artykuły o dramach

Co sprawia, że bohaterki dram stają się interesujące?

Temat ten nasunął mi się po prostu w trakcie czytania innych blogów i ich rankingów. Wiecie, takich przyjemnych list dla zabicia czasu w stylu Top 10, choć nie do końca… Bowiem tematem, który postanowiłam pożyczyć i sama rozwinąć według własnego uznania, są „interesujące postacie żeńskie w koreańskich dramach”.

Niby ich mnóstwo, a tak naprawdę przeglądając listę wszystkich moich recenzji, oczywiście że pamiętałam te kilkaset lub kilka tysięcy nazwisk aktorów, jakich widziałam na ekranie, ale chyba już nie starczyło pojemności w mojej pamięci, abym mogła po paru latach powiedzieć coś więcej o połowie ich ról… Uważam zresztą jako kobieta ze skłonnościami do „zakochiwania” się w fikcyjnych postaciach, że to właśnie jest zarówno błogosławieństwo, jak i przekleństwo koreańskich dram – skupianie się z reguły na męskiej stronie romansu, kiedy żeńskie postacie są wręcz wymienne.

Może dlatego przy pogłębiającej się w ostatnich latach dywersyfikacji gatunkowej pojawił się trend tzw. female-centric dramas? Albo to jTBC wpadło na genialny pomysł wyciągnięcia ręki m.in. do ponadczterdziestoletnich aktorek i pokazania, że wiek ten wcale nie oznacza, że mają teraz grać już wyłącznie matki, żony i teściowe? Postanowiłam właśnie w pierwszej kolejności wyróżnić dramy, o których można powiedzieć, że są o kobietach i z kobietami w rolach głównych. Co zabawne, praktycznie wszystkie są z ostatnich lat:

1. „Age of Youth” (jTBC 2016, 12 odc.)

Obsada: Han Yeri, Han Seung Yeon, Park Eun Bin, Ryu Hwa Young, Park Hye Soo

 

2. „Angry Mom” (MBC 2015, 16 odc.)

Obsada: Kim Hee Sun, Kim Yoo Jung

 

3. „Avengers Social Club” (tvN 2017, 12 odc.)

Obsada: Lee Yo Won, Ra Mi Ran, Myung Se Bin

 

4. „Be Melodramatic” (jTBC 2019, 16 odc.)

Obsada: Chun Woo Hee, Jeon Yeo Bin, Han Ji Eun

 

5. „Dear My Friends” (tvN 2016, 16 odc.)

Obsada: Go Hyun Jung, Go Doo Shim, Kim Hye Ja, Na Moon Hee, Yoon Yeo Jung, Park Won Sook

 

6. „I Need Romance” (tvN 2011, 16 odc.)

Obsada: Jo Yeo Jung, Choi Yeo Jin, Choi Song Hyun

 

7. „The Light in Your Eyes” (jTBC 2019, 12 odc.)

Obsada: Kim Hye Ja, Han Ji Min

 

8. „Rookie Historian Goo Hae Ryung” (MBC 2019, 40 odc.)

Obsada: Shin Se Kyung

 

9. „SKY Castle” (jTBC 2018-2019, 20 odc.)

Obsada: Yeom Jung Ah, Lee Tae Ran, Yoon Se Ah, Oh Nara, Kim Seo Hyung

 

10. „WWW” (tvN 2019, 16 odc.)

Obsada: Lim Soo Jung, Lee Da Hee, Jeon Hye Jin

 

Myślę, że powyższy zbiór dziesięciu dram całkiem nieźle prezentuje, jak szeroka jest definicja chick flick… Mogę tak potocznie mówić na seriale o pracy i życiu uczuciowym modnych, miejskich kobiet, jak w przypadku flagowego „I Need Romance” (i jego sequeli) lub mogę tak mówić na dramy o przyjaźni kobiet oraz wielu innych związanych z nią spraw, co na przykład zaprezentowano wśród różnych grup wiekowych w „Age of Youth”, „Be Melodramatic” i „Dear My Friends”. „Avengers Social Club” lub „SKY Castle” udowadniają z kolei, że motywy te nie muszą być ograniczone ramami gatunków romantycznych, a na przekór temu postanowiłam także dołączyć „Rookie Historian Goo Hae Ryung”, które jak najbardziej jest bajkowym romansem w epokowych kostiumach, ale również dramą z feministycznym odcieniem.

Dość jednak o samych dramach, przejdźmy do konkretnych bohaterek! Oto kilka moich typów, jeśli chodzi o interesujące żeńskie postacie w male-centric dramas:

1. Kim Hye Soo w „Signal” (tvN 2016)

Kapitan wydziału śledczego kradnąca show Lee Je Hunowi, która jest twardym weteranem w terenie, ale posiada przeszłość, która ją ukształtowała.

2. Honey Lee w „The Fiery Priest” (SBS 2019)

Pani prokurator podatna na korupcję i działania we własnym interesie, przy której nigdy do końca nie wiadomo czy aby nie jest anty-bohaterką tej dramy (i do tego ten talent komediowy Honey Lee!).

3. IU w „My Ahjussi” (tvN 2018)

Rola życia piosenkarki/idolki/teraz aktorki IU, która nie dość, że przełamuje jej wizerunek, to jeszcze łamie wszelkie normy, do jakich przyzwyczaiły nas przez lata inne dramy – jest biedna, zagubiona, ale z socjopatycznymi tendencjami, zamiast ze złotym sercem archetypicznej Candy.

4. Jung Eun Chae w „The Guest” (OCN 2018)

Rola, w przypadku której wydawało mi się na początku, że powierzono ją kobiecie tylko po to, aby utrzymać parytet, ale eteryczna Jung Eun Chae z filmów Hong Sang Soo niesamowicie przeobraziła się w twardą glinę.

5. Kim Da Mi & Kwon Nara w „Itaewon Class” (jTBC 2020)

Z jednej strony typowe first i second lead asystujące głównemu bohaterowi tej revenge dramy i będące z nim związane wątkami romantycznymi, ale wyjątkowo zdają test Bechdela jako super-kompetentne pracownice na kierowniczych stanowiskach.

6. Lee Seol w „Bad Detective” (MBC 2018-2019)

Psychopatka w remake’u „Luthera”, która została zinterpretowana i przedstawiona w co najmniej intrygujący sposób przez kompletnie nieznaną wówczas aktorkę, która wytrzymuje pojedynki z weteranem Shin Ha Kyunem.

7. Lee Na Young w „Ruler of Your Own World” (MBC 2002)

Ukłon w stronę starszych dram – wyjątkowa (jak na tamte czasy) rola Lee Na Young jako keyboardzistki ze swoimi własnymi problemami, której los zostaje spleciony nieoczekiwanie z równie atypowym drobnym przestępcą granym przez Yang Dong Geuna.

Zauważyliście, że praktycznie wszystkie seriale, w których pojawiają się wyżej wymienione postacie, należą do tzw. genre dramas, a więc odchodzą od struktur fabularnych podyktowanych stereotypowym ujęciem trójkątów miłosnych? W sumie temu też można by wytknąć, że to żadne odkrycie, odnaleźć ciekawe interesujące role żeńskie np. w kryminałach, skoro aktorki mają tam do zagrania coś innego niż obiekt uczuć, ale nawet w tej sferze wytworzyły się już iście koreańskie stereotypy… Odnoszę wrażenie, że większość ról żeńskich w tego rodzaju dramach jest wprowadzanych tylko po to, aby zachować jakiś balans płci, tak więc nie różni się to wiele od tego, na co cierpią aktorki niemogące znaleźć interesujących ról w koreańskim kinie mainstreamowym. Jednakże takie przykłady, jak IU w „My Ahjussi”, pozwalają uwierzyć, że być może ich opcje są lepsze właśnie w telewizyjnym medium…

Pociągając wątek dalej, wytypowałam również kilka interesujących moim zdaniem żeńskich ról będących częścią OTP, tak więc spełniających głównie romantyczną funkcję, a mimo to zapadających mi w pamięć, nawet po wielu latach:

1. (ogólnie) wybory Gong Hyo Jin

Być może ma to związek z samą osobowością aktorki, która zdecydowanie ma swoje zdanie, ale cała jej kariera w (przeważnie) komediach romantycznych jest niezwykle interesująca właśnie ze względu na to, że przy tylu podobnych do siebie postaciach (i kilku kompletnie niepasujących do jej wizerunku, jak w „Paście” lub „When The Camellia Blooms”) wiele z nich wzbudza sporo empatii w widzach i po prostu zapada w pamięć.

2. główne bohaterki serii „Answer…”

Pewnie to kolektywnie zasługa reżysera/scenarzystów/aktorek oraz samych ich osobowości, do których zostały dopasowane role „zwykłych dziewczyn”, ale za każdym razem główna bohaterka „Answer 1997”, „Answer 1994” i „Answer 1988” stawała się ogólnokrajową sensacją, a Eunji, Go Ara i Hyeri trafiły na swoje role życia.

3. Son Ye Jin w „Alone in Love” (SBS 2006)

Dwudziestoczteroletnia aktorka wciela się w trzydziestoletnią rozwódkę, która straciła dziecko i wciąż tkwi w bardzo niejednoznacznej relacji ze swoim byłym mężem – kultowa rola i spory materiał do refleksji…

4. Choi Kang Hee w „Protect The Boss” (SBS 2011)

Na pierwszy rzut oka typowa, „twarda” bohaterka typowej komedii romantycznej, a w rzeczywistości każdy z czworga bohaterów „Protect the Boss” był wyjątkowo czarujący i przezabawny, a Choi Kang Hee trafiła na swoją rolę życia i to u boku Ji Sunga, który zmienił wówczas wizerunek o 180 stopni.

5. Han Groo w „Marriage, Not Dating” (tvN 2014)

Kolejna „typowa” bohaterka „typowej” komedii romantycznej, która stała się ostatecznie jednoznaczna z nazwiskiem Han Groo, gdyż wzbudza tyle empatii…

6. Kim Ji Won w „Third-Rate My Way” (KBS 2017)

Bohaterka „nas wszystkich” w trzeciej odsłonie – tym razem pośrodku „kryzysu ćwierćwiecza”, a więc na ekranie dzieje się magia nie tylko za sprawą pięknej pary Kim Ji Won i Park Seo Joona, ale też kiedy jesteśmy w stanie uwierzyć, że są takimi samymi ludźmi jak my, którzy nie wiedzą, co ze sobą zrobić w życiu.

7. Lee Na Young w „Romance is a Bonus Book” (tvN 2019)

Miał być pocztówkowy noona romance z popularnym Lee Jong Seokiem, a tak na dobrą sprawę największą zaletą tej dramy okazała się być emocjonalna podróż głównej bohaterki, która po przerwie wraca z powrotem na rynek pracy.

8. Moon Chae Won w „Nice Guy” (KBS 2012)

W klasycznych melodramatach zemsty cała uwaga skupia się na głównym bohaterze i jego poczynaniach, gdzie główna bohaterka staje się jego kompasem moralnym, ale w tym majstersztyku gatunku Moon Chae Won unika bycia stereotypową damą w opałach.

8. Jung Yumi & Yoon Ji Hye w „Que Sera, Sera” (MBC 2007)

Atypowy (anty)melodramat i kwartet bohaterów, których wątki żądzy i miłości rozwijają się nieprzewidywalnie – pośrodku tego wszystkiego Jung Yumi gra na granicy bycia emocjonalną Lolitą, a Yoon Ji Hye tworzy z „sukowatej” second lead swoją najbardziej ikoniczną rolę w swojej niedocenianej karierze.

9. Kang Hye Jung w „Flowers For My Life” (KBS 2007)

Przekucie interesującego wizerunku Kang Hye Jung znanej z filmów „Oldboy”, „Welcome to Dongmakgol” i „Rules of Dating” na równie ekscentryczną rolę w tym melodramacie posiadającym bardzo czarny humor…

Jeśli do tej pory zastanawialiście się, dlaczego nie wspominałam na przykład o popkulturowo fenomenalnej Jeon Ji Hyun i jej aktorskim odrodzeniu w ostatniej dekadzie, to wszystko dlatego, że na deser chciałam zostawić najlepsze – IKONICZNE ŻEŃSKIE ROLE w koreańskich dramach. Ich definicja jest naprawdę szeroka – ikoniczne to znaczy znane i często parodiowane, kojarzące się z danymi aktorkami w pierwszej kolejności, zapadające w pamięć nawet po wielu latach, nagradzane, wywierające wpływ na modę… Jaki będzie wasz wyznacznik?

1 komentarz dotyczący “Co sprawia, że bohaterki dram stają się interesujące?

  1. A mnie się podobała Jung Yi Rang, aktorka drugiego planu, w dziwacznej komedii „Dae Jang Geum is Watching”, wcielająca się w każdym odcinku w inną postać. Była mianowicie w pełnej charakteryzacji i makijażu: Sharone Stone i Merlin Monroe, i Kim Te Ri, i Usagi, i Audrey Hepburn…
    A ostatnio Kim Hye Yoon brawurowo zagrała postać z komiksu w „Extraordinary You”.
    Fascynującą rolą była postać szamanki w „Possessed”, grana przez Ko Joon Hee.

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

%d blogerów lubi to: