recenzje filmów

[14. Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków] Lucky Chan Shil

Znane też jako: Szczęściara Chan-sil, Chansilineun Bokdo Manhji, 찬실이는 복도 많지

Na podstawie: pomysł oryginalny

Gatunek: komedia obyczajowa

Reżyseria: Kim Cho Hee

Premiera: 2020

Obsada: Kang Mal Geum, Yoon Yeo Jung, Kim Young Min, Yoon Seung Ah, Bae Yoo Ram, Choi Hwa Jung

 

Każdego roku zdarza się jakiś jeden koreański film niezależny, który podbija serca krytyków oraz widzów, ale już dawno nie padło na żaden tak… uroczy i słodko-gorzki. Z reguły prym wiodą dramaty obyczajowe w ponurych barwach, ale organizatorzy Pięciu Smaków całkiem przewrotnie wybrali „Lucky Chan Shil” do sekcji Parasites, które podobnie jak „Microhabitat” (2018) jest nieoczekiwanie zabawnym filmem ukazującym nierówności.

Debiutująca w długim metrażu reżyserka Kim Cho Hee przez wiele lat była producentką filmów Hong Sang Soo, który jest tak homogeniczny w swoim stylu, że można było mieć poważne obawy czy w ogóle uda się jej wyjść z jego cienia. W końcu zdecydowała się na podobną tematykę – w „Lucky Chan Shil” główną bohaterką jest… producentka znanego reżysera, a więc ten quasi-autobiograficzny wymiar z pewnością przypomina o tendencjach Hong Sang Soo, który razem z aktorką Kim Min Hee wywracają do góry nogami wiele plotek na ich temat w swoich filmach. Zresztą już od pierwszej sceny widać znajomy obraz – grupa artystów i innych osób ze światka filmowego piją razem alkohol i rozmawiają o swojej sztuce. Jednak reżyser nagle traci przytomność (i umiera, jak się później okazuje…), a ekran zmienia swoją rozdzielczość, tak więc Kim Cho Hee szybko ucina porównania do swojego dawnego mistrza w bardzo ironiczny sposób.

Z wielką przyjemnością oznajmiam, że reżyserka jak najbardziej wychodzi z cienia Hong Sang Soo, mimo że wciąż można snuć porównania do jednych z jego lżejszych, zabawniejszych i bardziej „romantycznych” filmów, takich jak „Hill of Freedom” (2014) lub „Yourself and Yours” (2016). Jednak różnica tkwi w fundamentalnym podejściu. Tytułowa Chan Shil (Kang Mal Geum) nie jest archetypem nieco zgorzkniałego filmowca, który wikła się w przelotne romanse, a wręcz odwrotnie – przedstawia bardziej „kobiece” spojrzenie na świat rodem z filmów Hong Sang Soo. Ma pełno refleksji na temat związków, ale ostatecznie nie są one cyniczne, ale słodko-gorzkie i jak najbardziej wzbudzają empatię.

Główna bohaterka po śmierci słynnego reżysera przekonuje się, że tak naprawdę nie liczy się sama w świecie filmowym, skoro cały jej dorobek jest ściśle związany z jego spuścizną. Znajduje zatrudnienie jako sprzątaczka u jej koleżanki, aktorki Sophie (Yoon Seung Ah) i poznaje dzięki niej nauczyciela francuskiego Kim Younga (Bae Yoo Ram), który kręci filmy krótkometrażowe. Kiedy Chan Shil zaczyna spoglądać w tył na swoją dziesięcioletnią karierę producencką, której poświęciła wszystko i nie wyszła na przykład za mąż, zaczyna tego żałować, lecz film nie jest tylko gorzkim rozliczeniem przeszłości, ale też pozytywnie nakłania do ponownych marzeń… za pomocą lekko absurdalnego narzędzia. Kim Young Min wciela się w postać noszącą imię hongkońskiego aktora Leslie Cheunga, który jest albo podświadomością Chan Shil, komentującą sytuacje, w jakich się znajduje, albo nie do końca sprecyzowanym elementem „fantasy”, jak niektórzy opisują ten film. To pod jego wpływem próbuje poderwać Kim Younga, chociaż to, jak go sobie wyobraża i wręcz fantazjuje na jego temat, później zabawnie opada w momencie, kiedy odkrywa, że mają zupełnie inne gusta filmowe.

Ogólnie rzecz biorąc, „Lucky Chan Shil” jest filmem o tym, że nawet w najgorszym momencie życia może na nas czekać lepsza przyszłość i ten optymizm był niezwykle urzekający. Reżyserka Kim Cho Hee znakomicie wykorzystuje ironię, a nieznana mi wcześniej Kang Mal Geum wciela się w bardzo kochaną postać w tym little quirky movie, które jest trochę takim coming-of-age czterdziestoletniej bohaterki. Tak mógłby wyglądać Hong Sang Soo bez szowinizmu swoich postaci, ale reżyserka robi również ukłony w stronę wielu innych twórców.

Zdobyte nagrody

2019 Busan International Film Festival:

  • Directors Guild of Korea Award
  • CGV Arthouse Award
  • KBS Independent Film Award

2019 Seoul Independent Film Festival:

  • Audience Award

56th Baeksang Arts Awards:

  • najlepsza nowa aktorka – Kang Mal Geum

2020 Korean Association of Film Critics Awards:

  • najlepsza nowa aktorka – Kang Mal Geum
  • Critics’ Top 10

2020 Buil Film Awards:

  • najlepsza nowa aktorka – Kang Mal Geum

0 komentarzy dotyczących “[14. Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków] Lucky Chan Shil

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

%d blogerów lubi to: