[Podsumowania roku] Dramy 2016 subiektywnie… Drama Best 2016, część I

Koniec roku tuż za rogiem i kiedy gale dramowe wciąż wzbudzają we mnie pewien rodzaj ekscytacji, uczuciem, jaki towarzyszy mi przy pisaniu takich wielkich podsumowań, jest presja. Nie wiem czy byłabym w stanie ująć ładnie cały rok koreańskich produkcji telewizyjnych, dlatego sięgnęłam po wypróbowany już format – dzisiaj będzie wypisywanie charakterystyk, a jutro rozdanie „nagród” bloga How Gee.

Na początek chciałabym przytoczyć „na rozgrzewkę” artykuł, który zdążył już zrobić rundkę po różnych stronach, będąc przetłumaczonym na angielski. Portal Ohmynews opublikował Top 5 najgorszych dram tego roku (źródło). Na niechlubnym pierwszym miejscu znalazło się „Moorim School” (KBS), które przemęczyła Kindiemonster i napisała dla mnie recenzję, a na kolejnych pozycjach weekendowy kolos „Yeah, That’s How It Is” (SBS), „The Man Living in Our House” (KBS), „Entourage” (tvN) i piąty sezon „Rude Miss Young Ae” (tvN). Oczywiście można dyskutować, co tak naprawdę kwalifikuje się do miana złej dramy – coś nudnego, idiotycznego czy po prostu produkcja, która zawiodła nasze nadzieje? Tych rozczarowań było w 2016 całkiem sporo…

1. Ogólne wrażenia

Zeszły rok charakteryzował oglądalnościowy dołek, krótsze długości dram i kilka eksperymentów, które sczezły na niczym, natomiast w tym nieustającym tematem były pre-produced dramas, które oczywiście zasługują na osobny artykuł na moim blogu, ale zabieram się do tego jak sójka za morze… Generalnie ujęłabym to tak – dramy kręcone w całości przed premierą statystycznie nigdy nie osiągały wielkich sukcesów (wyjątkiem jest bodajże „Alone in Love” z 2006 roku), dlatego właśnie producenci nie byli chętni do takiego inwestowania.

Jednak teraz sprawa ma się zupełnie inaczej, kiedy największymi inwestorami stały się Chiny, a Hallyu nabrało zupełnie innego znaczenia. Z powodu restrykcji politycznych i chińskiej cenzury, produkuje się dramy „bezpieczne”, mało oryginalne i pełne młodych gwiazdek, które niekoniecznie mogą się popisać wysokim poziomem aktorstwa. Zważywszy na to, co stało się największym azjatyckim hitem (rzeczy pokroju „Boys Over Flowers”), podejrzewam, że chiński fandom koreańskich dram właśnie takie je lubi – jeśli chcą obejrzeć coś poważniejszego, zapewne sięgają do rodzimych produkcji. Niestety pogoń za pieniądzem sprawia, że dramy produkowane pod chiński gust nie trafiają do serca koreańskiego widza – zauważam to ja i zauważają to lokalne media w swoich podsumowaniach roku… Jak do tej pory tylko jedna pre-produced drama okazała się hitem, mowa oczywiście o „Descendants of the Sun” (KBS). Trudno wytłumaczyć dokładnie dlaczego. Egzotyczne lokalizacje? Romans? Scenariusz Kim Eun Sook, która ma magiczną rękę, mimo że tworzy absolutnie komercyjne, nie za głębokie dramy? To zdecydowanie jej rok, skoro właśnie może się cieszyć z OGROMNEGO sukcesu jej innej dramy, „Goblin” (tvN).

Descendants of the Sun
„Descendants of the Sun”

Wracając do pre-produced dramas. Wielki powrót po latach Lee Young Ae – „Saimdang”, zostało przeniesione na przyszły rok, a w tym można było zobaczyć wspomniane „Descendants…”, „Moon Lovers – Scarlet Heart: Ryeo” (SBS), „Cinderella and Four Knights” (tvN), „Entourage” (tvN) i niedawno premierę miało „Hwarang” (KBS). W zapowiedziach jest jeszcze więcej tytułów, wcale nieoryginalnych, co wskazuje na to, że wcale nie chodzi o wyższe walory produkcji, ale układy z Chińczykami.

Wszystkie wyżej wymienione tytuły są na swój sposób rozczarowujące, bo utarło się przekonanie, że pre-produced dramas równają się z czymś lepszym, po prostu rzetelniej przygotowanym. Wpłynęło to poniekąd na zjawisko, które myślę, najogólniej mogłoby opisać ten rok pod względem dram – wiele głośnych produkcji okazało się być rozczarowaniami, natomiast nieliczne hity były niespodziankami.

Portal Sports Chosun opublikował listę właśnie takich dram, które zyskały wielki sukces w porównaniu do niewielkich oczekiwań przed premierą (źródło). Myślę, że numerem jeden wśród nich jest „Oh Hae Young Again” (tvN) – drama, którą odrzuciły Kim Ah Joong i Choi Kang Hee, a zrobiła z Seo Hyun Jin gwiazdę i zanotowała rekord oglądalności w historii slotu poniedziałkowo-wtorkowego tvNu. Wymienione są również „Shopping King Louie” (MBC), które brzmiało przed premierą jak największy banał, a było całkiem czarujące, „Marriage Contract” (MBC), które jakoś dało radę pomimo niewyobrażalnej na początku pary Lee Seo Jina i UEE, „Beautiful Gong Shim” (SBS) z Namgoong Minem i Minah z Girl’s Day, którzy podobnie się zapowiadali i z lekką ostrożnością dołączono też emitowane wciąż „Oh My Geum Bi” (KBS), które hitem absolutnie nie jest, ale młodziutka Heo Jung Eun to objawienie.

Lee Seo Jin i UEE w "Marriage Contract"
Lee Seo Jin i UEE w „Marriage Contract”

Dodałabym od siebie również jeden z największych tegorocznych hitów, „Moonlight Drawn by Clouds” (KBS). Pomimo popularności Park Bo Geoma raczej stawiano, że w slocie wygra „Moon Lovers – Scarlet Heart: Ryeo”, a tu taka niespodzianka… Przyznam też, że zakładałam góra jednoprocentową oglądalność dla „Let’s Fight, Ghost!” (tvN) z Kim So Hyun i Taecyeonem (kolejna strasznie niedobrana para…), ale drama była nadzwyczaj popularna jako letni zapychacz czasu.

A jak z twórcami, którzy praktycznie gwarantują sukces? Jak wspomniałam wcześniej, scenarzystka Kim Eun Sook wciąż nie doznała porażki, mimo że jak na nią „Descendants of the Sun” i „Goblin” były ryzykownymi projektami wychodzącymi nieco ze strefy zwyczajnych rom-comów. Przez chwilę uważana za jej następczynię Park Ji Eun („You Who Came From The Stars”, „The Producers”) moim zdaniem jednak rozczarowała… „Legend of the Blue Sea” (SBS) ma wysoką oglądalność, ale nie hitową, a sama drama jest bardzo bezpłciowa, jeśli tylko odjąć od niej star power Jeon Ji Hyun i Lee Min Ho. Z kolei „specjalistka od kryminałów” Kim Eun Hee („Sign”, „Ghost”, „3 Days”) napisała jak na razie dzieło swojego życia w postaci genialnego „Signal” (tvN). Zresztą nie tylko ona zawędrowała do kablówki… Można tam było obejrzeć „Memory” Kim Ji Woo („Resurrection”, „The Devil”, „Shark”) lub „Dear My Friends” No Hee Kyung („That Winter, The Wind Blows”, „It’s Okay, That’s Love”).

2. Gatunki i motywy

W zeszłym roku sporo było dram z elementami kryminalnymi, a od dwóch lat w modzie się second leadzi będący rasowymi czarnymi charakterami, ale ten rok przyniósł dość niespodziewany trend – dramy prawnicze. Ogólnie powiedziałabym, że ten rok bogaty był w najróżniejsze eksperymenty gatunkowe, jak i sięganie do nieco bardziej niszowych. Zwykłe komedie romantyczne wciąż miały się dobrze, ale proszę zauważyć, że żadna revenge drama (było mało – „Goodbye Mr. Black” (MBC), „Monster” (MBC) i „Master – God of Noodles” (KBS)) nie spotkała się z sukcesem, a to przecież iście koreański gatunek…

No dobra, mamy jeden wyjątek – „Remember” (SBS). Jednakże łączyłabym jego sukces z charyzmatycznym villainem, modną korupcją i gatunkiem prawniczym właśnie niż z bycia „typowym” melodramatem o zemście. W kolejnych miesiącach Park Shin Yang wrócił z sukcesem w lekkim i satysfakcjonującym „Neighborhood Lawyer Jo Deul Ho” (KBS), Choi Ji Woo zagrała w czymś strukturalnie podobnym w „Woman With a Suitcase” (MBC), natomiast Jeon Do Yeon na swoją pierwszą dramę od 11 lat wybrała remake „The Good Wife” (tvN). Dramy czysto prawnicze to po prostu nisza, dlatego widziałam artykuły, które odważały się nazywać 5% oglądalność tej dramy szczytem możliwości tego gatunku (nie, żeby nie było to uznawane za hit, ale do oglądalności „Signal” daleko…).

Nana i Jeon Do Yeon w "The Good Wife"
Nana i Jeon Do Yeon w „The Good Wife”

Rok 2016 przyniósł też ożywienie w gatunku medycznym, na który moda powraca co jakiś czas. Swego czasu aż dwie dramy z lekarzami były emitowane w tym samym czasie, ale „Beautiful Mind” (KBS) zostało karygodnie niedocenione, natomiast lekkie i przyjemne „Doctors” (SBS) było drugim wielkim hitem na początku roku po „Descendants of the Sun” – przekroczyło granicę 20%. SBS szybko wyczuł trend i jeszcze w tym roku zaczął emitować inną dramę medyczną w tym samym slocie, „Romantic Doctor, Teacher Kim”. Chyba każdy spodziewał się wypalenia gatunku, ale niespodziewanie tytuł ten jest jeszcze większym hitem niż „Doctors”, co niezmiernie cieszy przy tak znakomitej obsadzie Han Seok Kyu, Seo Hyun Jin i Yoo Yeon Seoka. Można ją zatem wrzucić w wyżej wspomnianą kategorię niespodziewanych hitów!

Na koniec chciałabym wspomnieć o jeszcze jednym motywie… Oczywiście jak zawsze powstają fusion sageuki i dramy fantasy, ale ten rok wyjątkowo obfitował w tzw. youth dramas (dosłownie tłum. 청춘드라마). Gatunek szkolny wcale nie jest rzadki, ale dramy o studentach już bardziej, a mieliśmy w tym roku „Cheese in the Trap” (tvN), „Age of Youth” (jTBC), „Let’s Fight, Ghost!” (tvN) i „Weightlifting Fairy Kim Bok Joo” (MBC). Dodać do tego youth sageuki „Moonlight Drawn by Clouds” i „Hwarang” (więcej ich w pre-produkcji!), a także nieco infantylne „Shopping King Louie”, którego sukces przypisuje się właśnie „młodemu duchowi” i już wygląda to jak trend, prawda?

3. Adaptacje

Jak co roku nie może zabraknąć segmentu poświęconemu adaptacjom. Przez lata mówiłam o trendzie przerabiania webtoons, odpowiedniemu do częstego adaptowania mang w Japonii, ale zauważam teraz, że jak kiedyś było to spowodowane olbrzymią popularnością pojedynczych tytułów i szukaniem nowych sposób na pozyskanie widza (w sensie zwrócenie się w stronę wiernych czytelników), tak obecnie adaptacja jakiegoś bardziej popularnego webtoon sprawia wrażenie szybkiego i łatwego pomysłu na zapchanie ramówki. Tak było w przypadku „Let’s Fight, Ghost!„, kiedy ze slotu wypadło nagle „The Good Wife”, będąc przeniesionym na piątki i soboty i na takie pomysły zdaje się wpadać często KBS, który jak zawsze ma pecha do złapania jakiegoś wielkiego projektu. Co prawda, „Neighborhood Lawyer Jo Deul Ho” to dla nich trzeci największy hit po „Descendants of the Sun” i „Moonlight Drawn by Clouds” i planowany jest drugi sezon, ale „The Man Living in Our House” okazało się być tragedią. To chyba największy problem takich adaptacji – nieposzanowanie oryginalnego materiału i zbyt wielkie modyfikowanie go.

Pod spodem wypisałam wszystkie tegoroczne adaptacje na podstawie różnych źródeł. Warto zauważyć, że w tym roku nie przeniesiono na mały ekran żadnej japońskiej mangi oraz po raz pierwszy odważono się na remake’i amerykańskich seriali, których więcej czeka w przygotowaniu.

Adaptacje manhw/webtoons:

  • „Cheese in the Trap” (tvN) na podstawie „Cheese in the Trap”
  • „Goodbye Mr. Black” (MBC) na podstawie „Goodbye Mr. Black”
  • „Neighborhood Lawyer Jo Deul Ho” (KBS) na podstawie „Neighborhood Lawyer Jo Deul Ho”
  • „Master – God of Noodles” (KBS) na podstawie „God of Noodles”
  • „Lucky Romance” (MBC) na podstawie „Lucky Romance”
  • „Let’s Fight, Ghost!” (tvN) na podstawie „Let’s Fight, Ghost!”
  • „The Man Living in Our House” (KBS) na podstawie „The Man Living in Our House”

Adaptacje seriali:

  • „The Good Wife” (tvN) na podstawie amerykańskiego „The Good Wife”
  • „Second to Last Love” (SBS) na podstawie japońskiego „Saigo Kara Nibanme no Koi”
  • „Entourage” (tvN) na podstawie amerykańskiego „Entourage”
  • „My Wife’s Having an Affair This Week” (jTBC) na podstawie japońskiego „Konshu Tsuma ga Uwaki Shimasu”

Adaptacje powieści:

  • Please Come Back, Ahjussi” (SBS) na podstawie japońskiego „Mr. Tsubakiyama’s Seven Days”
  • „Moon Lovers – Scarlet Heart: Ryeo” (SBS) na podstawie chińskiego „Bu Bu Jing Xin”
  • „Moonlight Drawn by Clouds” (KBS) na podstawie koreańskiego „Moonlight Drawn by Clouds”
  • „Cinderella and Four Knights” (tvN) na podstawie koreańskiego „Cinderella and Four Knights”

Sequele:

  • „Mrs. Cop 2” (SBS)
  • „Rude Miss Young Ae 15” (tvN)

4. Aktorzy i ich role

Pora na ostatni, najobszerniejszy segment. W zeszłym roku jakoś tak wszystko wypisywałam, udowadniając jednocześnie, że w porównaniu do 2014 nie można mówić o jakiś oczywistych trendach w kwestii doboru ról przez aktorów. Teraz też jest podobnie, choć niespodziewanie wysunęła się na przód jedna kwestia, o której będzie za chwilę.

Najpierw próba odszukania jakiś ponownych par, ale moda na to już chyba wygasła na stałe. Angaż do „Monster” uznałabym po prostu za lenistwo, bo najpierw proponowano rolę żeńską Han Ji Min, a potem stanęło na Sung Yuri, a to właśnie z nimi dwiema chyba najbardziej kojarzy się Kang Ji Hwan (choć zawsze też mogła być Kim Ha Neul). Ten to pracuje z aktorkami kilkakrotnie…

Ponowne pary:

  • Go Hyun Jung & Jo In Sung – „Dear My Friends” (SBS) <— „Spring Day” (SBS 2005)
  • Jo Yeo Jung & Kim Min Joon – „Babysitter” (KBS) <— film „An Emperor’s Concubine”
  • Kang Ji Hwan & Sung Yuri – „Monster” (MBC) <— „Hong Gil Dong” (KBS) + film „Runway Cop”

W kwestii wzmożonej pracy w roku, jest to poniekąd zaskakujące w przypadku Lee Yo Won, ale w każdym innym mamy przeważnie do czynienia z „kuciem żelaza póki gorące”. Najdobitniejsze tego przykłady to Seo Hyun Jin i Seo In Guk, którzy stali się bardzo popularni dzięki, odpowiednio, „Oh Hae Young Again” i „38 Task Force”. Warto wspomnieć też o modelach z YG, Lee Sung Kyung i Nam Joo Hyuku, którzy po tylu dyskusyjnych występach wreszcie trafiają w serce głównymi rolami w „Weightlifting Fairy Kim Bok Joo”. Lee Soo Hyuk natomiast zrobił krok w tył swoimi dwoma ostatnimi komediami romantycznymi…

Aktorzy z dwiema głównymi rolami w roku:

  • Lee Yo Won (Ms. Temper and Nam Jung Ki, jTBC / Night Light, MBC)
  • Oh Ji Ho (My Little Baby, MBC / Oh My Geum Bi, KBS)
  • Park So Dam (Beautiful Mind, KBS / Cinderella and Four Knights, tvN)
  • Seo Hyun Jin (Oh Hae Young Again, tvN / Romantic Doctor, Teacher Kim, SBS)
  • Seo In Guk (38 Task Force, OCN / Shopping King Louie, MBC)
  • UEE z After School (Marriage Contract, MBC / Night Light, MBC)

Aktorzy z wieloma rolami w roku:

  • Jeon Hye Bin (Oh Hae Young Again, tvN / Woman With a Suitcase, MBC)
  • Jin Goo (Descendants of the Sun, KBS / Night Light, MBC)
  • Jo Bo Ah (Monster, MBC / The Man Living in Our House, KBS)
  • Jo Jin Woong (Signal, tvN / Entourage, tvN)
  • Lee Joon (Vampire Detective, OCN / Woman With a Suitcase, MBC)
  • Lee Soo Hyuk (Neighborhood Hero, OCN / Lucky Romance, MBC / The Man Living in Our House, KBS)
  • Lee Sung Kyung (Cheese in the Trap, tvN / Doctors, SBS / Weightlifting Fairy Kim Bok Joo, MBC)
  • Nam Joo Hyuk (Cheese in the Trap, tvN / Moon Lovers – Scarlet Heart: Ryeo, SBS / Weightlifting Fairy Kim Bok Joo, MBC)
  • Namgoong Min (Remember, SBS / Beautiful Gong Shim, SBS)
  • Park Jin Hee (Memory, tvN / Oh My Geum Bi, KBS)
  • Seo Kang Jun (Cheese in the Trap, tvN / Entourage, tvN)
  • Yoon Sang Hyun (Ms. Temper and Nam Jung Ki, jTBC / Shopping King Louie, MBC)

Jakieś wielkie powroty po latach? Cóż, z pewnością Song Joong Ki, który trafił zaraz po wojsku na swój największy hit w karierze. Tak poza tym bardzo miło było widzieć z powrotem słynne aktorki – Jeon Do Yeon, Han Hyo Joo, Go Hyun Jung, Kim Ha Neul, natomiast Jang Geun Seok wreszcie wybrał coś innego niż żenującą komedię romantyczną, chociaż wielka szkoda, że „Jackpot” (SBS) okazał się być klapą…

Powroty z wojska:

  • Park Ki Woong – „Monster” (MBC) <— „Bridal Mask” (KBS 2012)
  • Song Joong Ki – „Descendants of the Sun” (KBS) <— „Nice Guy” (KBS 2012)
  • Yoon Shi Yoon – „Mirror of the Witch (jTBC) <— „The Prime Minister and I” (KBS 2013-14)

Powroty po latach:

Po 11 latach:

  • Jeon Do Yeon – „The Good Wife” (tvN) <— „Lovers in Prague” (SBS 2005)

Po 7 latach:

  • Lee Wan – „Our Gab Soon” (SBS) <— „Swallow The Sun” (SBS 2009)

Po 6 latach:

  • Han Hyo Joo – „W” (MBC) <— „Dong Yi” (MBC 2010)

Po 5 latach:

  • Ahn Jae Wook – „Five Children” (KBS) <— „Lights and Shadows” (MBC 2011)
  • Park Shin Yang – „Neighborhood Lawyer Jo Deul Ho” (KBS) <— „Sign” (SBS 2011)
  • Song Il Gook – „Jang Young Shil” KBS <— „Fermentation Family” (jTBC 2011-12)

Po 4 latach:

  • Kim Ha Neul – „On The Way to Airport” (KBS) <— „A Gentleman’s Dignity” (SBS 2012)
  • Park Ki Woong – „Monster” (MBC) <— „Bridal Mask” (KBS 2012)
  • Park Shi Hoo – „Neighborhood Hero” (OCN) <– „Alice in Cheongdam-dong” (SBS 2012-13)
  • Park Sol Mi – „Neighborhood Lawyer Jo Deul Ho” (KBS) <— „Beloved” (jTBC 2012)
  • Song Joong Ki – „Descendants of the Sun” (KBS) <— „Nice Guy” (KBS 2012)

Po 3 latach:

  • Go Hyun Jung – „Dear My Friends” (tvN) <— „The Queen’s Classroom” (MBC 2013)
  • Go Soo – „The Flower in Prison” (MBC) <— „Empire of Gold” (SBS 2013)
  • Jang Geun Seok – „Jackpot” (SBS) <— „Pretty Man” (KBS 2013)
  • Jin Goo – „Descendants of the Sun” (KBS) <— „Ad Genius, Lee Tae Baek” (KBS 2013)
  • Kim Hye Soo – „Signal” (tvN) <— „The Queen of Office” (KBS 2013)
  • Kim Ji Soo – „Memory” (tvN) <— „Kind Words” (SBS 2013-14)
  • Kim Woo Bin – „Uncontrollably Fond” (KBS) <— „The Heirs” (SBS 2013)
  • Lee Min Ho – „Legend of the Blue Sea” (SBS) <— „The Heirs” (SBS 2013)
  • Lee Sun Gyun – „My Wife’s Having an Affair This Week” (jTBC) <— „Miss Korea” (MBC 2013-14)
  • Moon Chae Won – „Goodbye Mr. Black” (MBC) <— „Good Doctor” (KBS 2013)
  • Park Jin Hee – „Memory” (tvN) / „Oh My Geum Bi” (KBS) <— „Guam Heo Joon” (MBC 2013)
  • So Yoo Jin – „Five Children” (KBS) <— „Pretty Man” (KBS 2013)
  • Song Hye Kyo – „Descendants of the Sun” (KBS) <— „That Winter, The Wind Blows” (SBS 2013)
  • Yeom Jung Ah – „Mirror of the Witch” (jTBC) <— „Your Neighbor’s Wife” (jTBC 2013)
  • Yoon Shi Yoon – „Mirror of the Witch (jTBC) <— „The Prime Minister and I” (KBS 2013-14)

Zasygnalizowanym wcześniej tegorocznym trendem są różnice wieku… Teoretycznie noona romance cieszy się wielką popularnością niemalże od zawsze (a może od „My Name is Kim Sam Soon”?), ale co dziwne, w tym roku nagminnie parowano młode aktorki z dużo starszymi aktorami, a przecież tłumaczono odwrotną różnicę wieku tym, że aktorki zostają w telewizji długo, a starsi mężczyźni przerzucają się na filmy…

Tak czy siak w wielu przypadkach różnica wieku była zbyt niekomfortowa, aby brać romans na poważnie. Winić brak dwudziestoletnich aktorek, nadmiar idolek czy po prostu to, że aktorki dziecięce i nastoletnie są świetne w tym, co robią? W tym roku cała „wielka” ich trójka (Kim Yoo Jung, Kim So Hyun, Kim Sae Ron) grała w dramach z dużo starszymi partnerami.

Znaczące różnice wieku:

  • „Neighborhood Lawyer Jo Deul Ho” (KBS) – Park Shin Yang & Kang Sora (22 lata różnicy)
  • „Entertainer” – Ji Sung & Hyeri (17 lat różnicy)
  • „Marriage Contract” (MBC) – Lee Seo Jin & UEE (17 lat różnicy)
  • „The Flower in Prison” (MBC) – Go Soo & Jin Se Yeon (16 lat różnicy)
  • „Beautiful Mind” (KBS) – Jang Hyuk & Park So Dam (15 lat różnicy)
  • „Beautiful Gong Shim” (SBS) – Namgoong Min & Minah (15 lat różnicy)
  • „Mirror of the Witch” (jTBC) – Yoon Shi Yoon & Kim Sae Ron (14 lat różnicy)
  • „Descendants of the Sun” (KBS) – Jin Goo & Kim Ji Won (12 lat różnicy)
  • „Moon Lovers – Scarlet Heart: Ryeo” (SBS) – Lee Jun Ki & IU (11 lat różnicy)
  • „Let’s Fight, Ghost!” (tvN) – Taecyeon & Kim So Hyun (11 lat różnicy)
  • „Five Children” (KBS) – Ahn Jae Wook & So Yoo Jin (10 lat różnicy)
  • „Doctors” (SBS) – Kim Rae Won & Park Shin Hye (9 lat różnicy)
  • „Cheese in the Trap” (tvN) – Park Hae Jin & Kim Go Eun (8 lat różnicy)
  • „Shopping King Louie” (MBC) – Seo In Guk & Nam Ji Hyun (8 lat różnicy)
  • „Moonlight Drawn by Clouds” (KBS) – Park Bo Geom & Kim Yoo Jung (6 lat różnicy)
  • „Five Children” (KBS) – Sung Hun & Shin Hye Sun (6 lat różnicy)

Noona romance:

  • „Fantastic”(jTBC) – Park Shi Yeon & Ji Soo (14 lat różnicy)
  • „Madame Antoine” (jTBC) – Han Ye Seul & Sung Joon (9 lat różnicy)
  • „The Man Living in Our House” (KBS) – Su Ae & Kim Young Kwang (8 lat różnicy)
  • „Remember” (SBS) – Park Min Young & Yoo Seung Ho (7 lat różnicy)
  • „Legend of the Blue Sea” (SBS) – Jeon Ji Hyun & Lee Min Ho (6 lat różnicy)
Taecyeon i Kim So Hyun w "Let's Fight, Ghost!"
Taecyeon i Kim So Hyun w „Let’s Fight, Ghost!”

Największe gwiazdy tego roku? Pisałam już o tym w ogólnym podsumowaniu roku, ale myślę, że Seo Hyun Jin, Seo In Guk, Ma Dong Seok, Park Bo Geom i Kim Yoo Jung, odchodząc od tych z olbrzymim już star power pokroju Jeon Ji Hyun, Lee Min Ho, Song Joong Ki i Song Hye Kyo.

Natomiast jak się zapowiada przyszły rok? Mam nadzieję, że tvN nadal będzie nas raczyć szeroką paletą gatunków, nie powracając do wypróbowanego sposobu na romans, a jTBC nie zawiedzie swoimi przygotowywanymi już od jakiegoś czasu projektami (to dopiero prawidłowe podejście do pre-producing, a nie jakieś łaszenie się na yuany!).

Jeśli dobrze pójdzie, jutro z rana opublikuję drugą część podsumowania Drama Best 2016 czyli wybór najlepszych i najgorszych, mimo że wciąż mam spore zaległości w oglądaniu tegorocznych dram. Nie sądzę jednak, żeby nawet bez nich moje wybory różniły się znacznie…

Reklamy

Jedna myśl nt. „[Podsumowania roku] Dramy 2016 subiektywnie… Drama Best 2016, część I”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s