recenzje filmów

Microhabitat

Znane też jako: Little Princess, Sogongnyeo, 소공녀

Na podstawie: pomysł oryginalny

Gatunek: obyczajowy

Reżyseria: Jeon Go Woon

Premiera: 2018

Obsada: Esom, Ahn Jae Hong, Kang Jin Ah, Kim Guk Hee, Lee Sung Wook, Choi Deok Moon, Kim Jae Hwa, Jo Soo Hyang, Kim Ye Eun, Kim Hee Won, Park Ji Young

 

Jeon Go Woon dokonała wspaniałego debiutu reżyserskiego i to w gatunku, który normalnie nie jest w moim guście, tak więc trudno mi zaimponować… „Microhabitat” jest po trochu kinem drogi, w którym główna bohaterka żyjąc po cygańsku, wkracza do kolejnych „siedlisk” swoich znajomych i konsekwentnie zakłóca ich spokój, ale tak naprawdę trudno jednoznacznie określić ten amalgamat. Jest to film obyczajowy z elementami dramatu i komedii, przygnębiające w swoich perspektywach youth movie, ale chyba przede wszystkim portret non-konformistycznej bohaterki, będąc najlepszą jak dotąd rolą byłej modelki Esom, która zdobyła moje kompletne uznanie.

W swoim życiu Mi So (Esom) potrzebuje tylko trzech rzeczy – papierosów, whisky, konkretnie Glennfiddich oraz swojego chłopaka Han Sola (Ahn Jae Hong). Jest sprzątaczką, więc zarabia naprawdę niewiele. Staje przed poważnym dylematem, kiedy wzrastają ceny używek od nowego roku, a właściciel jej mieszkania chce podnieść czynsz. Musi zdecydować, z czego zrezygnować, aby zawiązać koniec z końcem i postanawia ostatecznie pozbyć się mieszkania. Kontaktuje się po kolei z członkami jej studenckiego zespołu muzycznego, szukając noclegu.

Pewnie sama decyzja głównej bohaterki, która nie widzi problemu w byciu bezdomną, ale nie potrafi rzucić palenia ani nawyku szklaneczki whisky w barze, którego jest stałą klientka, wyda się niedorzeczna, ale to interesujące założenie staje się punktem wyjścia do emocjonalnej podróży w przeszłość, choć co ciekawe, nie samej Mi So, a znajomych, z którymi się kontaktuje po wielu latach. Wśród nich jest między innymi perkusista w głębokiej depresji Dae Yong (Lee Sung Wook), którego żona zostawiła po kilku miesiącach małżeństwa w za dużym na niego mieszkaniu, którego raty będą pożerać ponad połowę jego wypłaty przez kolejne dwadzieścia lat, keyboardzistka Hyun Jung (Kim Guk Hee), która żyje w ciasnym mieszkaniu z mężem i teściami, którym usługuje lub gitarzystka Jung Mi (Kim Jae Hwa), której udało się bardzo bogato wyjść za mąż, ale Mi So nie zdaje sobie kompletnie sprawy, że długie pomieszkiwanie u niej może jej przeszkadzać…

Główna bohaterka tego filmu jest dokładnie tą samą osobą z tymi samymi nawykami od czasów studenckich, więc może dlatego ostatecznie działa im na nerwy, skoro są nieszczęśliwymi w swojej teraźniejszości bohaterami, ale „Microhabitat” nie jest ani dramatyczne, ani nie rozlicza. To akurat pozostaje w gestii widza, który obserwuje kolejne „mikro-środowiska” bohaterów z różnych warstw społecznych oraz jak je zakłóca ktoś tak jednostajny w swoich poglądach, jak Mi So. Jej nie potrzeba wiele do szczęścia w życiu… Zdaje się nie podążać za pieniędzmi i po prostu płynąć z prądem, dlatego jedyny większy wybuch emocji widać, kiedy jej chłopak postanawia wyjechać za zarobkiem, bo on ma zupełnie inne ambicje wobec nich jako pary… Nie mogę jednak powiedzieć, aby Mi So była zimną bohaterką. Bije od niej niesamowita szczerość oraz troska o innych.

„Microhabitat” z jednej strony odzwierciedla współczesnych młodych Koreańczyków, którzy przygnieceni rzeczywistością pozbywają się swoich młodzieńczych marzeń, ale nie jest to tak przygnębiający film, jak mogło by się wydawać… Jest coś takiego imponującego w niezmiennej postawie Mi So oraz jej zdolności wyłuskania ostatnich groszy na te kilka przyjemności w życiu, które jej zostały. Znajdzie się nawet rozbrajająca scena komiczna, kiedy główna bohaterka orientuje się, że wpadła w zasadzkę rodziców kolegi, którzy upatrzyli ją sobie na synową i dosłownie zamknęli w domu. „Microhabitat” jest cudowną, malutką indie produkcją, która jest subtelna w przekazie, a Esom wciela się wręcz w ikoniczną rolę, porównywaną przez wielu do „Frances Ha”.

Zdobyte nagrody

2017 Busan International Film Festival:

  • CGV Arthouse Award

2018 Seoul Independent Film Festival:

  • Audience Award

2018 New York Asian Film Festival:

  • Tiger Uncaged Award dla najlepszego filmu

2018 Fantasia International Film Festival:

  • AQCC-Camera Lucida Award

2018 Buil Film Awards:

  • najlepsza nowa reżyserka – Jeon Go Woon

2018 Grand Bell Awards:

  • najlepsza nowa reżyserka – Jeon Go Woon
  • najlepszy scenariusz

2018 Korean Association of Film Critics Awards:

  • najlepsza nowa reżyserka – Jeon Go Woon
  • Critics’ Top 11

2018 Blue Dragon Film Awards:

  • najlepsza nowa reżyserka – Jeon Go Woon

2018 Busan Film Critics Awards:

  • najlepsza aktorka – Esom

2018 Women in Film Korea Festival:

  • najlepszy scenariusz

2018 Cine21 Awards:

  • najlepsza nowa reżyserka – Jeon Go Woon

6th Wildflower Film Awards:

  • najlepsza reżyseria
  • najlepsza aktorka – Esom
Reklamy

0 komentarzy dotyczących “Microhabitat

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

%d blogerów lubi to: