artykuły o dramach o filmach podsumowania 2019 roku

[Podsumowania 2019 roku] Nowa (stara?) twarz Hallyu na miarę nowej dekady – o Netfliksie

W ostatnim podsumowaniu dramowym specjalnie nie wspominałam o koreańskich dramach z Netfliksa, gdyż chciałam im się przyjrzeć z osobna. Dopiero od tamtego roku zaczęłam wreszcie zwracać na nie uwagę, a po drugie, w styczniu 2019 miało premierę pierwsze koreańskie original series czyli „Kingdom”.

Premiera tego sześcioodcinkowego serialu o pladze zombie w czasach królestwa Joseon otworzyła nowy rozdział w historii koreańskich dram, gdyż Netflix stał się czymś więcej niż tylko kolejną platformą do zrzucania niechcianych przez kanały telewizyjne produkcji, takich jak „My Only Love Song” (2017) – stał się nowym oknem na koreańskie seriale dla szerszej niż dotychczas widowni… Przed 2019 jTBC lub ogólnie programy należące do konglomeratu CJ E&M mieli podpisaną umowę z Netfliksem na wyświetlanie emitowanych wcześniej w koreańskiej telewizji dram, ale teraz do stawki dołączyli również przedstawiciele Big 3 czyli KBSu, SBSu i MBC, szukając kolejnych źródeł na załatanie puchnących budżetów.

Dla przykładu – z ramówki KBSu pojawiło się na Netfliksie jego hitowe „When The Camellia Blooms”, a od MBC „One Spring Night” oraz „Rookie Historian Goo Hae Ryung”. Z jednej strony umożliwiło to legalne oglądanie na tej platformie koreańskich dram w niedługim czasie po ich premierze. Z innej perspektywy, takie „Vagabond” (SBS 2019) było wiecznie przekładane, co mimowolnie też zwiększa koszty, aby zsynchronizować premiery na antenie SBSu oraz Netfliksie i wyciągnąć z tego tyle, ile się da.

Bae Suzy i Lee Seung Ki w „Vagabond” (2019)

Jeśli chodzi o polski katalog, interesującym spostrzeżeniem może być to, jak bardzo się on różni od amerykańskiego, brytyjskiego lub australijskiego, skąd najbliżej do Azji. Tam zauważyłam klasyczny obraz Hallyu tj. pełen przekrój najpopularniejszych w ostatnich latach romansów, pewnie z myślą o mieszkających tam mniejszościach… Natomiast polski Netflix, który niestety wciąż jest nieco ubogi w koreański content, podchodzi do swojego widza ostrożnie, proponując w kwestii filmów przeważnie thrillery, a z kolei w kwestii dram szeroki przekrój gatunkowy. Zupełnie jakby najpierw chciał złowić nic nieprzeczuwającego użytkownika na jakiś azjatycki remake, a później uzależnić od coraz częściej pojawiających się romansideł…

Zresztą krótkie, romantyczne dramy stanowią większość netfliksowych zapowiedzi, co pasowałoby do profilu młodego widza połykającego adaptację literatury z rodzaju young adult. Obok „Kingdom” na platformie pojawiły się premierowo w 2019 dwie inne oryginalne serie, „My First First Love” oraz „Love Alarm”, które są już zgoła inne, co nie? Zapowiedzi jednak nie wyglądają aż tak monotematycznie… Chyba wciąż w trakcie produkcji jest ogłoszony kilka miesięcy wcześniej okultystyczny horror komediowy „School Nurse Ahn Eun Young” z Jung Yumi i Nam Joo Hyukiem, a pod koniec tego roku wyszły newsy o nowym dramacie obyczajowym „Move to Heaven” z Lee Je Hunem i Tang Jun Sangiem. Poza tym jTBC podpisało kolejny trzyletni kontrakt na streaming około dwudziestu ich przyszłych dram…

Widać zatem, że zmienia się twarz Hallyu, „Koreańskiej Fali”. Nowe millenium upłynęło pod znakiem klasycznej, choć niestety archaicznej już „Winter Sonaty”, a kończącą się właśnie dekadę zdefiniowało „Secret Garden”. Rok 2020 otwiera się perspektywą coraz większej globalizacji, dzięki nowym źródłom, za pomocą których można sięgać po koreańskie dramy, ale mimo to wciąż nie zatraca się ich charakterystyczna sentymentalność, dlatego obok sageuka „My Country” (jTBC 2019) lub dwu-sezonowej sagi politycznej „Aide” (JTBC 2019) kolejną wielką premierą na Netfliksie będzie właśnie klasyczny „Hallyu romans”, „Crash Landing on You” (tvN 2019-2020).

Myślę, że na koniec warto się przekonać, co sami Koreańczycy najchętniej wyszukiwali na Netfliksie w 2019 roku. Jest to miks bardzo nagłaśnianego w mediach „Kingdom”, zachodnich tytułów oraz rodzimych hitów:

Top 10 ulubionych programów: 1. Kingdom, 2. 6 Underground, 3. The Witcher, 4. Crash Landing on You, 5. Park Na-rae: Glamour Warning, 6. Persona, 7. When The Camellia Blooms, 8. Love Alarm, 9. Stranger Things (sezon 3), 10. Vagabond [Źródło: @NetflixKR na Twitterze]

0 komentarzy dotyczących “[Podsumowania 2019 roku] Nowa (stara?) twarz Hallyu na miarę nowej dekady – o Netfliksie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

%d blogerów lubi to: