recenzje filmów

Homme Fatale

Znane też jako: Gibang Bachelor, Courtesan Bachelor, Gibang Doryeong, 기방도령

Na podstawie: pomysł oryginalny

Gatunek: historyczny, komedia romantyczna

Reżyseria: Nam Dae Joong

Premiera: 2019

Obsada: Junho (2PM), Jung So Min, Choi Gwi Hwa, Ye Ji Won, Gong Myung, Shin Eun Soo, Kim Dong Young, Jo Yi Hyun, Jeon No Min

 

Poszukiwania dobrej koreańskiej komedii romantycznej w epokowych kostiumach wciąż trwają, chociaż przynajmniej miałam nieco więcej ubawu przy „Homme Fatale” aniżeli w przypadku „The Princess and the Matchmaker” (2018), mimo że film podobnie rozmył mi się pod koniec. Myślę jednak, że na próżno szukać współczesnej sentymentalności w produkcjach historycznych, nieważne jak bardzo nie byłyby fusion, gdyż przeciwstawiając się tradycyjnym rolom, właśnie tym samym przedstawiają historyczne realia i niestety nie zawsze kończy się to tak ładnie i kolorowo, jak we współczesnych komediach romantycznych.

„Homme Fatale” rozpoczyna się opowieścią starca o jego młodości, jak się można szybko domyślić, dlatego właśnie od samego początku miałam niemiłe przeczucie, że to nie będzie aż tak lekki film na oderwanie się… Niemniej jednak to była prawdziwa przyjemność oglądać przez dwie godziny Junho na ekranie, który stał się moim zdaniem najlepszym aktorem-idolem. Tutaj zrobił dobry użytek ze swoich talentów oraz kpopowego wdzięku, aby wcielić się postać Heo Saeka, pierwszą „męską wersję” gisaeng czyli mężczyznę do towarzystwa. Główny bohater wychowywał się w gibangu, domu gisaeng, ale ani myślał wyrwać się stamtąd, kiedy po prostu uwielbia być w towarzystwie pań. Zaczyna mu się świetnie wieść, kiedy pociesza samotne kobiety, ale sam zakochuje się w inteligentnej szlachciance Hae Won (Jung So Min), która kompletnie nie reaguje na jego stare sztuczki.

W klasycznej komedii, w której przeciwieństwa się przyciągają, mamy casanovę epoki Joseon, który jednak nie manipuluje kobietami dla własnej seksualnej uciechy, tylko w imię zarobku oraz progresywnie myślącą, wykształconą bohaterkę, na którą nie działają żenujące teksty na podryw. Na drugim tle sidekicka głównego bohatera będącego żebrakiem i kierowniczkę gibangu. Odwrócenie ról i niekonwencjonalne pary zdają się być głównym motywem samym w sobie, ale można też wyczytać w tym komentarz społeczny zwracający się ku równości oraz prawie kobiet do przyjemności. Niestety rzeczywistość była bardziej szorstka i wiele gisaeng czekał smutny los w patriarchalnym Joseonie…

Za „Homme Fatale” stoi świetny pomysł, ale niestety z wykonaniem jest gorzej, gdyż można odebrać wrażenie, że po raz kolejny ogląda się dwa filmy w jednym – przewrotną, slapstickową komedię oraz dramat historyczny, który rozegrany jest w sposób „typowy” i nużący. Przy tym wszystkim jeszcze, mimo że używam pojęcia „komedia romantyczna”, prawda jest taka, że „Homme Fatale” to po prostu buddy comedy z udziałem Junho i Choi Gwi Hwy w roli uczącego się od niego żebraka, a wątek romantyczny jest tak platoniczny, że co prawda pasuje to do historycznej konwencji, niemniej jednak nie porywa. Spodziewałam się wiele więcej po parze Junho i Jung So Min, a ze wszystkiego najbardziej byłam po prostu ubawiona występem głównego aktora. Reszta wygląda jak historyczne kino, które widziało się nie raz.

Zdobyte nagrody

2019 Korea Youth Film Festival:

  • najlepszy nowy aktor – Gong Myung

0 komentarzy dotyczących “Homme Fatale

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

%d blogerów lubi to: