Znane też jako: Choin, 초인

Na podstawie: pomysł oryginalny

Gatunek: obyczajowy

Reżyseria: Seo Eun Young

Premiera: 2016

Obsada: Kim Jung Hyun, Chae Seo Jin, Seo Young Hwa, Lee Chae Kyung, Kim Min Seok, Shin Woo Hee

 

Reżyserka Seo Eun Young oraz odtwórcy głównych postaci Kim Jung Hyun i Chae Seo Jin, wszyscy debiutują w dużych rolach w tym filmie. Nie wiem tak naprawdę, jak przez go odbierać, ponieważ rozsądek podpowiada, aby nie oczekiwać zbyt wiele oraz nie rozliczać. Konkluzja tego jest taka, że jeśli spojrzeć na „Overman” niezobowiązującym, niezbyt krytycznym okiem, będzie to nawet coś na swój sposób „innego” – niezależny film obyczajowy, który sam w sobie wcale nie jest tak dramatyczny i ponury, jak elementy, które się na niego składają. Takie nastoletnie coming-of-age, tyle że nie poszło tam, gdzie chciałam.

Do Hyun (Kim Jung Hyun) trenuje gimnastykę sportową, ale kiedy zostaje zawieszony po bójce i zmuszony do odpracowania społecznie godzin w bibliotece, zaczyna się w ogóle zastanawiać nad tym czy kariera sportowca ma sens… Jego ojciec zniknął z obrazka, natomiast matka cierpi na Alzhemeira i już rzadko go poznaje, biorąc go najczęściej za swojego menadżera, gdyż w przeszłości była aktorką. Ciotka, która na zmianę z nim opiekuje się nią, oświadcza, że będzie musiała się przeprowadzić.

Z drugiej strony mamy Soo Hyun (Chae Seo Jin), dziewczynę z nosem w książka, która codziennie uczęszcza do biblioteki i to właśnie tam wpada w oko Do Hyunowi. Chłopak dość nieudolnie próbuje ją poderwać, a ona po jakimś czasie wreszcie ociepla się w stosunku do niego, ale wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazujące na nastoletni romans okazują się być podpuchą. Bohaterów łączy po prostu przyjaźń, przynajmniej z jej strony, ale mimo wszystko jest to wyjątkowa więź, która pozwala im wreszcie podzielić się po raz pierwszy z drugą osobą swoim bólem – on sytuacją z jego matką, a ona skrywanym sekretem związanym z jej prawdziwą tożsamością oraz dlaczego książki są dla niej tak ważne.

Motyw ten zostaje zresztą wykorzystany do objęcia filmu w ramy. Soo Hyun odnosi się bezpośrednio do „Tako rzecze Zaratustra” – utwór ten pojawia się w jej przeszłości, a później przedstawia go Do Hyunowi. Sam tytuł „Overman” jest tym samym nadczłowiekiem, o którym pisał Nietzsche, lecz czy nie jest to mimowolnie zabawne, kiedy taki malutki, skromny koreański film o cierpiących nastolatkach porywa się na tak „epickie” motywy, żeby użyć ich jako metafory? „Overman” nie jest głębokie… Po prostu wykorzystuje powierzchownie ten koncept, aby przekazać, że można się podnieść ponad swoje cierpienie i stać się w pewnym sensie nadczłowiekiem, co właśnie robią bohaterowie w optymistycznej końcówce. Wciąż jednak bawi mnie to, bo jest z tym dokładnie to samo, co z szukaniem przez Soo Hyun odpowiedzi na trapiące ją pytania w czytanych przez nią książkach. Wydaje się, że zawarta jest w nich cała wiedza świata, ale co można osobiście z nich wyciągnąć…?

Zdobyte nagrody

2015 Busan International Film Festival:

  • Daemyung Culture Wave Award

Reklamy

0 komentarzy dotyczących “Overman

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

%d blogerów lubi to: