recenzje filmów

House of Hummingbird

Znane też jako: Gniazdo kolibra, Beolsae, 벌새

Na podstawie: pomysł oryginalny

Gatunek: dramat obyczajowy

Reżyseria: Kim Bora

Premiera: 2019

Obsada: Park Ji Hoo, Kim Sae Byuk, Jung In Ki, Lee Seung Yeon, Park Soo Yeon, Son Sang Yeon, Park Seo Yoon, Jung Yoon Seo, Seol Hye In

 

W roku, kiedy z ust wszystkich nie schodziło „Parasite”, zupełnie inny film robił furorę na międzynarodowych festiwalach, będąc poza uwagą mainstreamowych mediów. „House of Hummingbird” Kim Bory jest wszystkim tym, czego można się było spodziewać po debiucie reżyserki i więcej.

Akcja rozgrywa się w 1994 roku w Seulu, ale poza paroma detalami świadczącymi o tych czasach oraz ważnym wydarzeniu, do którego film się odnosi w swojej drugiej połowie, nie podkreśla się tego faktu zbyt ostentacyjnie. Sprawia to, że „House of Humming” przy pozbyciu się pryzmatu epoki staje się uniwersalnym filmem o samotnym dorastaniu w domu pełnym obojętnych ludzi. Reżyserka wykorzystała własne doświadczenia w pisaniu scenariusza, tak więc jeśli przyłożyć do niego socjo-kulturową lupę, film nabiera kolejnego, głębszego wymiaru w kontekście patriarchalnej Korei.

Główną bohaterką jest czternastoletnia Eun Hee (Park Ji Hoo), najmłodsza z trojga rodzeństwa. Kiepsko się uczy, a jej jedyne zainteresowania to rysowanie i jej chłopak Ji Hwan (Jung Yoon Seo). Zostaje wybrana na klasową „rozrabiaczkę”, bo nie przystaje do ideału cichej i posłusznej – włóczy się po mieście z koleżanką Ji Sook (Park Seo Yoon). W domu jest zaniedbywana przez zajętych pracą rodziców. Faworyzują jej starszego brata, licząc, że dostanie się na dobrą uczelnię, dlatego kompletnie przymykają oko na to, jak ją bije. Oparcie znajduje jedynie w nauczycielce chińskiego Kim Young Ji (Kim Sae Byuk).

„House of Hummingbird” jest minimalistycznym filmem, który często wykorzystuje długie ujęcia, ale kompletnie wciąga. Reżyserka Kim Bora stworzyła mikrokosmos głównej bohaterki, w którym problemy mogą wydawać się wielkie lub trywialne, niemniej tyle się ich nawarstwia, że dopiero przy bliższym przyjrzeniu się można dostrzec dysfunkcjonalność jej rodziny, w której każdy żyje obok siebie. Eun Hee pozostawiona samej sobie próbuje różnych rzeczy, które uznałoby się za „delikwenckie”, ale ostatecznie nie jest typem krnąbrnej buntowniczki, wytrzymując przemoc domową od lat. Widać, że próbuje odnaleźć samą siebie, będąc na skraju seksualnego przebudzenia, a reżyserka z największą dbałością o detale tworzy jej portret oraz otaczającego ją świata lat 90. zawieszonego gdzieś pomiędzy przeszłością, a nowoczesnością.  Tyle rzeczy się dzieje, a tak naprawdę nic nie zmienia… Taki chyba jest los Eun Hee, która jest zmuszona szukać sobie wzorców i miłości poza domem.

Zdobyte nagrody

2018 Busan International Film Festival:

  • KNN Award
  • NETPAC Award

2018 Seoul Independent Film Festival:

  • New Choice Award dla Kim Bory
  • Jury Special Award dla Kim Sae Byuk

2019 Berlin International Film Festival:

  • Grand Prix of the Generation 14plus International Jury for the Best Film

2019 Tribeca Film Festival:

  • najlepszy film międzynarodowy
  • najlepsza aktorka – Park Ji Hoo
  • najlepsze zdjęcia

2019 Seattle International Film Festival:

  • najlepszy film

2019 Istanbul International Film Festival:

  • najlepszy film

2019 Beijing International Film Festival:

  • Special Mention dla Kim Bory

2019 Los Angeles Asian Pacific Film Festival:

  • najlepszy film

2019 Cyprus International Film Festival:

  • Jury Grand Prize

2019 Molodist International Film Festival:

  • najlepszy film
  • FIPRESCI Prize

2019 Cinema Jove – Valencia International Film Festival:

  • najlepsza reżyseria
  • najlepsza muzyka
  • Audience Award
  • Youth Jury Award

2019 Austin Asian American Film Festival:

  • najlepszy film

2019 Taipei Film Festival:

  • Special Jury Prize

2019 Malaysia Golden Global Awards:

  • najlepsza reżyseria
  • najlepsza aktorka drugoplanowa – Kim Sae Byuk
  • najlepsze zdjęcia

2019 Jerusalem Film Festival:

  • FIPRESCI Prize

2019 Athens International Film Festival:

  • najlepszy scenariusz

2019 Bergen International Film Festival:

  • Cinema Extraordinaire (Grand Prize)

2019 BFI London Film Festival:

  • The Sutherland Award – Special Commendation

2019 Korean Association of Film Critics Awards:

  • najlepsza nowa reżyserka – Kim Bora
  • najlepsza aktorka drugoplanowa – Kim Sae Byuk
  • najlepsza nowa aktorka – Park Ji Hoo
  • FIPRESCI Award
  • Critics’ Top 10
  • Independent Film Support Award dla Kim Bory

2019 Heartland Film Festival:

  • Grand Prize

2019 The SACF Artist of the Year Awards:

  • Beautiful Artist Award – najlepsza nowa artystka – Kim Bora

2019 Blue Dragon Film Awards:

  • najlepszy scenariusz

2019 Busan Film Critics Awards:

  • najlepsze zdjęcia

2019 Korean Culture and Entertainment Awards:

  • najlepszy film

2019 Hong Kong Asian Film Festival:

  • New Talent Award dla Kim Bory

2019 Korean Film Producers Association Awards:

  • najlepszy film

2019 Korea Best Star Awards:

  • najlepsza nowa aktorka – Park Ji Hoo

2019 Director’s Cut Awards:

  • najlepsza nowa reżyserka – Kim Bora
  • najlepsza nowa aktorka – Park Ji Hoo
  • Vision Award dla Kim Bory

2019 Women in Film Korea Awards:

  • najlepsza reżyseria

2019 Faro Island Film Festival:

  • najlepsza nowa reżyserka – Kim Bora

2020 Asian Film Critics Association Awards:

  • najlepsza nowa reżyserka – Kim Bora

2020 Black Movie Film Festival:

  • najlepszy film

2020 Grand Bell Awards:

  • najlepsza nowa reżyserka – Kim Bora

56th Baeksang Arts Awards:

  • najlepsza reżyseria
  • najlepsza aktorka drugoplanowa – Kim Sae Byuk

2 komentarze dotyczące “House of Hummingbird

  1. Film świetny. Jeden z moich ulubionych tytułów z 2019 roku. Oby więcej ludzi było świadomych jego istnienia <3

    Polubione przez 1 osoba

    • Arkadiusz

      Jak możesz w to watpić Joanno , jestem plci meskiej a oglądałem, ale kogo to obchodzi, wy kobiety macie swoj swiat , to jest wielkie dzieło w porownaniu z tylko niezlym Parasite, kalką pysznego Szczekajace Psy nie Gryzą.

      Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

%d blogerów lubi to: