relacje i podsumowania wydarzeń

2020 Korean Hip-Hop Awards

Tegoroczna edycja Korean Hip-Hop Awards była najbardziej wyczekiwaną przeze mnie, o ile sięgam pamięcią, gdyż od momentu ogłoszenia nominacji byłam całkiem nieźle zaznajomiona ze wszystkimi artystami. Co więcej, długo skrywana w tajemnicy gala przybrała formę ładnie wyreżyserowanego talk show prowadzonego przez Nucksala ze specjalnymi gośćmi The Quiettem i Giriboyem, które miało w odpowiednim czasie premierę na kanale partnera medialnego. W sam raz dla współczesnego konsumenta koreańskiego hip-hopu, który poznaje go właśnie w największej mierze przez YouTube!

Do niektórych artystów przekonałam się dopiero z czasem w ramach przygotowań, gdyż na początku nie podobał mi się nowy kierunek obrany przez C Jamma ani w życiu nie przesłuchałam całego albumu E-Sensa, mimo że jest on za każdym razem docenianym przez krytyków raperem. Gdybym jednak miała ująć tegoroczne Korean Hip-Hop Awards we wspólne ramy, myślę, że jest to bardzo dobrze obrazujący zbiór tego, co właściwie jest na tę chwilę popularne w koreańskim hip-hopie, który stał się przecież jak najbardziej mainstreamowym gatunkiem w Korei… Wśród nominacji znajdą się weterani, viralowe gwiazdy YouTube’a, traperzy, ci wierzący wciąż w siłę boom bapu, jak i ci pomiędzy. To wszystko efekt równego podziału głosów (50% jury i 50% internautów) przy komponowaniu listy nominacji i przyznawaniu nagród.

Z drugiej strony, dokładnie przez to odbierałam często wrażenie, jakby o zwycięstwie decydowała nie „kultowość” w pewnych kręgach, ale właśnie ogólna mainstreamowość… Nagroda za hip-hopowy utwór roku powędrowała do Changmo, który szczerze mówiąc, kompletnie do mnie nie przemawia swoim najnowszym albumem „Meteor”, który niemniej jednak znalazł się na szczycie koreańskich list przebojów. Przy okazji poprzednich edycji nagród był jedną z osób, które na Instagramie głośno wyrażały swoje niezadowolenie z braku nominacji, mając aż tyle pewności siebie wobec swojej twórczości. Jednakże jak przekonałam się do albumów C Jamma i E-Sensa po wielokrotnym, upartym przesłuchiwaniu ich, o czym wspomniałam przy podsumowaniu wcześniejszych Korean Music Awards, tak po prostu nie mogę zdzierżyć sposobu, w jaki Changmo wykorzystuje autotune oraz jego mainstreamowego, często wręcz popowego dźwięku…

Szczerze spodziewałam się, że przynajmniej w tej kategorii zwycięży jakiś viralowy hit – albo Yumddy, albo Mushvenoma. W końcu ta viralowość była jednym z głównych aspektów charakteryzujących dla mnie koreański hip-hop 2019 roku, o czym pisałam wcześniej. Jednak jak widać, nawet ten sektor stał się już machiną pieniędzy, a z roku na rok prowadzone są szerokie kampanie medialne do spółki z regularnym wydawaniem muzyki dla podtrzymania zainteresowania, aby wypromować wytwórnię jako całość, jako crew, prawie jako agencję swego rodzaju idoli… Swings hashtagował w 2018 do uporu, że tamten rok należał do niego i jego trzech wytwórni Just Music, Indigo Music oraz Wedaplugg Records, natomiast ekipa kanału Dingo Freestyle zawarła w 2019 umowę z Ambition Music i patrzcie – Changmo nagrywa piosenkę roku, Ash Island zostaje najlepszym nowym artystą (akurat ze wszystkich nominacji nie stawiałam na niego, ale wiem, że jest ulubieńcem), samo Ambition wytwórnią roku, a The Quiett pomimo niewydania żadnego albumu w zeszłym roku kandyduje do miana artysty roku właśnie za bycie tą eminencją pociągającą za sznurki i miksującą wszystkie utwory swoich podopiecznych. Beer może nie stało się takim hitem, jak Flex od IMJM, ale wysoko na listach przebojów trzymało się BAND, a odcinek Killing Verse z Changmo bije rekordy popularności.

Tak na marginesie, to naprawdę interesujące, że właściwie tylko The Quiett jest widoczny w tych nominacjach spośród raperów „starej gwardii”… Dingo Freestyle rozbiło bank tworząc project group DAMOIM raperów urodzonych w 1984 roku, którzy są już lub byli prezesami wytwórni (tytuł kolaboracji roku), a sam Yumdda doczekał się głównej nagrody za monstrualny skok z undergroundowej ciemności do muzycznego mainstreamu i internetowych memów. Jednak odnoszę wrażenie, że tylko Paloalto mógłby się równać z renomą Quietta… Wciąż pozostają trendy.

Dopiero zdałam sobie sprawę, jak czas leci, kiedy Giriboy należy już do tej grupy poważanych weteranów hip-hopowej sceny (a wciąż pamiętam tę uroczą buzię)… Drugi rok z rzędy zdobył tytuł producenta roku, ale jeśli spojrzeć na nominacje, są one bardzo mocno związane z konkretnymi projektami – dress wyprodukował genialny album sogumm, „Not My Fault, należący do XXX FRNK współpracował w tym roku również z E-Sensem nad jego „Stranger”, Jay Kidman znalazł nowe brzmienie dla C Jamma na „킁”, Goosebumps jest znany głównie z pracy z Simonem Dominikiem, a GXXD to nowa grupa producencka kręcąca się w bliskim kręgu Sik-K’a i Coogiego. Zresztą polecam ich muzykę jako jeszcze inny przykład mainstreamowego hip-hopu niż to, co tworzy Gray lub GroovyRoom. W każdym razie Giriboy poza prowadzeniem raperów za rączkę w „High School Rapper 3” i „Show Me The Money 8” oraz pracą dla artystów z Just Music, Indigo Music i Wedaplugg Records sam pod swoim imieniem wydał w 2019 wydał dwa LP, dwie EP i pięć singli. Właściwie to można odebrać wrażenie, że to on sam tworzy IMJMWDP… Nie wypalili się czasem po świetnym dla nich 2018 roku?

Zresztą ciekawe na kogo przyjdzie pora w 2020? Dingo próbowało w 2019 promować jednocześnie Hi-Lite i Ambition, a i tak największym hitem okazało się być DAMOIM.


Lista zwycięzców:

Artysta Roku:

C Jamm
Changmo
E-Sens
Giriboy
The Quiett
YUMDDA

Nowy Artysta Roku:

ASH ISLAND
Damye
Lil Cherry & Jito Mo
Mushvenom
sogumm
sokodomo

Album Roku:

C JAMM, „킁”
Changmo, „Boyhood”
E-Sens, „The Stranger”
Futuristic Swaver, „BFOTY”
O’Domar, „Field”
XXX, „Second Language”

Utwór Roku:

BewhY – GOTTASADAE
C Jamm – Poker Face
CHANGMO – Meteor
Changmo, Hash Swan, Ash Island & Kim Hyo Eun – BAND
Mushvenom – 왜 이리 시끄러운 것이냐
Yumdda – 돈 Call Me

R&B Album Roku:

Baek Yerin, „Every Letter I Sent You”
CRUSH, „From Midnight to Sunrise”
Hippy Was Gypsy, „Fire”
Samuel Seo, „The Misfit”
sogumm, „Sobrightttttttt”
sogumm & dress, „Not My Fault”

R&B Utwór Roku:

Colde – 와르르 ♥
DEAN – Howling 404
Jclef – mama, see
Samuel Seo – Playaplayaplaya
sogumm & dress – I Wonder (feat. Jay Park)
Sumin – Shaker

Najbardziej niedoceniony album roku:

Chaboom, „Sweets & Bitters”
Errday Jinju, „살아 (SARA)”
Lee Hyun Jun, „Main Stream”
O’Domar, „Field”
OLNL, „Cyber Lover”
Viann, „The Baker”

Producent Roku:

dress
FRNK
GIRIBOY
Goosebumps
GXXD
Jay Kidman

Kolaboracja Roku:

Balming Tiger – Armadillo
Changmo, Hash Swan, Ash Island & Kim Hyo Eun – BAND
DAMOIM – Imma Do (feat. Woo Won Jae, Kim Hyo Eun, Nucksal & Huckleberry P)
Gray – 199 Remix
Lil Boi, TakeOne, Don Malik & JUSTHIS – Bad News Cypher vol.1 (vv2 remix)
Simon Dominic – GOTT (feat. Moon, Woo Won Jae & Jvcki Wai)

Teledysk Roku:

Ash Island – Paranoid [link]
BALMING TIGER – Armadillo [link]
BewhY – GOTTASADAE [link]
Changmo – Meteor [link]
Dynamic Duo – MSG (feat. Penomeco) [link]
E-Sens – 그XX아들같이 [link]

Wytwórnia/Crew Roku:

AMBITION MUSIC
AOMG
BANA
H1gher Music
Legit Goons
WYBH

0 komentarzy dotyczących “2020 Korean Hip-Hop Awards

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

%d blogerów lubi to: