Cannes 2019 i koreański film, którego się wszyscy spodziewali

Brak komentarzy

Dzisiaj, 18 kwietnia, został ogłoszony oficjalny program tegorocznej edycji czyli 72-go Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes, który będzie się odbywał w dniach 14-25 maja. Zgodnie z przewidywaniami wszelkich krytyków i filmowych insiderów, w konkursie głównym znalazł się najnowszy film Bong Joon Ho„Parasite”.

W zeszłym roku poważnym pretendentem do Złotej Palmy było „Burning” Lee Chang Donga, natomiast edycja sprzed dwóch lat była frekwencyjnie rekordowa dla filmów z Korei, choć wypełniona stałym bywalcem festiwalu, Hong Sang Soo, i właśnie poprzednim filmem Bong Joon Ho, netfliksową „Okją”. Widać zatem jasny klucz wyboru, który skupia się na wąskim kręgu znanych międzynarodowo reżyserów, ale kto by na to narzekał? Bong Joon Ho ma za sobą całkiem sporo doświadczeń z Cannes – wyświetlano jego filmy „The Host” (2006), „Mother” (2009) oraz wspomniane „Okja” (2017), a w 2011 roku zasiadał w jury festiwalu.

Prawdę mówiąc, nie spodziewam się wielkich nagród dla „Parasite”, gdyż koreańskie kino jakoś tak nie ma do nich szczęścia, dopóki Quentin Tarantino nie wywiera nacisków… W ostatnich latach bardzo głośne „The Handmaiden” (2016) i „Burning” (2018) nie załapały się na tę najważniejszą Złotą Palmę, a w tym roku w konkursie głównym Bong Joon Ho będzie rywalizował z takimi „ulubieńcami” jak na przykład Jim Jarmusch („The Dead Don’t Die”), Pedro Almodóvar („Pain and Glory”), Xavier Dolan („Matthias and Maxime”) czy Ken Loach („Sorry We Missed You”)…

Tak czy siak czy mogłabym sobie pomarzyć o szansach Song Kang Ho na nagrodę aktorską…? Uważam, że prędzej czy później dostąpi takiego międzynarodowego zaszczytu, chociażby za całokształt. Był już we Francji wielokrotnie, jako członek obsady „The Host” (2006), „Secret Sunshine” (2007), „The Good, The Bad, The Weird” (2008) i „Thirst” (2009), ale dla reszty głównej obsady „Parasite”, czyli Lee Sun Gyuna, Jo Yeo Jung, Choi Woo Shika i Park So Dam, będzie to pierwszy raz. Całkiem ładnie się to wszystko zbiega z czasem, gdyż 3 maja na Netfliksie będzie miał premierę inny film z Lee Sun Gyunem, „Jo Pil Ho: The Dawning Rage” („Bad Lieutenant”) w reżyserii Lee Jung Buma, wciąż słynącego z wielkiego sukcesu „Ahjussi”.

Poza tym jak co roku sekcja Midnight Screenings w Cannes powierzona jest koreańskim thrillerom i kryminałom, tak jakby potwierdzając ich rolę w światowym kinie. Pałeczkę po „The Target” (2014), „Office” (2015), „Train to Busan” (2016), „The Merciless” i „The Villainess” (oba 2017) oraz „The Spy Gone North” (2018) przejmie reżyser Lee Won Tae wraz ze swoim „The Gangster, The Cop, The Devil”.

W poszczególne postacie gangstera, detektywa i seryjnego zabójcy wcielają się umięśniony ulubieniec wszystkich Ma Dong Seok, wciąż trochę niedoceniany Kim Moo Yeol oraz Kim Sung Kyu, który dał się szerzej poznać dzięki filmowi „The Outlaws” oraz serialowi Netfliksa, „Kingdom”. Pewnie film ten pojawi się kilka miesięcy później w polskich kinach studyjnych na rzadkich seansach…

Ogłoszenie tegorocznego programu w Cannes zbiegło się również z pojawieniem się innego, bardzo ważnego newsa dotyczącego Ma Dong Seoka, a mianowicie że wreszcie udało się go zwabić do Marvel Cinematic Universe, odkąd tylko Hollywood zwróciło oczy w jego stronę po sukcesie „Train to Busan”! Zagra w nadchodzącym filmie „The Eternals” obok Angeliny Jolie, Keanu Reevesa i Kumaila Nanjianiego, chociaż na razie nie zostały zdradzone żadne szczegóły dotyczące jego roli. Można jednak łatwo ją sobie wyobrazić…

ujęcie z filmu „The Gangster, The Cop, „The Devil”
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.