MBC Netflix recenzje dram

Rookie Historian Goo Hae Ryung

Znane też jako: Rookie Officer Goo Hae Ryung, Sinibsagwan Guhaeryeong, 신입사관 구해령

Na podstawie: pomysł oryginalny

Gatunek: komedia romantyczna, historyczny

Ilość odcinków: 40 x 35 min.

Premiera: 2019

Obsada: Shin Se Kyung, Cha Eun Woo (Astro), Park Ki Woong, Lee Ji Hun, Park Ji Hyun, Sung Ji Roo, Choi Deok Moon, Kim Yeo Jin, Lee Ye Rim, Jang Yoo Bin, Heo Jung Do, Kang Hun, Ji Gun Woo, Oh Hee Joon, Lee Jung Ha

 

Marzenia o romansie…

Pomimo turbulencji w świecie dram – nędznych procentów oglądalności, łatania budżetu umowami z Netfliksem lub szatkowaniem odcinków na części, aby zmieścić jak najwięcej reklam, a także znikania kolejnych slotów wszystkich trzech głównych stacji telewizyjnych, gdyż taniej je wypełnić za pomocą variety shows, 2019 rok nie był ubogi w kiepskie serie… Może akurat poszczęściło mi się i dzięki internetowym opiniom wyłowiłam te kilka perełek do obejrzenia na koniec roku, ale wciąż jeszcze nie zawiodłam się totalnie na żadnej dramie, którą nadrobiłam w grudniu. „Rookie Historian Goo Hae Ryung” nazwałabym nawet nieco niedocenianą…

Pomimo tej bessy można było obejrzeć w tym roku kilka świetnych dram historycznych, które są przecież droższe w produkcji. Na tronie oczywiście pozostaje Yeo Jin Goo i genialny dramat władzy „The Man Who Became King” (tvN), ale podgatunek youth sageuka też się miał całkiem nieźle dzięki „The Tale of Nokdu” (KBS) i przełomowemu występowi Jang Dong Yoona. O „Rookie Historian Goo Hae Ryung” może nie będę pisać w tych samych superlatywach, niemniej doceniam, że jest to drama z jasną tożsamością, którą obejrzałam wręcz z niespodziewaną przyjemnością… Można ją porównać do tych romansideł, które pisze główny bohater – jest to zarazem „klasyczna” historia miłosna, jak i posługuje się współczesnym odwróceniem ról. Tym razem to książę jest niepoprawnym romantykiem z zerowym doświadczeniem w miłości, a główna bohaterka pragmatyczną uczoną.

Opowieść o pionierkach w dotychczas męskim zawodzie

Tytułowa Goo Hae Ryung (Shin Se Kyung) jest wysoce wyedukowaną szlachcianką z szeroką wiedzą na temat wschodnich i zachodnich idei. Nie zgadza się przy tym z tradycją, że kobiety powinny „nie robić ani złych, ani dobrych rzeczy”, a jej inteligentne przechwałki często pakują ją w kłopoty. Dla kontrastu, Lee Rim czyli inaczej książę Dowon (Cha Eun Woo) jest drugi w kolejce do tronu po swoim starszym bracie, księciu koronnym Lee Jinie (Park Ki Woong), ale ani myśli o zagarnięciu władzy. Przez całe życie siedział zamknięty w peryferyjnym pałacu i mając duszę artysty, pod pseudonimem Maehwa pisze niezwykle popularne wśród ludu, kiczowate romansidła niepoparte oczywiście żadnymi osobistymi doświadczeniami. Bohaterowie ci przeżywają standardowe meet cute, kiedy Hae Ryung krytykuje z góry na dół „literaturę” Lee Rima, nie znając wtedy jeszcze jego tożsamości.

W tej kostiumowej komedii romantycznej, w której zderzają się poglądy na świat, równie ważny jest element pracy, przez co można nazwać „Rookie Historian Goo Hae Ryung” nawet dramą „biurową”… Główna bohaterka unika narzuconego jej małżeństwa i aplikuje na pozycję pałacowej kronikarki. Książę Lee Jin po raz pierwszy w historii organizuje urzędniczy egzamin państwowy dla kobiet, co spotyka się z oburzeniem rządu, bo to przecież wbrew konfucjańskiemu podziałowi ról… Mimo to cztery kobiety zostają wybrane na stażystki w pałacowym archiwum – Goo Hae Ryung, Song Sa Hee (Park Ji Hyun), Oh Eun Im (Lee Ye Rim) i Heo Ah Ran (Jang Yoo Bin). Będą oczywiście musiały walczyć z uprzedzeniami starszych historyków wobec nich, ale każda z nich ma powód, aby obrać taką karierę, pomimo tego że może im uniemożliwić zamążpójście w przyszłości.

Kariera vs związki w dziewiętnastowiecznym Joseon

„Rookie Historian Goo Hae Ryung” jest dramą o dwóch twarzach. Z jednej strony mamy feministyczną fabułę umiejscowioną w okresie przejściowym, kiedy do Joseon wpływało coraz więcej europejskich idei poprzez państwo Qing i kobiety edukowały się po kryjomu nie tylko z tego, jak powinna się zachowywać idealna żona. Z drugiej, jest to romans żywcem wyjęty z komiksu lub odcinka powieści pisanej przez Maehwa, w którym „zwykła”, choć niezwykle inteligentna dziewczyna spotyka dosłownego księcia z bajki. Trudno ukryć, iż Cha Eun Woo mający na koncie zaledwie poprawne role w „The Best Hit” (KBS 2017) i „My ID is Gangnam Beauty” (jTBC 2018) po raz kolejny został zatrudniony tylko ze względu na bycie idealnie przystojnym według koreańskich wzorców flower boya

Tworzy z Shin Se Kyung naprawdę przepiękną parę na obrazku, jednakże ich chemia pozostawia trochę do życzenia, a już najbardziej sam jego występ. Po raz pierwszy Cha Eun Woo miał do zagrania bardziej zanimowaną postać niż ideał piękna o chłodnym usposobieniu, dlatego niestety łatwo popadł w aktorską przesadę wybałuszania oczu i opóźnionych, teatralnych reakcji. Shin Se Kyung robi wokół niego kółka, chociaż sama nie raz rozczarowywała mnie w melodramatach. Tutaj przynajmniej znajduje się w swoim historycznym elemencie, ba!, znakomicie prowadzi tę dramę jako postać tytułowa!

Uznaję zatem wątek romantyczny tej dramy za niekoniecznie porywający, ale po prostu uroczy. W sumie to taka wisienka na torcie w historii o emancypacji, która niemniej nie odrzuca całkowicie konceptu klasycznego zakochania się. Jednakże „Rookie Historian Goo Hae Ryung” spodobało mi się przede wszystkim jako swoista workplace drama w pałacowych dekoracjach, gdyż mniej tutaj posiedzeń ministrów, a więcej obrazu pracy historyków i kronikarzy, którzy podążają za rodziną królewską niczym cienie i zapisują w swoich notatnikach każde ich słowa oraz czyny. Bohaterowie wpadają w pewne stereotypy, jakie można znaleźć w tego rodzaju serialach, jak na przykład mało kompetentny, szczwany kierownik, obowiązkowy przełożony, który trzyma wszystko w ryzach lub młodsi pracownicy, którzy są na posyłki, ale przynajmniej nie przekłada się to na stereotypy żywcem wyjęte z koreańskiego romansu. Wyobraźcie sobie, że nie znajdziecie tutaj klasycznego czworokąta miłosnego, w którym dwoje second leadów irracjonalnie zazdrości głównej parze! Postacie grane przez Park Ki Woonga, Park Ji Hyun lub Lee Ji Huna (drugi w hierarchii biura oficer Min Woo Won) są ludźmi z krwi i kości, paradoksalnie nawet bardziej niż główny bohater, którzy mają swoje określone poglądy oraz są powiązani ze sobą w bardziej skomplikowany sposób niż gdyby darzyć siebie nawzajem uczuciami w sposób zero-jedynkowy.

Pomimo wydumanych dyskusji o literaturze oraz romantycznych ideałach naprzeciw pragmatyzmowi w kwestii rządzenia ludem, „Rookie Historian Goo Hae Ryung” pozostaje przyjemnym seansem dzięki postaci księcia-lekkoducha i jego komicznemu dworkowi. Cha Eun Woo powinien się wziąć porządnie do roboty nad swoim warsztatem aktorskim, ale ostatecznie nie ciągnie tej dramy w dół, kiedy jest otoczony przez dobrych współpracowników. Można też czysto powierzchownie czerpać przyjemność z oglądania jego pięknej buzi, nie mówiąc już o Shin Se Kyung. „Rookie Historian Goo Hae Ryung” to naprawdę porządny youth sageuk.

Zdobyte nagrody

2019 MBC Drama Awards:

  • Top Excellence dla Shin Se Kyung
  • Excellence dla Cha Eun Woo
  • najlepszy aktor drugoplanowy – Lee Ji Hun
  • najlepsza para – Shin Se Kyung & Cha Eun Woo

Ocena:

Fabuła – 7/10

Kwestie techniczne – 7/10

Aktorstwo – 7/10

Wartość rozrywki – 7/10

Średnia – 7/10

0 komentarzy dotyczących “Rookie Historian Goo Hae Ryung

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

%d blogerów lubi to: