artykuły o dramach

Hitowi scenarzyści, którzy od samego początku rozbili bank

Znalazłam w internecie artykuł [źródło], który powstał zapewne w celu promocji ostatnich dram SBSu, jednak przedstawia intrygującą ciekawostkę – czy są jacyś scenarzyści dram, którzy od samego początku osiągnęli sukces? Jak tak, to którzy?

Oryginalny tekst przytacza twórców, którzy zadebiutowali w ostatnim czasie z dramami uznawanymi za udane – Lim Me Ah Ri („The Beauty Inside”, jTBC 2018), Lee Soo Yeon („Forest of Secrets”, tvN 2017), Kwon Do Eun („WWW”, tvN 2019), Lee Shin Hwę („Stove League”, SBS 2019-2020), Lim Hee Chula („Confession”, tvN 2019), Kim Roo Ri („Hyena”, SBS 2020) i Cha Hae Won („VIP”, SBS 2019). Czy zwiastują zmianę pokolenia wśród telewizyjnych scenarzystów w Korei?

Kim Eun Sook

Często wspominany jest fakt, iż Lim Me Ah Ri i Kwon Do Eun zaczynały jako asystentki Kim Eun Sook, gwiazdy wśród koreańskich scenarzystów… W kontekście niedawnej premiery „The King: Eternal Monarch” warto zatem podkreślić to, że Kim Eun Sook w ogóle powinna być pierwszą osobą braną pod uwagę w takich zestawieniach – zadebiutowała w kolaboracji z Kang Eun Jung dramą „South of the Sun” (SBS 2003), którego najwyższa oglądalność sięgnęła 30,2%, natomiast jej drugie dzieło to już legendarne „Lovers in Paris” (SBS 2004), które z rekordowym wynikiem 57,6% jest najwyżej notowaną trendy dramą w historii koreańskiej telewizji.

Kim Eun Sook jest jedyną scenarzystką, która do tej pory nie zaznała żadnej porażki… Obecnie niezbyt wysokie wyniki „The King” przypominają mi o sytuacji „The Heirs”, które z początku przegrywało pojedynek z „Secret” KBSu, ale kiedy tamta drama skończyła swoją emisję, oglądalność wystrzeliła w górę. To pewnie tylko kwestia czasu – zakładam, że z „The King” będzie podobnie, kiedy tylko „The World of Married” (jTBC) zejdzie ze sceny…

W każdym razie, jeśli skupić się na wysokiej oglądalności i oddziaływaniu na popkulturę równocześnie, Kim Eun Sook może nie ma sobie równych, ale znajdzie się jeszcze kilka nazwisk, które goniły ją lub wciąż gonią. Gdybym to ja miała zrobić ranking scenarzystów, którym świetnie się powiodło od samego początku, wyglądałby on tak:

1. Park Ji Eun

Filmografia: Queen of Housewives (MBC 2009, najwyższa oglądalność 31,7%), Queen of Reversals (MBC 2010-2011, 14,6%), You Who Rolled In Unexpectedly (KBS 2012, 49,2%), You Who Came From The Stars (SBS 2013-2014, 28,1%), The Producers (KBS 2015, 17,7%), Legend of the Blue Sea (SBS 2016-2017, 18,9%), Crash Landing on You (tvN 2019-2020, 21,683%)

Zadebiutowała co prawda, wspólnie pisząc „Get Karl! Oh Soo Jung” (SBS 2007) z Park Hye Ryun, jednakże jej solowa kariera pisarska obfituje w same większe lub mniejsze hity, które sprawiają, że na chwilę obecną jest właściwie jedyną pretendentką do tronu Kim Eun Sook.

2. siostry Hong

Filmografia: Delightful Girl Chun Hyang (KBS 2005, 31,3%), My Girl (SBS 2005-2006, 24%), Fantasy Couple (MBC 2006, 21,4%), Hong Gil Dong (KBS 2008, 16,9%), You’re Beautiful (SBS 2009, 10,9%), My Girlfriend is a Gumiho (SBS 2010, 19,9%), The Greatest Love (MBC 2011, 21%), Big (KBS 2012, 11,1%), The Master’s Sun (SBS 2013, 21,8%), Warm and Cozy (MBC 2015, 8,8%), Hwayugi (tvN 2017-2018, 6,942%), Hotel Del Luna (tvN 2019, 12%)

To jest prawdziwy przykład zadebiutowania z hukiem, kiedy w 2005 roku nie dość, że „Delightful Girl Chun Hyang” zdobyło wysoką oglądalność, najwyższą w ich karierze, to jeszcze zapoczątkowało zupełnie nowy wówczas rodzaj koreańskich dram, jakie są popularne do dzisiaj – szalonych komedii romantycznych. W ostatnich latach zaufanie widzów do nich zostało nadszarpnięte przez serię wzlotów i upadków, niemniej wciąż się liczą.

3. Lee Woo Jung

Filmografia: Answer 1997 (tvN 2012, 7,55%), Answer 1994 (tvN 2013, 11,5%), Answer 1988 (tvN 2015-2016, 18,8%), Hospital Playlist (tvN 2020, wciąż emitowane…)

Scenarzystka licznych variety shows KBSu zadebiutowała w medium serialowym, tworząc razem z PD Shin Won Ho historię tvNu – kolejne dramy z serii „Answer…” niespodziewanie biły w swoim czasie rekordy oglądalności stacji. Smykałka do tworzenia świetnych postaci sprawdziła się również poza kontekstem nostalgii za młodością, gdyż jej najnowszą dramę medyczno-obyczajową również można nazwać hitem wbrew pewnym obawom czy uda się powtórzyć tę sztukę.

I to na tyle! Serio, można jeszcze wymieniać scenarzystów, którzy sami są obecnie gwiazdami, takich jak Kim Eun Hee („Signal”, „Kingdom”) lub Park Hye Ryun („I Hear Your Voice”, „Pinocchio”, „While You Were Sleeping”), ale nie od samego początku zdobyły tę sławę. Dobrze zacząć i jeszcze utrzymać tę passę jest strasznie ciężko, tak więc musimy zobaczyć, co wyjdzie z dalszych karier wymienionych na samym początku scenarzystów, przed którymi test drugiej dramy. Lee Soo Yeon go zdała.

2 komentarze dotyczące “Hitowi scenarzyści, którzy od samego początku rozbili bank

  1. Ciekawa jestem z czego wynika fakt,że SBS tak bardzo stawia na nowych ludzi. Czyżby Vagabond i The King: Eternal Monarch zabrał im lwią część budżetu. Od VIPa z października SBS miał 5 dram od debiutujących autorów. A może wreszcie poszli po rozum do głowy bo praktycznie wszystkie te scenariusze to perełki. Jeszcze nie skończyłam Nobody knows, ale to chyba najlepszy k-dramowy kryminał od czasów Secret forest. Z tego wszystkiego chyba będę musiała obaczyć również Good casting.

    Polubione przez 1 osoba

    • Budżet z pewnością jest jedną z najważniejszych przyczyn – media piszą bez ogródek, że w ten sposób stacje trochę zaoszczędzają, bo gaże scenarzystów, szczególnie takiej Kim Eun Sook, są niemalże na równi z aktorami…

      Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

%d blogerów lubi to: