinema Today Vol. 33”, luty 2019, s. 24-27
  • Song Soon-jin, CJ E&M Enters Turkey With Hot Sweet Sour, „Korean Cinema Today Vol. 30”, luty 2018, s. 64-65
  • Song Soon-jin, Showbox, One Step Towards The Global Market: Collaborations with Hollywood and Indonesia, „Korean Cinema Today Vol. 30”, luty 2018, s. 66-67
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.